Jump to content
Annons

Vilken sångmick ska jag välja?


jivegard

Recommended Posts

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Shure SM57 eller SM58 kan nog funka.

Tror jag med. Men SPB1:an då? Tror du shure klår den?

SPB1 är ju ingen Dynamisk Mikrofon

Precis - och det var en dynamisk som efterfrågades, men med en dynamisk mic måste man skruva upp ganska ordentligt på preampen, vilket oftast ger krafigare brus...

Till en hemstudio skulle jag definitivt föredra en Studio Projects B1, eftersom den ger ett mycket trevligare ljud. Förutsättningen är förstås att man har en preamp som kan leverera 48V fantommatning.

SM57/58 är bra till liveframträdanden, där ljudkvaliteten på sången inte är lika viktig som vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM57 eller SM58 kan nog funka.

Tror jag med. Men SPB1:an då? Tror du shure klår den?

SPB1 är ju ingen Dynamisk Mikrofon

Oj, dumma mig 😆

Claes: Eftersom jag sitter i mitt rum vid datorn och så, fångar inte en kondensatormick upp mer onödigt ljud då än en dynamisk som t.ex datorfläkten?

Om jag nu spontant skulle ändra mig, så passar väl detta paket ypperligt? 😉http://www.emusic.se/default.asp?info=11727#

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM57 eller SM58 kan nog funka.

Tror jag med. Men SPB1:an då? Tror du shure klår den?

SPB1 är ju ingen Dynamisk Mikrofon

Oj, dumma mig 😆

Claes: Eftersom jag sitter i mitt rum vid datorn och så, fångar inte en kondensatormick upp mer onödigt ljud då än en dynamisk som t.ex datorfläkten?

Om jag nu spontant skulle ändra mig, så passar väl detta paket ypperligt? 😄http://www.emusic.se/default.asp?info=11727#

Jäpp - så då flyttar du dig till ett annat rum när du ska sjunga - eller så placerar du datorn i ett annat rum... 😲

Ok - det är kanske inte alltid så lätt att göra något sådant... I stället för den hemska SM58, skulle jag rekommendera Beta58, som ger dig bättre ljud, men samtidigt är lite dyrare än SM58...

Link to comment
Dela på andra sajter

För skriksång tycker jag att Shure SM57 fungerar riktigt bra. Föredrar det ofta framför kondensatormikrofoner.

Där ser man.

Som det ser ut nu står det mellan en SM57 eller en B1.

Tanken är att jag bara ska skrika nu till en början vid vissa utvalda tillfällen. Så köper väl en B1 med VTB1 preamp, och sedan om det behövs kan jag köpa på mig en SM57. Som Claes sa, jag får försöka ställa in datorn i garderoben eller nåt.

Vad tror ni om det?

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Köp en beyer m201 och saken är biff. Det är en väldigt mångsidig mick som låter ljusår bättre än 57/58.

Link to comment
Dela på andra sajter

För skriksång tycker jag att Shure SM57 fungerar riktigt bra. Föredrar det ofta framför kondensatormikrofoner.

Där ser man.

Som det ser ut nu står det mellan en SM57 eller en B1.

Tanken är att jag bara ska skrika nu till en början vid vissa utvalda tillfällen. Så köper väl en B1 med VTB1 preamp, och sedan om det behövs kan jag köpa på mig en SM57. Som Claes sa, jag får försöka ställa in datorn i garderoben eller nåt.

Vad tror ni om det?

Det låter som ett bra alternativ. 😛

Om SM57 tycker jag inte - och alla micar kan förstås användas för skriksång. Du kommer ändå aldrig upp i maximalt ljudtryck med rösten eftersom de flesta micar pallar för ca 130dB - vilket är ungefär som vid ett jetplan som precis ska lyfta... :rolleyes: Behövs det för ljudets skull, så kan man ju också ha micen på lite längre avstånd. En dynamisk mic är ju oftast avsedd att i princip ha läppkontakt med (för scenbruk), medan en kondensatormic normalt används med lite avstånd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en beyer m201 och saken är biff. Det är en väldigt mångsidig mick som låter ljusår bättre än 57/58.

Frågar du mig, så blir i princip vilken mic som helst ett bättre val för sånginspelningar, än SM57/58... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör till dom som länge har lovsjungit Shure SM57. Är uppväxt med både 57:an och 58:an och det är inga dåliga mickar. Men deras rykte är lite uppblåst. Om du vill prova dig fram är TSM´s kopia av Shure SM57 minst lika bra men kostar under 400-500. Jag kan ha fel men i mina öron är det så.

Som Claes sa tidigare är dynamiska mickar ett tveeggat svärd. Dom tar inte upp lika mycket av fläktar och förbipasserande tåg och är därför optimala för heminspelning. Baksidan är att behöver du micka på lite längre håll så fungerar det inte. Dessutom kan man behöva lite kraftigare förstärkning än med en kondensator mick. Tar inte heller upp lika mycket frekvens. Dom riktigt höga frekvenserna saknas. Allt beror på vad du vill göra. Jag skulle dock börja med att köpa en dynamisk mick om du gillar skriksång (det gör jag också) eller behöver micka höga ljud nära. Mitt råd är att köpa en billig dynamisk mick som TSM MT57 för den är verkligen bra för sitt pris. 400 typ. Gå sedan vidare när du behöver kondensatormickar, om du behöver, till Claes för han har både bra mickar och bra priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ser inga problem med att använda en dynamisk om man framförallt vill skrika. Kanske SM57 uppfyller dina behov, kanske inte. Om du känner någon som äger en dynamisk mikrofon, låna den och testa den grundligt.

Var inte rädd att testa billiga mickar heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska i nästa vecka köpa mig min första mic,en samson co1.Fick tipset från en vän till mig som sa att den låter som betydligt dyrare micar.Det kanske kan vara nåt för dig med.Jag får betala 850 pix för den så det e hygglo 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

... den låter som betydligt dyrare micar.

Så låter det alltid i reklamen. 🙂 Den är troligen ungefär i klass med ADK A51e, JJLabs C010 och liknande. Är det din första mic så blir du säkert mycket nöjd med den i alla fall. 😠

Trist att jag inte har några Samson-micar med bland mina tester förresten. Får försöka fixa det så småningom... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tycker Sm58 är fruktansvärt tråkig..

känns dessutom som man behöver göra mycke mer vid mix än me en hyffsad kondensatormick..

jävla skruvande på kompressor och eq för att få ett hyffsat ljud.

enligt min mening lättare att sjunga i en kondensatormick dels för att man kan ha lite mer avstånd till micken och därmed inte behöva vara riktigt lika begåvad me micktekniken.

köp en kondensatormick å häng ett lakan bakom micken och ett bakom dig så löser de en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hej, jag ska köpa en mic för att spela in sång och jag undrar vad ni rekomenderar? jag har aldrig haft en mic innan och kan inte speciellt mycket om dom. prismässigt vill jag ligga på ca 1000 kronor. så vad tycker ni jag ska skaffa? 😆 tack på förhand allihopa

Redigerat av Olsberg
Ändrade rubrik från "Viktigt!"
Link to comment
Dela på andra sajter

ja den nämnd ovan Och Adk a51 tycker jag är fin, det skiljer sig lite från andra budgetkondisar tycker jag, inte den där hemska röde toppen eller den bedrövliga jjlabs miden.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

- eller Studio Projects B1 förstås.

Orkar budgeten lite längre, så är en ADK Hamburg och Oktava MK319 också trevliga micar.

Hämta smakprov på min testsite, så kan du lyssna och jämföra många av de vanligaste modellerna själv. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt?

Varför heter inte tråden "Val av mick" eller nåt liknande?

haha, för att "viktigt!" drar mer uppmärksamhet helt enkelt och jag behöver snabba svar 😛 jag måste ha några micar att välja mellan tills på måndag då jag ska köpa en 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt?

Varför heter inte tråden "Val av mick" eller nåt liknande?

haha, för att "viktigt!" drar mer uppmärksamhet helt enkelt och jag behöver snabba svar 😛 jag måste ha några micar att välja mellan tills på måndag då jag ska köpa en 🙂

Om det är bråttom så kunde du bara gjort en sökning här på forumet och du hade hittat precis samma svar som du redan fått.

Nu gör du det svårare för andra att hitta de svar du fick i framtiden när de gör en sökning!

F ö tycker jag att det är lite egoistiskt tänkt av dig!

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt?

Varför heter inte tråden "Val av mick" eller nåt liknande?

haha, för att "viktigt!" drar mer uppmärksamhet helt enkelt och jag behöver snabba svar 😛 jag måste ha några micar att välja mellan tills på måndag då jag ska köpa en 🙂

Om det är bråttom så kunde du bara gjort en sökning här på forumet och du hade hittat precis samma svar som du redan fått.

Nu gör du det svårare för andra att hitta de svar du fick i framtiden när de gör en sökning!

F ö tycker jag att det är lite egoistiskt tänkt av dig!

Sorry! jag är ny användare av det här forumet och inte riktigt kommit in i det än 😆 tack för tipset om att söka efter det, jag tänkte inte så långt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En bra mick som inte är allt för dyr

Hej! Jag är inte så insatt i detta värld av mickar och behöver hjälp! Detta är problemet...Jag sjunger i ett band som spelar metalcore och min mick som verkligen inte är av den bästa sorten klarar verkligen inte av att levera. Det jag är ute efter är en mick som klarar vanlig sång men även screams och mörk growl. Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.

Skulle någon snäll person som är lite mer insatt i denna värld av mickar ge mig ett svar? Helst en mick under 2000kr men lite över är ok. Det betyder bara att jag får spara ett tag men den som väntar på nåt gott kan aldrig vänta för länge...Tacksam för svar!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.
Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck.

Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du?

För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.
Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck.

Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du?

För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen?

Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😎 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...