Jump to content
Annons

Nästan lite OT.. Trådlöst nätverk!?


red_house_painter

Recommended Posts

Jag har denna datorn jag skriver på internet med. Den är inte särskilt schysst.. 🙂😠🙂 Det är en dator som är på 500mhz med 12gb utrymme med windows98

Sedan har jag min studiodator som är helgrym och allt. XP pro osv. Grafikkort där jag kan ha tre bildskärmar samt ett tv uttag 😆 säger kanske allt.

Denna studiodatorn finns i studion som befinner sig ca 10m neråt än var jag sitter nu. Tanken är att jag ska kunna skicka filer mellan datorerna osv.

Jag vill dock inte vara uppkopplad på internet med min studiodator. Kan man lösa detta på något sätt?

jag köpte usbminne men det funkade inte med wind98.. fuck... och cdbrännaren funkar inte på den här datorn. Ni förstår kanske mitt problem.

Vill kunna skicka ner låtar från min dator här och kanske låtar upp drån studion så att jag kan posta dem på internet. Skriva ut noter från studion eftersom den har dvd men inte denna.

Kan man lösa allt detta smidigt med trådlöst nätverk? Jag är verkligen inte insatt i något av detta. Vad köper man och hur mycket kostar ett helt sådant kalas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trådløst ? hmmm

Om du har en laptop med trådløs system på ( for netvark/internet ) så kan man kjøra rundt i villakvarter / på stan o kolla hur många som kjør trådløst. Många har trådløsa grejer som rekker typ 100 meter o som hvem som helst kan spana på o avan koppla upp seg på internet via ditt bredband.

Det såg jag på tv førra året. Killen hittade øver 30 "samband" att koppla seg inn på. Så jag ville kjørt LAN med kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det första som slog mig... Koppla en korsad tp-kabel mellan burkarna så kan du föra över filerna. Utan kunskap så är trådlöst rätt så riskabelt.

Edit: Jag har stått utanför på Konsums parkering och kopplat upp mig på deras LAN. Fläskfärs för 21 kr/kg... nä, seriöst. Läs på innan.

/H

Redigerat av Procedomani
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köra trådlöst, så vill det till att du har någorlunda "fri sikt" också...

Om det är armering i golv/tak, så kommer det att skärma signalerna, så att du kanske inte når fram trots att det bara är 10m... 😱

Du ska också läsa på om SSID och WEP-kryptering - annars ligger ditt nätverk helt öppet, som det redan har påpekats. Många billiga accesspunkter tappar man kontakten med stup i kvarten - och det blir väldigt irriterande.

Det alternativ som är både enklast, säkrast, mest stabilt - och tar minst tid, är att borra genom golven och dra en vanlig TP-kabel rakt ner. Det finns långa och fina borr som når hela vägen genom golvet... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

shit.. jaaa jag kom på detta nu när jag tänkte lite igen 😱 blir kanske svårt med att komma fram. Ska kolla vidare med pappsen imorgon. Han är ju alltid go i bollen. Dessutom har han inte så mycket att göra på dagarna. Han borrar säkert ett hål om jag ber honom 😎

EDIT om någon kommer på andra alternativ så släng ut dem här..

Tanken var också att köpa en till dator.. har dock inte pengar till det.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte usbminne men det funkade inte med wind98.. fuck...

Jodå, det ska det väl göra...!? Du måste bara hämta ner drivrutiner till minnet från internet, finns med största säkerhet på tillverkarens hemsida.

Teoretiskt ja.

Men jag får det inte heller att funka, trots att jag laddat hem drivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara 98SE (och inte 98) som har ordentligt stöd för USB, om jag kommer ihåg rätt. JAg hade också problem med USB när jag körde 98, men när jag bytte till 98SE, så hoppade USB-funktionen igång som den skulle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert mer eller mindre välskrivna drivers - men det är absolut mer problem i 98 än i 98SE. Det står t o m någonting om USB på installationsskivan till 98SE (åtminstone de jag har sett), som en markering att det kom ordentligt stöd för USB då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var liksom så jag tänkte från första början när jag köpte mitt usb-minne.

Win98SE och 98 är väldigt olika. Iallafall när det snackas om usb. Jag har ändå 4usbingångar på datorn. Och jag vet att alla funkar men har ändå testat alla.

Har laddat ner varenda drivrutin som fanns ute. Inget funkar. Har också mailat creative och frågat. De sa bara att det inte funkade eftersom Win98 inte var kompatibelt för det ändåmålet

Surt sa räven....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...