Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

var till för nÄgra minuter sen inne pÄ m-audio studiophile dx4 alt studiopro, men sen lÀste jag en sÄgning av dem i monitor...

SÄ nu tÀnkte jag göra det enkelt för mig och frÄga vad ni kör med?

Billiga för jag vill inte betala mer Àn max 2000 men helst mindre.

nÄn som har ett tips?

De ska anvÀndas till mixning och en del vanlig musiklyssning (ska sitta med min jobbdator)

Annons
Postat

Finns inga bra monitorer under 2000:-

Spara och köp riktiga monitorer senare.

Om du inte orkar vÀnta sÄ köp ett par bra lurar för pengarna istÀllet.

Postat

Som budgetalternativ Àr studiophile dx4 helt ok tycker jag.

De har Àven inbyggd hörlursförstÀrkare.

Postat

mjae, men du fÄr vÀl se det relativt, jag sa ju just var jag skulle ha dem nÄnstans (pÄ jobbet, dÀrav priset...)

sÄ sÄna kommentarer Àr ju aningens överflödiga..

LarsGarage: ok, du tycker de duger alltsÄ? hmmm.

ingen som har alternativ?

Postat
mjae, men du fÄr vÀl se det relativt, jag sa ju just var jag skulle ha dem nÄnstans (pÄ jobbet, dÀrav priset...)

sÄ sÄna kommentarer Àr ju aningens överflödiga..

JassÄ, sÄ jag ska tolka din frÄga "Billiga BRA monitorer?" som att du frÄgar efter nÄt som Àr sÄdÀr?

Jag gav dig Àven ett tips pÄ att köpa ett par bra hörlurar eftersom ett par monitorer i budgetfÄran inte hjÀlper dig vid mixning utan snarare tvÀrtom.

SĂ„ jag upprepar mitt TIPS,

Köp ett par bra hörlurar istÀllet sÄ fÄr du mycket bÀttre mixningsmöjligheter eftersom du vill mixa ocksÄ right?

Va det bÀttre?

Postat

haha, pÄ sÀtt och vis kanske du ska tolka det som "sÄdÀr"

men rubriken "billiga monitorer som inte lÄter illa" blir sÄ trist eller hur?

fast jag tror du förstÄr vad jag menar,

dessutom har jag fina hörlurar, men det blir sÄ svettigt.

Postat
haha, pÄ sÀtt och vis kanske du ska tolka det som "sÄdÀr"

men rubriken "billiga monitorer som inte lÄter illa" blir sÄ trist eller hur?

fast jag tror du förstÄr vad jag menar,

dessutom har jag fina hörlurar, men det blir sÄ svettigt.

😎 jo det blir ju det

Men jag kÀnner inte till sÄ mÄnga budgetmonitorer, de jag hade först va ett par ESI nEar 05 som jag inte direkt gillade och dom kostar ju 3000:-.

Men hoppas nĂ„n annan kan ge dig ett bra tips 😎

Sorry om jag lĂ€t dryg pĂ„ nĂ„t sĂ€tt för det va inte meningen, peace 🙂

Postat (redigerat)

Behringer Truth B2030A

för 3000kr Àr mycket prisvÀrda.

2.995:- för ett par!!!

Behringer Truth B2030A Aktiva studiomonitorer. Inbyggda slutsteg pĂ„ 75 watt till basen och 35 watt till diskanten. 6 3/4” baselement. Du fĂ„r en extremt lĂ„g distortion och alla par Ă€r matchade mot varandra.

jag har sjÀlv haft likadana och var mycket nöjda med dom. för det dÀr priset sÄ fÄr du mycket bÀttre Àn tex m-audio bx5 som min kommpis hadde.

sen nÀr du fÄr rÄd sÄ köper du genelec =)

Redigerat av YnNoJ
Postat

BestÀll frÄn tyskland sÄ tjÀnar du en slant

ESI Near 05 1900kr

ESI nEar05 eXperience 2500kr

BEHRINGER B2030A Truth för 2700kr

Postat

Ledsen om jag ocksÄ lÄter negativ. Men jag har svÄrt att komma pÄ nÄgot som jag skulle vilja rekommendera nÄgon för det priset. Jag ville dock minnas att jag lÀst nÄgonting om just Studiophile DX4, kunde dock inte komma pÄ vad. SÄ jag gjorde en sökning. Det var i tidningen Monitor. HÀr Àr en lÀnk:

http://64.233.183.104/search?q=cache:kI834...l=sv&lr=lang_sv

Jag citerar summeringen frÄn den artikeln:

"SUMMERING

M-Audios nya monitor Studiophile DX4 Àr en liten aktiv nÀrfÀltare som gör ansprÄk pÄ att vara anvÀndbar i professionella studiosammanhang. Men det Àr den inte. Jag vill inte ens rekommendera den till fattiga hemmapulare. Ljudet Àr pÄfallande grötigt och instÀngt. Detaljer försvinner och stereobilden Àr otydlig. Att monitorerna Àr fattiga i basen Àr naturligt med tanke pÄ litenheten, men de saknar ocksÄ en vettig diskantÄtergivning. Visst tÄl de mer ljudtryck Àn de billigaste PC-högtalarna, men redan vid moderata volymer börjar woofern protestera mot basljud. Designen Àr okej liksom reglagen och visst Àr de lÀttplacerade, men för den som tÀnker sig att mixa musik Àr DX4 inget bra val. Skaffa dÄ hellre nÄgot Ànnu billigare eller spara ihop till nÄgot bÀttre."

Den sista meningen fÄr bli mitt rÄd ocksÄ.

Postat

om du inte har mera pengar Àn 2000kr

sÄ köp bra hörlurar som du endÄ behöver

Beyerdynamic DT770Pro. Lurar för mixning/studiobruk har blivit vÀldigt efterfrÄgade med Ären. SjÀlvklart skall man försöka ha ett par riktiga monitorer men det gÄr inte alltid att lyssna i dem. TyvÀrr finns det folk som skall sova ( konstiga mÀnniskor som bor i ens studio, eller var det tvÀrtom, studion Àr i hemmet!? ) etc - dÄ Àr ett par referenslurar guld vÀrda.

DT770 Pro har blivit nÄgot av en favortit Europa och nu nÀr vi kan ge dig ett stenhÄrd deal sÄ Àr det bara att kapitulera. Testa - de Àr vÀldigt bra.

enligt mig finns det inge bÀttre hörlurar för studiobruk. inte för dom pengarna iaf.

pris 1495 pÄ www.musikborsen.se

/JoNnY

Postat

Hej allihop...

alltsÄ, jag vill inte lÄta trist men:

ynnoj: budgeten Àr som sagt 2000 max

jag har redan hörlurar

violiner: jag har ocksÄ lÀst recensionen i monitor (som jag nÀmnde i första inlÀgget)

hade jag inte lÀst den sÄ hade jag köpt dx4:orna.

(det Àr alltsÄ dÀrför jag frÄgade hÀr till att börja med)

det blir lite svÄrt att fÄ bra tips om ni inte ens lÀser min frÄga utan bara andras svar.

Norcomp: jag ska kolla upp ESI, har ingen koll pÄ dem, har du ngt tips pÄ tysk site dÀr jag kan hitta dem?

Postat

Om du ÀndÄ ska köra lÄgbudget; varför inte begagnad vanlig hemstereo? Kolla blocket, köp en stÀrkare för 300 pistoler och högtalare för 5-700 spÀnn. Det blir kanske inte heller vad studiomaffian betecknar som "bra" men det lÀr bli mer prisvÀrt.

Just my 2 cents som man sÀger

tjing

bengan

Postat

behringer gör ju mycket rÀtt....

Hade jag inte redan haft truth 2031 hade jag provat deras ms40

jag Àr sÄ nöjd med mina andra behringer prylar att jag absolut vÄgat...

Tja...hörlurarna hps 3000 var ingen höjdare.....

Kolla om du hittar nÄn "review" pÄ nÀtet.....att 1 mÀnniska sÄgar nÄgot betyder ju inte att du inte skulle vara nöjd....apropos DX 4

Postat

Kolla in begagnat pÄ blocket eller vendolin sÄ kanske du klarar dej under

2000 spÀnn.

Postat
det blir lite svÄrt att fÄ bra tips om ni inte ens lÀser min frÄga utan bara andras svar.

Jag Ă€r sÄÄÄ ledsen att jag missade att du hade lĂ€st monitor. 😛

Mitt rÄd kvarstÄr dock, och det var det viktigaste i det jag skrev, om du lÀste det och inte bara hakade upp dig pÄ mitt Monitorcitat:

Du fÄr bara skrÀp för under 2000. För jag lÀste i alla fall att du skulle mixa med lÄdorna. Som Vallhagen skriver, du kan lika gÀrna sÀtta dit nÄra överblivna hemsteroprylar i stÀllet. Du fÄr förmodligen bÀttre resultat med nÄgot sÄnt Àn med nÄgon "aktiv pro monitor" för under 2000.

Eller köp nÄgot riktigt billigt som "bara lÄter" tills vidare.

Och dÄ hÄller du budgeten Ànnu bÀttre och kan spara en del av pengarna till nÄgot bra nÀr du fÄr rÄd.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu Àr du riktigt sorglig & pinsam, Lavrell.

Corto M: Lyssnande Àr subjektivt, gÄ till affÀren med din platta och digga. Sen kan man lÀra sig vilka högtalare som helst. Jag sÀger det igen, Dumb Dan frÄn forumet slÀpper skivor och fÄr respekt för sina mixar frÄn alla hÄll. Han anvÀnder sin farmors gamla plastiga högtalare.

Och Moniter för 2000 spĂ€nn klarar sĂ€kert av vad de gör. 😉

Redigerat av maxmaxmax
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Svaret heter begagnat.

Alesis M1 finns sÀkert att hitta i olika utföranden.

Kanske Àr de lite för stora att ha pÄ jobbet?

Men sök pÄ beg sÄ hittar du sÀkert nÄt anvÀndbart.

Postat
Behringer Truth B2030A

för 3000kr Àr mycket prisvÀrda.

2.995:- för ett par!!!

Behringer Truth B2030A Aktiva studiomonitorer. Inbyggda slutsteg pĂ„ 75 watt till basen och 35 watt till diskanten. 6 3/4” baselement. Du fĂ„r en extremt lĂ„g distortion och alla par Ă€r matchade mot varandra.

jag har sjÀlv haft likadana och var mycket nöjda med dom. för det dÀr priset sÄ fÄr du mycket bÀttre Àn tex m-audio bx5 som min kommpis hadde.

sen nÀr du fÄr rÄd sÄ köper du genelec =)

Hmm, Behringer Truth har INTE extremt lÄg distorsion. De Àr ju inte ens mediokra.

Lavrell har rÀtt, man fÄr inte en BRA monitor för under 2000. Punkt.

rankey (oregistrerad)
Postat
m-audio bx8a??? varför nÀmner ingen dessa monitorer?

tycker jag verkar vara ett bra alternativ eller har jag fel?

Kanske för att de ligger pÄ ca 4k. Han sa ju max 2000.

Mkt bra lÄdor annars.

Postat
m-audio bx8a??? varför nÀmner ingen dessa monitorer?

tycker jag verkar vara ett bra alternativ eller har jag fel?

Kanske för att de ligger pÄ ca 4k. Han sa ju max 2000.

Mkt bra lÄdor annars.

Vad jag kan se sÄ ligger dom pÄ 2295:-

Jag tÀnkte att 300 spÀnn över inte va sÄ farligt.

Postat (redigerat)

SvÄr frÄga det hÀr.. Och för 2000 spÀnn kan jag bara rekomendera nÄt begagnat.

Jag hÄller med Lawrell.. För 2000 kronor hittar du inga monitorer som skulle kunna anvÀndas för seriös referenslyssning/mixning.

Om du sÀtter grÀnsen vid det dubbla börjar det likna nÄt.. DÄ skulle jag tveklöst rekomendera ett par Behringer 2031A.

Men bara för att Corto M ska förstĂ„ hur absurd jag tycker grundfrĂ„gan lĂ„ter sĂ„ gör jag en idiotisk liknelse " Var kan jag hitta en BRA sportbil för 200.000 :- " som du ser sĂ„ kan svaret bara bli genom att köpa nĂ„t begagnat 😉

EDIT: Kom pĂ„ en sak.. Är du hĂ€ndig och kan bygga sjĂ€lv sĂ„ ska du genast kolla in

http://www.valutronic.se/sq-50.html Det Ă€r verkligen prisvĂ€rda högtalare 😄

Redigerat av hegobald
Postat

Jag kunde inte ha sagt det bĂ€ttre sjĂ€lv 😄

Bra monitorer börjar vĂ€l pĂ„ 7-10 000:- / paret 😉 Om inte Ă€nnu mer...

Postat
Corto M: Lyssnande Àr subjektivt, gÄ till affÀren med din platta och digga. Sen kan man lÀra sig vilka högtalare som helst. Jag sÀger det igen, Dumb Dan frÄn forumet slÀpper skivor och fÄr respekt för sina mixar frÄn alla hÄll. Han anvÀnder sin farmors gamla plastiga högtalare.

Och Moniter för 2000 spĂ€nn klarar sĂ€kert av vad de gör. 🙂

Jo, hÄller absolut med. GÄ och lyssna, sÄ att du sjÀlv kan höra om det duger Ät dig.

DÀremot sÄ tror jag visst att en gammal stereo i de allra flesta fall Àr bÀttre Àn ett par "studiomonitorer" för under 2000kr.

Postat

hehe, oj vad det tog fyr. Billigt och bra. 🙂

Förresten vad gÀller det dÀr med en bra sportbil för 200.000,

man ju faktiskt en bra bil, om man vet vilken japan man ska köpa och trimma o modda o chippa. (tillochmed ny) Och det var f.ö precis ett sÄnt svar jag var ute efter,

men jag ska kolla begagnat det hade jag faktiskt inte tÀnkt pÄ.

tack för svaren 😉

Postat (redigerat)

Ett bra alternativ kanske Àr att kika pÄ begagnade marknaden. DÄ kanske du slipper kompromissa.

kolla in pÄ www.vendolin.se

oj... detta var ju redan skrivet nÄgra gÄnger,,, hehe

Redigerat av pennudd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.