Jump to content
Annons

Shure beta52 vs. AKG D112


teddawid

Recommended Posts

Försöker lista ut om jag ska välja En Shure Beta52 eller Akg D112 som baskaggemick, men jag kan inte hitta nån bra jämförelse här på forumet men nån kanske vet nån butik i Stockholm som har båda så man kan provlyssna? Jam har det inte och inte musikbörsen. Estrad? (De har ingen hemsida just nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet.. D112 låter "schmack" medan Beta 52 låter "thump" 😉

Du blev antagligen inte klokare på det svaret.. Båda mickarna är bra men om jag får berätta om mina erfarenheter då...

Beta 52 brukar jag ha lite längre i från baskaggeskinnet och använder den helst vid mer jazziga upptagningar.. D112 använder jag så fort det luktar mer rock över det hela och den får sniffa på klubban bara 2~4 cm i från anslaget.

Beta 52 använder jag helst i studio sällan live..

D112 använder jag uteslutande live och nån gång i studio

Du ger oerhört lite info i din fråga.. Vad ska du använda micken till

Rock/pop/jazz ? Live/studio ? Hur stämmer du trummorna? Vilket skinn? Hur stor? etc etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är inte till mina egna trummor så jag kan inte säga nåt om skinn eller storlek och så, men det gäller ju oftast att fånga ett maffigt hårdrocksljud i studion, men även lättare mespop.

Borde köpa båda och blanda, det funkade i plugget. En för "klicket" och en för botten, minns bara inte vilken som gav vad. Verkar dock som om det är "schmack" jag är ute efter, dvs D112.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att shuremicken låter lite färdig-eqád så att säga. Jag har använt den mycket live och den låter ofta bra direkt. Tjoff liksom. Medans AKG micken brukar jag få skruva lite live. Men i studion använder jag D112án. Jag tycker den funkar bra.

Benke

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är två stycken smakprov på Shure Beta 52 som jag gjort. Jag vet inte vad ni tycker men jag gillade inte bastrumman/stämningen som användes i båda smakproven. Ingen processing har använts på ljudfilerna.

Troligen placerad långt in i bastrumman

Troligen placerad vid ljudhålet eller en liten bit innan för.

MvH

Edit: Uppdaterade infon.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Haft en Beta 52 rätt länge, men använder den mycket sällan då jag tycker att Sennheisers E602 är så mycket bättre. D112 funkar typ alltid och låter bra i mixen, inte lika snyggt solad, men det är svårt att gå fel med en D112. Mitt tips är att droppa Beta'n och kolla in 602'an. Där tror jag inte att du blir missnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det bästa är att använda sig av 2 mickar, typ en beta inne just vid skinnet och en u49 vi hålet, funkar alltid svinbra, men kanske inte så värst ekonomisk lösning 😱

Nej, men det finns en mängd billiga stormembrans kondensatormickar som klarar lite högre SPL (ljudtryck) som kan funka som substitut till U49.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...