Jump to content
Annons

Konkurs - resersättning...


silkwood

Recommended Posts

Bandet skulle och spela i köpenhamn, spelningen bokad, resan betald. Ej avbokningsbar resa, bör tilläggas.

Två veckor innan hör arrangören av sig och meddelar att den gått i fetkonkurs, inga pengar kvar, lokalen stängd och igenspikad.

😄

Det som gör det extra surt är att vi gått med på att spela gratis (förutom reseersättning, boende etc), som en shysst grej mot arrangören, arret var en officiell fest åt en kille som engagerat oss tidigare...

Vi ligger ute med 5000 pix i betald resa. Vi har dumt nog inte skrivit något kontrakt, men jag har mailkorrespondens där det är tydlig vad som gällde. Har vi nån laglig rätt att kräva tillbaks reseersättningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda chansen är om det går att få ut från konkursförvaltaren, men finns det inga pengar alls, så är nog den chansen minimal - eller om resebolaget är juste och går med på avbokning ändå, när de får reda på bakgrunden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad surt!

Det enda du kan göra är att vända dig till konkursförvaltaren med dina krav, men dina 5000 hamnar nog ganska långt ner på listan. Och är pengarna slut så får du inget... 😄

Men ring resebolaget också. Som Claes säger; de kan ju vara justa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir givetvis en kö av fodringar till Konkursförvaltaren...

Ni skulle ha störst chans att få tillbaka era pengar om det vore en lön, istället för en reseersättning...

Lönegarantin i konkurslagstiftningan går in i sådana här lägen, men jag vet inte hundra hur det funkar i Dk... Och som sagt ett kontrakt skulle ju hjälp er...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandet skulle och spela i köpenhamn, spelningen bokad, resan betald. Ej avbokningsbar resa, bör tilläggas.

Två veckor innan hör arrangören av sig och meddelar att den gått i fetkonkurs, inga pengar kvar, lokalen stängd och igenspikad.

😄

Det som gör det extra surt är att vi gått med på att spela gratis (förutom reseersättning, boende etc), som en shysst grej mot arrangören, arret var en officiell fest åt en kille som engagerat oss tidigare...

Vi ligger ute med 5000 pix i betald resa. Vi har dumt nog inte skrivit något kontrakt, men jag har mailkorrespondens där det är tydlig vad som gällde. Har vi nån laglig rätt att kräva tillbaks reseersättningen?

Tjenare.

Va surt!! Var det festen för Martin? Har för mig att mail-korrespondans har nån form av "tyngd" när det gäller det juridiska, vet dock inte säkert...

Skickar en adress till en kille som nog vet svaret på frågan..

Misstänker att det var samma fest som vi i Fomp också blev inbjudna till, men vi hade inte möjlighet...

Lycka till/

Magnus.

Hej! Jag arbetar som advokat p Wistrand Advokatbyr i Malm. Jag har

> omfattande erfarenhet av att bitrda bla. artister, managers,

> skivbolag och konsertarrangrer. Om Du/Ni vill ha ytterligare info

> mm s maila till johan.bergby@wistrand.se el ring 040 6697100. Med

> vnlig hlsning Johan Bergby

>

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jo det var kalaset för Martin...jädrigt trist - han är en shysst kille och värd en brakkväll...

MEN, nu fick jag precis ett meddelande från honom och han verkar inställd på att försöka styra upp en mer modest spelning, och köra "på dörren", och så lägger di ut det som blir kvar. Så det löser sig. Men jag har lärt mig att aldrig lägga ut för resan själv i alla fall...

Hilshils

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Bandet skulle och spela i köpenhamn, spelningen bokad, resan betald. Ej avbokningsbar resa, bör tilläggas.

Två veckor innan hör arrangören av sig och meddelar att den gått i fetkonkurs, inga pengar kvar, lokalen stängd och igenspikad.

😆

Det som gör det extra surt är att vi gått med på att spela gratis (förutom reseersättning, boende etc), som en shysst grej mot arrangören, arret var en officiell fest åt en kille som engagerat oss tidigare...

Vi ligger ute med 5000 pix i betald resa. Vi har dumt nog inte skrivit något kontrakt, men jag har mailkorrespondens där det är tydlig vad som gällde. Har vi nån laglig rätt att kräva tillbaks reseersättningen?

Ja, du har laglig rätt att kräva.

Men räkna med att du hamnar vääldigt långt ner i kön på alla som ska plocka pengar ur ett konkursbo. Så långt ner att det är så gott som kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...