Jump to content
Annons

Vart lärde du dig om ljud?


teddawid

Recommended Posts

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag har lärt mig helt själv och att bara sitta och nöta och nöta ...

Alla jag jobbat med som gått fina dyra utbildningar har varit skrämmande dåliga på allt. Så det är verkligen inget jag rekomenderar till NÅN. Kom en kille från SAE som var med när vi la körer på en grej, han visste inte ens vad uttrycket "dubba" betöd, och hade ingen aning om hur man rattade en compressor. Det var väl spenderade 200 tusen.

Det bästa sättet att lära sig är faktiskt att köpa utrustning för pengarna och sitta och nöta.. kanske ge 10-20 tusen till nån producent och få 10 privatlektioner. Då äger du av alla som gått fina utbildningar på en sek.

Piteå ska dock ha creds, den skolan är fenomenal.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, SAE kostar dock inte 200 tusen (ca 80 kanske) men det blir vad man själv gör det till. Vill man inte så lär man sig inte. Dock är ju SJÄLVKLART det bästa att lära sig själv genom att vara lyhörd och gärna ha någon slags mentor.

Och JA, Piteå är bra men ska man in där är man ingen idiot!

Redigerat av teddawid
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är självlärd (om man inte räknar kommunala musikskolan, där jag spelade blockflöjt - som alla andra - altblockflöjt och klarinett...) - och har skaffat massor av erfarenhet genom att vara med i olika musikprojekt, både som musiker och som ljudtekniker - live (både inomhus och utomhus) och i studio.

Jag har teknisk utbildning och är tekniker till yrket, så därigenom har jag en god förståelse av både elektronik och datorer.

Någon formell musikutbildning har jag alltså inte, men ändå ganska stor erfarenhet... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Självlärd. Jag har lite för lätt för att hoppa mellan olika intressen så jag vågar inte riktigt gå en utbildning med väldigt snäv inriktning.

För övrigt är jag grym på triavala fakta - har nog lärt mig mer matematik på att lattja med Reaktor än på att läsa Matte B... Säger kanske mer om den svenska skolan, iofs... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Självlärd, men strävar ständigt efter att lära mig nya saker. Lånar lite av vänner som kan det ena och det andra, läser, lyssnar, hör mig för och testar mig fram. Är man nyfiken och gillar att exprimentera kan man lära sig mycket. En bra väg att hitta ett eget sound, och man lär sig av sina misstag. Hade självklart inte varit fel att kunna komplettera med lite mer utbildning om musikteori etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att lära sig är faktiskt att köpa utrustning för pengarna och sitta och nöta.. 

Och när man köper utrustning så lär man ju sig givetvis oxå:

* att vid 21 graders temperatur så färdas ljud i exakt 344m/s

* att RMS betyder "Root Mean Squere"

* att en kompressor med en ratio på minst 10:1 är detsamma som en limiter

* vad headroom är för något?

* vad en foley artist är för något?

* vad uttrycket "Intermodulations distorsion" är för något?

* skillnaden mellan bits och bytes och att 84 672 000 bitar är lika mycket som 10.59MB

* vad monokompabilitet är?

* hur man använder en EQ och vilka olika sorter det finns?

* hur man klipper ett analogt 1/4" band med tejp och rakblad

* hur man använder software som protools, logic och cubase

😳😛😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast sådana saker lär man sig ju på diverse Internet-forum och i musiker-FAQ's... 😛

Jag förstår hur ChrisSnyder menar - att man lär sig MYCKET mer om hur prylarna fungerar genom att skruva och pilla och lyssna, än att lära sig musikteori...

Teori är också bra - men jag kan dra en parallell med mig själv, som har en teknisk utbildning. Jag upplevde att 1.5 år i lumpen som teletekniker i flottan, med väldigt mycket hands-on utbildning, gav mig enormt mycket mer än alla teoretiska år i skolan. Samma sak gäller säkert på musikområdet också.

Att sedan teoretisk utbildning naturligtvis gör det lättare att förstå vissa samband och kan göra den praktiska inlärningsprocessen kortare, eftersom man har en bra grund att stå på, har jag dock inget tvivel om. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, ljud (som i ljudteknik och akustik, typ) har jag väl lärt mej om själv mest, men musik är en kombination av självlärdhet och skola. Spelade fiol när jag var liten, men sen i tolv-trettonårsåldern så började jag fippla med olika freewaremidisequencers på datorn, och kunde då egentligen inte ett smack musikteori. Jag lyssnade mej fram tills det lät bra helt enkelt. Började även spela piano lite och lyckades komma in på musikgymnasium när jag var 16 (går sista året nu). Tror det var grymt bra att ajg hade hållit på själv med musik utan att ha nån aning om vad jag höll på med innan jag fick "facit" i skolan, för då kunde jag liksom koppla det jag lärde mej till vad jag själv hade lyckats luska ut. Man kan säga att det var lite samma grej med ljudteknik och akustik, ganska mycket av hela den här grejen med övertoner osv hade jag lyckats luska ut själv genom experiment med synthar o dyl. Sen när jag hade ljudteknik/akustik i skolan så kunde jag det mesta redan (förutom en del utrustning som jag aldrig hade använt mej av själv förut, främst vad det finns för olika typer av mickar och kontakter osv).

Dessutom blev mitt pianospel avsevärt mycket bättre i och med att jag fick privatlektioner i skolan, och genom det fick jag väl en större känsla för funktionsharmonik och att ta ut melodier, vilket faktiskt underlättar rätt mkt för att få fram det resultat man vill. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att lära sig är faktiskt att köpa utrustning för pengarna och sitta och nöta..  

Och när man köper utrustning så lär man ju sig givetvis oxå:

* att vid 21 graders temperatur så färdas ljud i exakt 344m/s

* att RMS betyder "Root Mean Squere"

* att en kompressor med en ratio på minst 10:1 är detsamma som en limiter

* vad headroom är för något?

* vad en foley artist är för något?

* vad uttrycket "Intermodulations distorsion" är för något?

* skillnaden mellan bits och bytes och att 84 672 000 bitar är lika mycket som 10.59MB

* vad monokompabilitet är?

* hur man använder en EQ och vilka olika sorter det finns?

* hur man klipper ett analogt 1/4" band med tejp och rakblad

* hur man använder software som protools, logic och cubase

😛😛🙂

Tackar för de tipsen 🙂

Men måste man verkligen kunna: "* Att 84 672 000 bitar är lika mycket som 10.59MB" Verkar onödigt... Det andra kan jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag köpte min hemstudio så gick jag Kulturamas kvällskurs på 8*3 timmar i inspelningsteknik. Det var perfekt och gjorde att jag fick en stabil grund att börja utforska och lära mig på egen hand. Hade säkert upptäckt en hel del av det jag lärde mig själv ändå men det hade ju tagit tre gånger så lång tid och jag hade ju sabbat dom tio första låtarna jag spelade in.

Link to comment
Dela på andra sajter

(ChrisSnyder @ 29 October 2005, 23:13)

Det bästa sättet att lära sig är faktiskt att köpa utrustning för pengarna och sitta och nöta..

 

QUOTE (staf @ 30 October 2005, 11:52)

Och när man köper utrustning så lär man ju sig givetvis oxå:

* att vid 21 graders temperatur så färdas ljud i exakt 344m/s

* att RMS betyder "Root Mean Squere"

* att en kompressor med en ratio på minst 10:1 är detsamma som en limiter

* skillnaden mellan bits och bytes och att 84 672 000 bitar är lika mycket som 10.59MB

Nej, men frågan är kanske snarare om sådan kunskap ens är meningsfull, om man undrar finns ju internet 😄?

Hellre bara kunna 20 st bra musik/mixnings-knep än att ex kunna hela MIDI-protokollet utantill 😄!

Tar fotografen bättre bilder i fall tiden ägnas åt att plugga in vilka ljusupptagande kemikalier filmen innehåller?

Gör tecknaren bättre teckningar ifall han vet att blyerts är grafit blandat med bindemedel som exempelvis lera?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

jag visste att jag skulle få äta upp det där 😄

frågan är väl om man vill lära sig ALLT om ljudteknik oavsett skola eller inte?

Det handlar mest om vilja, vill man utbilda sig eller inte.

är det många som orkar sitta och mixa en låt i studion med en massa musiker som aldrig blir nöjda med sitt gitarrsound och det utan mat i typ 12 timmar? 😄 men det kanske då är en fördel att man vet så mycket som möjligt och därför tycker jag att SAE var bra för tex mig.. jag reducerar dessa 12 timmar till 2 timmar eftersom jag har lärt mig all basic från grunden.

Självklart kan man lära sig utan att gå typ SAE, men jag tycker SAE lägger en mycket bra grundlära för att man sedan ska gå ut i arbetslivet och tillämpa det man har lärt sig från grunden istället för att typ leka sig fram. Men det handlar om vilja egentligen. Jag tycker inte man ska klanka ned på typ folk som pluggar sig till något dom tycker är spännande.

behöver jag nämna mer eller fattar ni inte att skolade ljudtekniker har en mer särskild kunskap än tex dj banan som sitter hemma med reason som aldrig har hört hur tex 2 tums bandmättnad faktiskt låter. MEN jag säger inte att vi som har pluggat ljudteknik är bättre. Bara att vi har en viss lära som vi rättar oss efter i vissa tekniska sammanhang. I slutändan är det slutresulatet som räknas och då spelar det ingen roll om det var en lampa som lyste rött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min skola var att först hjälpa till i en studio (sköta bandarn, sätta upp mikrofoner osv), sitta själv och mecka när det var ledigt och sedan sköta inspelningar och andra jobb ensam. Jag tror inte jag fattade att jag lärde mig saker under tiden, men det är klart att jag gjorde. Dessutom var det nästan alltid väldigt rutinerat folk omkring mig som gärna visade hur saker funkade. Nu när jag pluggar på musik/ljudproduktion på högskolenivå känns det som en helt lysande komplettering och en otroligt bra referens att verkligen ha jobbat några år med det jag pluggar. Mitt förhållningssätt hade nog inte alls varit samma om jag inte haft nån praktisk erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt och hållet självlärd på ljud (inspelning främst) och på de instrument som jag spelar. 😄

Håller dock succesivt på att försöka lära mig lite teori då jag upptäckt att det underlättar främst i jazz- och/eller i större ensemblesammanhang. :rolleyes:

Kul oxå att lära sig vad allt heter som man spelar som man tidigare inte hade en aning om. 😛😆

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

han visste inte ens vad uttrycket "dubba" betöd

Jag visste inte att uttrycket "betöd" betydde betydde. 😠

Klart att en utbildning inte kan räcka för att bli en bra ljudtekniker det måste ju givetvis till en helvetes massa praktik. MEN jag tror att alla som har fallenhet för yrket (vilket långt ifrån alla har) blir bättre av en teoretisk del också, sen om det är SAE eller någon annan skola beror väl på individen.

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl så att säga självlärd, i meningen att jag inte har gått någon skola, men framförallt har jag självklart snappa upp tips, tricks och liknande från människor omkring mig och från diverse musiktidningar. Lär mig förstås fortfarande väldigt mycket, inte minst tack vare det här forumet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggat och självlärd skulle jag säga....gick SAE, och tycker det var en riktigt bra utbildning, men sen tragglade jag trackers och cakewalk innan SAE, samt cubase,nuendo och logic efteråt.......Men, det är väl som allt annat, SAE blir vad man gör det till....

men, lite till SAE´s "försvar".....att ha gått på SAE och faktiskt ha fått godkänt från SAE, är lite skillda saker.....jag känner folk som faktiskt gått på SAE, och som ju självklart också säger att dom gått på SAE, men som faktiskt inte fått godkänt i slutet av kursen........lite fult av dom kan man ju tycka..... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggat och självlärd skulle jag säga....gick SAE, och tycker det var en riktigt bra utbildning, men sen tragglade jag trackers och cakewalk innan SAE, samt cubase,nuendo och logic efteråt.......Men, det är väl som allt annat, SAE blir vad man gör det till....

men, lite till SAE´s "försvar".....att ha gått på SAE och faktiskt ha fått godkänt från SAE, är lite skillda saker.....jag känner folk som faktiskt gått på SAE, och som ju självklart också säger att dom gått på SAE, men som faktiskt inte fått godkänt i slutet av kursen........lite fult av dom kan man ju tycka..... 🙂

Hur lyckas man med att inte få godkänt på SAE? däremot att få över 90 procent är det kanske inte så många som får i varje klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man passerat kommunalamusikskolan samt två kurser på Kulturama.

Lärt sig om ljud har jag lika mycket genom praktiska försök, kollat på kompisar

samt läsa tidningar och böcker. Däremot tycker jag det kan finnas ytterligare

en anledning att gå en skola som SAE eller Kulturama, nämligen att man får kontakter.

Mest tror jag man lär sig om man konstant spelar i grupp och umgås med andra musiker / tekniker så att man ofta exponeras för "the real deal".

I mina ögon är alla som försöker vara kreativa värda all respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller ljudteknik är jag av ohämat intresse mest självlärd men mycket är en avknoppning av mina utbildningar också. Jag har gått ett otal tekniska utbildningar typ teletekniker/telerepartör, elektronisk kommunikation med tyngdpunkt på vågutbredning/antennteknik, systemtekniker datanätverk etc. etc.. Under 80-talet jobbade jag för Ericsson Radio AB men hoppade av ett par år då jag blev erbjuden ett jobb som lärare för en SÖ godkänd ljudteknikerutbildning. Det var egentligen meningen att jag skulle utbilda inom syntar, programering samt MIDI men det slutade att att jag höll på med allt från ljudteori till inspelningsteknik. Att vara lärare var nog det jag har lärt mig mest på. Sen hade jag tillgång till mycket bra studios och utrustning genom att vi (Ferger studios.. Finns ej längre) hade ett nära samarbete med såväl Polar studios som med Cutting Room.

Så med andra ord grunden till mina kunskaper beror på ohämmat intresse för ljudteknik, en vilja att lära mig allt samt bra tekniska utbildningar inom såväl analog som digital elektronik. Och jag lär mig ännu !!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggat och självlärd skulle jag säga....gick SAE, och tycker det var en riktigt bra utbildning, men sen tragglade jag trackers och cakewalk innan SAE, samt cubase,nuendo och logic efteråt.......Men, det är väl som allt annat, SAE blir vad man gör det till....

men, lite till SAE´s "försvar".....att ha gått på SAE och faktiskt ha fått godkänt från SAE, är lite skillda saker.....jag känner folk som faktiskt gått på SAE, och som ju självklart också säger att dom gått på SAE, men som faktiskt inte fått godkänt i slutet av kursen........lite fult av dom kan man ju tycka.....  🙂

Hur lyckas man med att inte få godkänt på SAE? däremot att få över 90 procent är det kanske inte så många som får i varje klass.

hmm.....jag vet inte om det har ändrats sedan jag gick där, men då var man tvungen att få över 70% för att få godkänt, och i min "klass" var det väl, hmmm....3-4 stycken om fick under 70%.......det vill säga, inte godkända....!

men dom kanske itne har en sådan gräns längre...!?!? 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggat och självlärd skulle jag säga....gick SAE, och tycker det var en riktigt bra utbildning, men sen tragglade jag trackers och cakewalk innan SAE, samt cubase,nuendo och logic efteråt.......Men, det är väl som allt annat, SAE blir vad man gör det till....

men, lite till SAE´s "försvar".....att ha gått på SAE och faktiskt ha fått godkänt från SAE, är lite skillda saker.....jag känner folk som faktiskt gått på SAE, och som ju självklart också säger att dom gått på SAE, men som faktiskt inte fått godkänt i slutet av kursen........lite fult av dom kan man ju tycka.....   🙂

Hur lyckas man med att inte få godkänt på SAE? däremot att få över 90 procent är det kanske inte så många som får i varje klass.

hmm.....jag vet inte om det har ändrats sedan jag gick där, men då var man tvungen att få över 70% för att få godkänt, och i min "klass" var det väl, hmmm....3-4 stycken om fick under 70%.......det vill säga, inte godkända....!

men dom kanske itne har en sådan gräns längre...!?!? 😛🙂

Jag gick SAE 1999-2000 då var det bara en i klassen som inte fick godkänt, han jobbar dock som ljudtekniker idag. Själv fick jag 91,5%, men SAE blir vad man gör det till, jag gick inte och såsade i ett år om man säger så. Ändå så kanske inte SAE var en toppubildning, i alla fall inte på den tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...