Jump to content
Annons

Varför pitchas WAV-ljud?


Norbert

Recommended Posts

Jag håller på med musik till en film i Cubase SL 2. Jag importerade filmens ljud i wav-format, och sedan en låt i mp3-format. Det fungerade fint. Nu gjorde jag ett tredje audiospår och försökte importera en wav-låt som ska ersätta mp3-låten.

Problemet är att wav-låten blir upp-pitchad när jag importerar den hur jag än gör. Varför?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag håller på med musik till en film i Cubase SL 2. Jag importerade filmens ljud i wav-format, och sedan en låt i mp3-format. Det fungerade fint. Nu gjorde jag ett tredje audiospår och försökte importera en wav-låt som ska ersätta mp3-låten.

Problemet är att wav-låten blir upp-pitchad när jag importerar den hur jag än gör. Varför?

Fel samplingsfrekvens kanske? 44.1 eller 48...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, jag såg det mönstret själv med. Provade göra om wavlåten till samma samplingsfrekvens som de som fungerade, och då blev det bra.

Jag förstår fortfarande varför det blir så bara för att man har en annan samplingsfrekvens dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan bara hantera en enda samplingfrekvens i taget, så om du importerar något som är inspelat i en annan samplingsfrekvens, så kommer den ändå att spelas upp med den frekvens som är inställd i programmet - och inte med sin egen frekvens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om nånting spelas upp med en annan samplingsfrekvens än det har så är det endera för många samplingar varje sekund vilket leder till att ljudet går långsammare eller för få vilket leder till att det går snabbare 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...