Jump to content
Annons

Vart lärde du dig om ljud?


teddawid

Recommended Posts

Annons
Självlärd. Jag har lite för lätt för att hoppa mellan olika intressen så jag vågar inte riktigt gå en utbildning med väldigt snäv inriktning.

För övrigt är jag grym på triavala fakta - har nog lärt mig mer matematik på att lattja med Reaktor än på att läsa Matte B... Säger kanske mer om den svenska skolan, iofs... 😱

Eller säger mest om dig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första kunskapen jag fick var från kompisar. En introduktion till programmen. Resten har jag fått lära mig själv. Givetvis har jag snappat upp mycket från internet (såsom detta forumet).

Det svåra är att ta kunskap från studio forum och använda det rent praktiskt i sina projekt. Även om det står exakt vad jag skall göra blir det inte alltid bättre. Det kan vara min dåliga utrustning. Kass stereo och ännu sämre lurar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vare sig självlärd eller har pluggat ljud. Det lilla jag kan får gå in under "självlärd" även om det är många duktiga som visat och förklarat för mig. Hoppas dock få komplettera med högskolekurser. Jag har läst in de 60 pedagogikpoängen jag behöver för min behörighet. Nu är det 60 "yrkesämnesrelevanta poäng" som gäller. Någon som kan tipsa om bra högskolekurser inom ljudområdet, gärna på distans, kvällar eller lov? Jag är intresserad av alla aspekter inom ljud. Radio, ljud på nätet, i datormiljöer, PA-teknik, musikinspelning, ljudbearbetning till film o tv etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vare sig självlärd eller har pluggat ljud. Det lilla jag kan får gå in under "självlärd" även om det är många duktiga som visat och förklarat för mig. Hoppas dock få komplettera med högskolekurser. Jag har läst in de 60 pedagogikpoängen jag behöver för min behörighet. Nu är det 60 "yrkesämnesrelevanta poäng" som gäller. Någon som kan tipsa om bra högskolekurser inom ljudområdet, gärna på distans, kvällar eller lov? Jag är intresserad av alla aspekter inom ljud. Radio, ljud på nätet, i datormiljöer, PA-teknik, musikinspelning, ljudbearbetning till film o tv etc.

Jag går ju Musik och Media på KMH. Det är nog ungefär vad du vill ha. Tar upp musikproduktion, webproduktion, videoproduktion, filmmusik.. hmm, ja det mesta förutom radio tror jag. Fast det är ju ett 4-årigt program med en del inbakad pedagogik och metodik och säkert inget för dig (men räknas ändå som en musikerutbildning med konstnärlig examen). Sök in på individuell istället och plocka ut dom kurserna du behöver.

Testa även o ringa till Artisten i Gbg och kolla vad som finns. Kan hända du kan pussla ihop nåt där också. Dom har ju sin lindbladh-studio och säkert en hel del vettiga kurser. Hur det är med mediabiten där har jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vare sig självlärd eller har pluggat ljud. Det lilla jag kan får gå in under "självlärd" även om det är många duktiga som visat och förklarat för mig. Hoppas dock få komplettera med högskolekurser. Jag har läst in de 60 pedagogikpoängen jag behöver för min behörighet. Nu är det 60 "yrkesämnesrelevanta poäng" som gäller. Någon som kan tipsa om bra högskolekurser inom ljudområdet, gärna på distans, kvällar eller lov? Jag är intresserad av alla aspekter inom ljud. Radio, ljud på nätet, i datormiljöer, PA-teknik, musikinspelning, ljudbearbetning till film o tv etc.

Jag går ju Musik och Media på KMH. Det är nog ungefär vad du vill ha. Tar upp musikproduktion, webproduktion, videoproduktion, filmmusik.. hmm, ja det mesta förutom radio tror jag. Fast det är ju ett 4-årigt program med en del inbakad pedagogik och metodik och säkert inget för dig (men räknas ändå som en musikerutbildning med konstnärlig examen). Sök in på individuell istället och plocka ut dom kurserna du behöver.

Testa även o ringa till Artisten i Gbg och kolla vad som finns. Kan hända du kan pussla ihop nåt där också. Dom har ju sin lindbladh-studio och säkert en hel del vettiga kurser. Hur det är med mediabiten där har jag ingen aning om.

Tack, Vacuum! Fin-fina tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...