Jump to content
Annons

SAE institute


AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)

NĂ„gon mer hĂ€r pĂ„ studio.se Ă€n jag som ska börja lĂ€sa AED vid SAE i Solna nu den 28:e? 😛

Redigerat av AndersL
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag kÀnner mÄnga som gÄtt den...

Det Àr en utbildning som blir vad man gör den till. Den kan vara jÀttebra om man verkligen gÄr in för att lÀra sig. Men det finns en del som har gÄtt den som inte vet hur man kopplar in de simplaste sakerna.

Lycka till 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AndersL (oregistrerad)
Jag kÀnner mÄnga som gÄtt den...

Det Àr en utbildning som blir vad man gör den till. Den kan vara jÀttebra om man verkligen gÄr in för att lÀra sig. Men det finns en del som har gÄtt den som inte vet hur man kopplar in de simplaste sakerna.

Lycka till 😳

Har ocksĂ„ hört det. Men jag har ambitionen att lĂ€ra mig myyyyycket. Annars vore det ju att kasta pengarna i sjön... SĂ„ jag har stora förhoppningar! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tja!

ni som sjÀlva gjort ljudtekniker(audio enginer) linjen pÄ SAE eller som kÀnner

folk som gÄtt den. Har ni/de lyckats fÄ jobb efter utbildningen? Eller Àr det mera sÄ att man bara blir effektivare i sin sovrums studio. Har lite funderat pÄ den utbildningen, men osÀker pÄ om att det Àr vÀrt det?

trevlig helg till alla ni som e lediga!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det e tveksamt om det Àr vÀrt att lÀgga sÄ mycket pengar pÄ en utbildning pÄ saker som man ÀndÄ mÄste lÀra sig genom att sitta och vÄndas natt efter natt i en studio. Det som Àr mest vÀrdefullt med utbildningen Àr nog de kontakter man kan fÄ. Fast inte branschkontakter, utan jag syftar pÄ andra som hÄller pÄ med samma sak som en sjÀlv. Jobb fÄr man inte. Det funkar inte sÄ idagens musikbransch. Hur mÄnga renodlade studios finns det i Stockholm som har fast anstÀllda tekniker? Typ nada! Man mÄste vara bra pÄ allt om man ska ha en chans alternativt jobba i team dÀr alla har sin specialitet. Men idag Àr de flesta producenter/lÄtskrivare sjÀlva tekniker sÄ att bli ljudtekniker kommer man inte lÄngt med. Visst skulle man som producent vilja ha en specialutbildad ljudtekniker men det finns inte mÄnga som skulle betala för det, speciellt inte nÄgon grönjöling frÄn SAE eftersom man dÄ troligen Àr mer kompetent sjÀlv.

Köp studioutrustning istÀllet och hyr en lokal i ett studiokollektiv sÄ fÄr du mer valuta för pengarna!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej jag gick SAE 99-00 och jag mÄste sÀga att ingenting Àr som sagt gratis...

Utbildningen blir vad du gör den till och sjÀlv har jag jobbat med TV-ljud i fem Är nu. Det var trots allt tack vare att jag hade utbildning jag fick mitt första jobb.

Även om du inte fĂ„r jobb i en fetstudio efterĂ„t sĂ„ fĂ„r du ju Ă€ndĂ„ bra praktisk kunskap som du inte kan fĂ„ t.ex. genom att bara hĂ€nga pĂ„ forum som det hĂ€r. (inget illa menat studio)

Du fĂ„r HÖRA skillnaden pĂ„ mickar, mixerbord, högtalare och sĂ„nt och slipper sitta och ratta i blindo. Du fĂ„r veta hur du fĂ„r till önskade ljud, att separera instrument frekvensmĂ€ssigt i en mix, lĂ€ra dig om fasfel (HÖRA hur det lĂ„ter och varför det blir sĂ„) och annat som Ă€r svĂ„rt att lĂ€ra sig endast teoretiskt.

GÀller bara att lÀgga manken till sÄ lÀr du dig en massa, det finns alltid handledare till hands pÄ SAE och det Àr guld vÀrt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Köp utrustning för pengarna istÀllet ...

En Powermac, Logic, en bra Neumann mick, en fet Focusrite ISA preamp, ett par synthar, ett par pluggar frÄn waves ...

... och ring till nÄn av dom bÀttre studiorna och be efter privatlektioner av en producent som gjort vettiga saker. Du kanske mÄste pröjsa 500-1000kr per lektion för ett par tre timmar. Men jag lovar dig att pÄ 10 lektioner kommer du lÀra dig mer Àn ett Är pÄ SAE, jag ger dig garanti pÄ det!

REKLAM

VĂ„r studio har faktiskt privatlektioner för 400kr per lektion, vĂ„ra tekniker har mixat grejor som har legat pĂ„ hitlistorna och jobbar med det heltid. Nu har vi knappt nĂ„n tid, men i framtiden, typ nĂ€sta Ă„r. DĂ„ kan de finnas luckor. đŸ˜±

Lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

TÀnkte mest instÀmma med de andra som gÄtt SAE, utbildningen blir vad du gör den till.

Det stÀmmer att det inte Àr mÄnga studios i stan som anstÀller folk pÄ heltid lÀngre men ska du jobba frilans/%dealar mm sÄ vill de hellre ha bra utbildat folk Àn hemmapulare.

Sedan har du ju hela mediasvÀngen med tv, radio mm.

Sen har vi ju dig dÄ Snyder.... ser ut som om du har nÄgot speciellt mot SAE.

Varje gÄng det dyker upp en trÄd hÀr eller i logic forumet eller i vst forumet som handlar om utbildning sÄ Àr du dÀr med dina negativa kommentarer.

Du sÀger ocksÄ att man ska köpa prylar och utbilda sig sjÀlv? rimmar lite illa med att du/ni sjÀlva erbjuder utbildningar pÄ er hemsida, tycker jag.

Ok, det Àr vÀl bra att gÄ hos erfarna ocksÄ för att lÀra sig men no offense Snyder.

GÄr hellre och lÀr mig hos personalen pÄ SAE som jobbat professionellt med tex Skifs, The wailers, Titiyo, Rammstein, Messiah Marcolin(Candlemass), Max Martin, Lundell mm.

mvh

Spinnybob

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla utbildningar Àr vad du gör dem till.

Du kan inte bara sitta och vÀnta pÄ jobb efter en avslutad utbildning. Man fÄr lÀra sig praktiska kunskaper och man mÄste vara beredd att jobba som en galning utan att fÄ betalt i början. Fylla pÄ "cv:n" men allt möjligt.

Sen fÄr man se om man tycker det Àr vÀrt att lÀgga pengarna pÄ dyra prylar och sen inte riktigt veta vad de ska vara till eller att lÀgga pengarna pÄ utbildning och spara ihop grejer sedan och veta vad de gör.

Och man lĂ€ar kĂ€nna folk som kanske inte Ă€r "vĂ€rda" nĂ„got idag men kanske om nĂ„tt Ă„r eller tvĂ„. Det Ă€r aldrig fel att kĂ€nna tillrĂ€vkligt mycket folk 😉 .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Ska försöka svara/kommentera flera inlÀgg pÄ en och samma gÄng.

Utbildningen kostar 80 000 kronor. För dom pengarna kommer man inte i nĂ€rheten av att kunna köpa all den utrustning som finns att arbeta med och lĂ€ra sig, vid SAE. Sen Ă€r jag heller inte sĂ„ naiv att jag tror att 80 000 kronor kommer köpa mig en plats bakom mixerbordet i nĂ„gon av vĂ€rldens frĂ€msta studios, Ă€ven om min stora dröm givetvis Ă€r att nĂ„gon gĂ„ng till slut hamna dĂ€r. đŸ„°

Det skulle vara som att tro att man kunde kliva rakt in som statsminister efter att ha lÀst ett Är stadsvetenskap vid stockholms universitet.

Men jag lovar att det Äret skulle ses som en merit. Samma sak gÀller hÀr. Det Àr ALLTID bra att kunna visa upp papper pÄ att man Àr utbildad inom nÄgonting. Sen i slutÀndan handlar det ju naturligtvis om vad man presterar. Det gÀller alla yrken, inom alla omrÄden.

I grund och botten Àr det intresset för ljud som driver mig, och bara att fÄ ha ett ljudrelaterat jobb, Àr en dröm i sig, Àven om det sÄ Àr inom radio, TV, eller som lÀrare, etc. Ingen, eller i alla fall vÀldigt fÄ, hamnar pÄ sin drömpost vid första anstÀllningen. Jag jobbar en hel del med inspelning redan idag, och jag vet att det krÀvs vÀldigt mycket arbete för att överhuvud taget kunna tjÀna nÄgra slantar pÄ det. Man fÄr ta alla jobb som erbjuds; talböcker, tal till instruktionsfilmer, smÄljud till hemsidor, en stor hög med demoinspelningar, etc etc. Fick jag vÀlja skulle jag sjÀlvklart spela in enbart stora vÀrldsartister. Men man kan aldrig komma dit om man inte tar dom lite mindre jobben först. Och jag hade inte tagit dom smÄ jobben om jag inte tyckte att det var roligt...

Jag har bestĂ€mt mig för att börja pĂ„ SAE i första hand för att jag fĂ„r studera ett Ă€mne som jag Ă€lskar, och dĂ€rför törstar jag efter mer kunskap hela tiden 😉. Sen hoppas jag att fĂ„ möjligheten att lĂ€ra mig ett brett utbud av utrustning, vilket förhoppningsvis kommer göra att man kommer igĂ„ng snabbare och att arbetet flyter lite smidigare om man blir "inslĂ€ngd" i diverse inspelningssituationer i framtiden.

Sen hoppas jag ju pÄ att fÄ trÀffa nÄgra likasinnade, dÀrav denna trÄd.

SĂ„ nu provar jag igen; nĂ„gon mer Ă€n jag som börjar SAE den 28:e? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KÀnns som att jag sÀger det folk sagt, men kanske bra med en till röst. SAE Àr definivt din "egna" skola, lÀgger du dig inte in i det du gör sÄ kommer du inte fÄ nÄgot ut av det.

Men att tro att man kan lÀgga ut 80000:- pÄ egna prylar Àr rÀtt korkar, visst du kommer ha en halv bra hemma studio, men hur fan ska du veta hur du anvÀnder det, förutsatt att du inte gjort nÄgot förut. Och 80000 ger inte sÄ vÀrst mycket, bara efter att ha köpt datorn, ljudkort och mick, förutsatt att det Àr halv bra saker, sÄ Àr du nere pÄ 40000:-. DÀr efter fÄr du köpa massa "smÄ" saker som kommer suga ut pengarna ur fickan.

SAE Àr helt klart vÀrt, om man rÀknar med att anstrÀnga sig.

Sen har min klass fÄtt arbeta mycket pÄ deras Neve VR bort, vilket Àr sÄ jÀvla vÀrt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 mĂ„nader senare...

// sammanslaget med trÄd i existerande Àmne /admin

undrar om det finns nÄgon eller nÄgra hÀr som har gÄtt SAEs Audio Engineering Program i Solna. I sÄnna fall, hur va det? Àr det vÀrt att betala 77 000 för det? vad jobbar ni med idag? skulle ni rekomendera det? Om det Àr nÄgon som har gÄtt andra utbildningar fÄr ni gÀrna ocksÄ berÀtta lite.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

******

konstpaus innan chris snyder kommer hit och dömer ut SAE och alla andra utbildningar han inte gÄtt. samt all utrustning han sjÀlv inte har...

******

Jag tror absolut att SAE har mycket att erbjuda rent tekniskt och kunskapsmÀssigt. dÀremot Àr det nog till stor del det slitna ordet "kontakter" som avgör om du fÄr jobb eller ej efter utbildningen.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

*garvar* Haha ...

Dom JAG har jobbat med som gÄtt SAE Àr KASSA. Det kan ju vara stolpskott som fÄtt summan betalat av pappa lr vad som helst. Men jag kommer sÀga att det Àr kasst tills nÄn bevisar motsatsen.

NÀr man inte kan ratta en kompressor lr vet vad begreppet dubba innebÀr efter 77000kr betalda för att gÄ denna kurs sÄ kan man inte annat Àn att klia sig i huvudet ...

Det Àr som att pröjsa 77000kr för en bilkörningskurs och sen inte veta hur man anvÀnder ratten och gasen typ.

Köp grejor för 30000kr istÀllet, kontakta nÄn producent du tk har ett bra sound. SÀg att du vill betala 1000kr för en timmes lektion 40ggr. SÄ LOVAR jag dig att du kommer lÀra dig mer Àn 5 Är pÄ SAE. GARANTERAT!

Edit: Och nÄ jobb som producent lr tekniker kommer du absolut inte fÄ för du gÄtt SAE. Det handlar bara om talang och kontakter. Oavsett vad som stÄr pÄ deras hemsida ...

Och jag tk inte all utrustning jag har Àr dÄlig. Absolut inte. Gillar inte crap i fin förpackning bara ...

Redigerat av ChrisSnyder
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att lyssna pÄ Chris Snyder Àr som att skita i sin egen ficka! Dvs ganska kul men mest jobbigt och onödigt i lÀngden.

En sak har han rÀtt i dock.....bara för att du har gÄtt pÄ SAE sÄ betyder inte det att du kommer fÄ jobb som ljudtekniker, det handlar om kontakter, intresse, engagemang och i vissa fall pengar.

Om du har pengarna och verkligen verkligen vill gÄ pÄ SAE sÄ ska du givetvis göra det, men du ska ha i bakhuvudet att det kommer bli riktigt...RIKTIGT svÄrt att fÄ jobb som ljudtekniker.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

intressanta svar. men menar ni verkligen att utbildningen inte fungerar som merit nÀr man letar jobb? iof har man kontackter sÄ behöver man vÀl inte sÄ mcyket, men om man söker jobb den vanliga vÀgen, mÄste det vÀl ÀndÄ vara en fördel pÄ nÄgot sÀtt att ha gÄtt en ljudteknikerutbildning? ja vet inte riktigt, men just nu kÀnns det som att jobba med att dricka kaffe o pilla pÄ lite reglar i en studio Àr en dröm som typ 0.00001% av de utbildade fÄr uppleva?

feedback plz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Dubba Àr 1) det man gör i filmvÀrlden, alltsÄ spelar in skÄdespelarnas röst efterhand i studio eller 2) det man gör i polen, har en man som talar alla röster i en amerikans sÄpa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

spelar vÀl fan ingen roll vilken utbildning du gÄr, vad den kostar, eller hur avancerade prylar man lÀr sej anvÀnda pÄ den. har du inte talang sÄ har du inte... det Àr _det_ som spelar roll sedan i den professionella vÀrlden. tror inte det finns nÄgon dÀr ute som anlitar folk för produktioner som bryr sej om vad den gÄtt för utbildning. allt som rÀknas Àr vad man har gjort och hur duktig man Àr pÄ att göra sin grej.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

spelar vÀl fan ingen roll vilken utbildning du gÄr, vad den kostar, eller hur avancerade prylar man lÀr sej anvÀnda pÄ den. har du inte talang sÄ har du inte... det Àr _det_ som spelar roll sedan i den professionella vÀrlden. tror inte det finns nÄgon dÀr ute som anlitar folk för produktioner som bryr sej om vad den gÄtt för utbildning. allt som rÀknas Àr vad man har gjort och hur duktig man Àr pÄ att göra sin grej.

det har du rÀtt i men killen i frÄga kanske har talangen men inte vet hur han ska andvÀnda den, givet vis Àr en utbildning alltid bra att ha i bakfickan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dubba Àr 1) det man gör i filmvÀrlden, alltsÄ spelar in skÄdespelarnas röst efterhand i studio eller 2) det man gör i polen, har en man som talar alla röster i en amerikans sÄpa.

Öh.. Dubbning inom musik Ă€r nĂ€r man har tvĂ„ paralella sĂ„ngspĂ„r, ofta panorerade Ă„t varsitt hĂ„ll.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
Att lyssna pÄ Chris Snyder Àr som att skita i sin egen ficka! Dvs ganska kul men mest jobbigt och onödigt i lÀngden.

Jag lever pÄ min musik och Àr producent till yrket. Jag anlitar sjÀlv ljudtekniker pÄ mÄnga jobb. Jag har sjÀlv kÀmpat som ett as för att fÄ mina fötter pÄ rÀtt sida, mina produktioner pÄ radio och ha artisterna stÄendes i kö till min studio ...

Om du tycker att sanningen Àr jobbig sÄ Àr det en sak, men sÄ som jag skriver funkar det. Och jag tycker att SAE Àr kasst. TILLS nÄn bevisar motsatsen som sagt.

Har Àven kompisar som gÄtt dyra dyra utbildningar i USA, som sen kommer hem och kan inte ett piss mer Àn min praoelev som varit hÀr 3 veckor.

Tre saker handlar det om!

1. Talang (kan du inte rita blir du aldrig konstnÀr hur mÄnga kurser du Àn gÄr)

2. Kontakter (du sÀljer inga tavlor om du inte kÀnner folk som kan stÀlla ut dom)

3. HÅRT ARBETE

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag lever pÄ min musik och Àr producent till yrket. Jag anlitar sjÀlv ljudtekniker pÄ mÄnga jobb. Jag har sjÀlv kÀmpat som ett as för att fÄ mina fötter pÄ rÀtt sida, mina produktioner pÄ radio och ha artisterna stÄendes i kö till min studio ...

Om du tycker att sanningen Àr jobbig sÄ Àr det en sak, men sÄ som jag skriver funkar det. Och jag tycker att SAE Àr kasst. TILLS nÄn bevisar motsatsen som sagt.

Har Àven kompisar som gÄtt dyra dyra utbildningar i USA, som sen kommer hem och kan inte ett piss mer Àn min praoelev som varit hÀr 3 veckor.

Tre saker handlar det om!

1. Talang (kan du inte rita blir du aldrig konstnÀr hur mÄnga kurser du Àn gÄr)

2. Kontakter (du sÀljer inga tavlor om du inte kÀnner folk som kan stÀlla ut dom)

3. HÅRT ARBETE

Word! and that goes for anything!

Med sprit behövs det ingen talang bara tid!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att lyssna pÄ Chris Snyder Àr som att skita i sin egen ficka! Dvs ganska kul men mest jobbigt och onödigt i lÀngden.

Jag lever pÄ min musik och Àr producent till yrket. Jag anlitar sjÀlv ljudtekniker pÄ mÄnga jobb. Jag har sjÀlv kÀmpat som ett as för att fÄ mina fötter pÄ rÀtt sida, mina produktioner pÄ radio och ha artisterna stÄendes i kö till min studio ...

Om du tycker att sanningen Àr jobbig sÄ Àr det en sak, men sÄ som jag skriver funkar det. Och jag tycker att SAE Àr kasst. TILLS nÄn bevisar motsatsen som sagt.

Har Àven kompisar som gÄtt dyra dyra utbildningar i USA, som sen kommer hem och kan inte ett piss mer Àn min praoelev som varit hÀr 3 veckor.

Tre saker handlar det om!

1. Talang (kan du inte rita blir du aldrig konstnÀr hur mÄnga kurser du Àn gÄr)

2. Kontakter (du sÀljer inga tavlor om du inte kÀnner folk som kan stÀlla ut dom)

3. HÅRT ARBETE

Jag skrev ju att du hade rĂ€tt i det du skrev, dvs att en utbildning inte gör sĂ„ att man blir ljudtekniker. Har du gĂ„tt SAE? Hur kan du dissa skolan? Finns ju fler i Sverige som har gĂ„tt den skolan som Ă€r mer ”respekterade” Ă€n du. Sen Ă€r det ju givetvis sĂ„ att flertalet som gĂ„r skolan aldrig kommer att jobba som ljudtekniker pĂ„ heltid. Du skriver att du lever pĂ„ din musik och Ă€r producent till yrket

det Ă€r ju inte det du lĂ€r dig pĂ„ tex SAE. NÀ en utbildning Ă€r vĂ€l alltid bra oavsett vilket yrke man har, eller?

Dom tre saker de handlar om Àr.

1. Kunskap

2. Ödmjukhet

3. HÅRT ARBETE

//Fredster

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, jag tror sÀkert det ChrisSnyder sÀger mycket vÀl kan stÀmma, men icke desto mindre kÀnner jag ocksÄ folk som gÄtt dÀr och lever riktigt gott som ljudtekniker. Jag tror att det Àr en chansning vart Àn man studerar, hur man skall lÀra sig att lÀra sig Àr en konst i sig. Vill du inte dra till London eller "Uve-sa" sÄ tror jag det Àr ett alternativ. Annars kan du ju alltid kolla in ngn av de mÄnga folkhögskolor som erbjuder ljudteknikerutbildningar. NivÄn pÄ folkis Àr ofta precis vad man misstÀnker... sisÄdÀr, men det brukar vara en trevlig lunk och ett andningsÄr för mÄnga. Under den tiden kan du köpa massor med böcker och utrustning och lÀra dig av de felen som de gör. Sedan tror jag SAE Àr ett alternativ.

De flesta bra ljudtekniker jag kÀnner Àr antingen vÀldigt duktiga musiker eller har bra öra, sÄ jag tror ocksÄ att det kan vara vÀrt att lÀgga extra timmar pÄ muciserandet ocksÄ.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har inte SAE haft problem med rÄttor? Hörde att de lagt ut rÄttgift i huset dÀr dom hÄller till, alla rÄttorna dog och ramlade ner mellan vÀggen till studion och "vanliga" husvÀggen med likstank frÄn helvetet till följd. Enl vad jag hört fick dom slÄ igen nÀr det hÀnde, typ nov, dec eller nÀr det nu var.

Men,men det kanske har ordnat sig nu. Eller kanske bara var en skröna, vad vet jag 😉

btw, sök hellre en bra folkhögskola med Ljudteknikerlinje istÀllet för att hosta upp multum.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag klipper detta frÄn en trÄd jag skrev i för lÀnge sen....pallar inte skriva det igen....:

Har sjÀlv gÄtt SAE, och kan bara sÀga att den Àr otroligt bra....men bred utbildning....vill man specialisera sig inom nÄtt kanske man antingen mÄste plugga vidare efterÄt, eller söka sig rÀtt frÄn första början....

Ljud/musik Àr ett otroligt stort omrÄde....steg ett Àr att ta reda pÄ vad inom genren man vill rikta in sig pÄ....Àven om man inte direkt har koll pÄ det som oinsatt, sÄ kan man försöka rensa lite.....

Skriva musik?

Producera musik?

Jobba med akustik?

Sitta som "inhouse"-ljudtekniker pÄ en studio?

FlÀnga runt och rigga för livespelningar(roskilde/hultsfred/andra spelningar)?

Reklam-makare till radio/Tv?

Jobba pÄ Radio/TV?

LjudsÀtta filmer och spel?

Sounddesign....tex utveckla ljud till synthar osv?

Andra media-arbeten dÀr ljud/musik anvÀnds....osv osv....

Nu har jag sÀkert missat minst lika mÄnga punkter......

GÄ tex inte AED-kursen pÄ SAE om du bara vill lÀra dig att skriva bÀttre musik....för det lÀr man sig inte dÀr.

Första felet mÄnga gör nÀr man söker en utbildning Àr dels att man inte riktigt vet vad man vill, och heller inte riktigt har kollat upp exakt vad utbildningen erbjuder....! Vad exakt menar man nÀr man sÀger att man vill vara "ljudtekniker"!? Vill man sitta och ratta en kompressor i studion, eller vill man rigga livespelningar, eller vill man Äka med SVT till "lÄngtbortistan" och spela in Robinson?

Andra felet Àr just att man tror att utbildningen kommer lösa alla problem....vilket inte stÀmmer alls (vissa har ju sjÀlvklart flyt, men vÀldigt fÄ)....utbildningen Àr en bit pÄ vÀgen, den ger dig kunskap om branschen, och den ger dig förhoppningsvis ett papper pÄ att du kan saker och ting....sen mÄste du utöver detta sjÀlvklart skaffa dig erfarenhet ocksÄ....vilket Àr supersvÄrt, men det blir snÀppet lÀttare nÀr man Àr utbildad.

Sen kan jag sÀga att kan man inte ratta en kompressor eller vet vad en dubbning Àr efter att ha gÄtt SAE sÄ har man ABSOLUT sovit sig igenom utbildningen....synd nÀr man pröjsat 60-70.000 för den, men det Àr deffinitivt inget man kan skylla pÄ utbildningen, för sÄ pass mkt som man gÄr igenom kompressorer och andra effektenheter pÄ SAE sÄ vore det ungefÀr som att inte veta hur man styr en bil efter att ha gÄtt i körskolan....man har helt enkelt inte varit nÀrvarande pÄ nÄgon lektion, och aldrig sett eller Äkt i en bil tidigare. Men troligtvis finns liknande exempel pÄ i princip alla utbildningar inom typ, alla Àmnen....folk som troligtvis blev fetingunderkÀnda pÄ utbildningen men ÀndÄ sÀger....."jag har gÄtt pÄ handelshögskolan"....

Mitt tips Àr att gÄ pÄ SAE's introdagar.....prata med folk, sök pÄ nÀtet osv....

De andra utbildningarna har sÀkerligen liknande introdagar eller dylikt....fördjupa er i vad ni vill rikta in er pÄ. Var öppna för att behöver fortsÀtta plugga Àven efter första utbildningstiden......efter att ha gÄtt en utbildning kanske ni mÀrker att det Àr akustik ni vill hÄlla pÄ med, dÄ mÄste ni troligtvis söka er vidare och vidareutbilda er inom det omrÄdet....

Fler och fler har faktiskt utbildning inom ljud/musik/bild.....vilket leder till att utbildning krÀvs pÄ fler och fler stÀllen....men, som i alla branscher kan man slÄ sig fram utan utbildning ocksÄ....man fÄr helt enkelt vÀlja vilken vÀg man vill gÄ.

oj....mkt svammel och filosoferande hÀr....hoppas det har varit till nÄgon form av hjÀlp....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...