Jump to content
Annons

Ny mjukvara för gitarrister!


wonderboy

Recommended Posts

De sitter med POD XT, Vox Tonelab, Amplitube, Ampfarm etc. Jag är övertygad om att det kommer att göra en skillnad om några år. Jag upplever att, åtminstone några av dem, spelar på ett annat sätt. Jag uppfattar dem som mer intresserade av helheten än av privata utflykter trots att de är övernaturligt begåvade på det speltekniska planet. Det känns också som att de har en bättre förståelse för instrumenten runt omkring dem eftersom de själva sitter och programmerar trummor, basar och synthar etc.

Jag hoppas och tror du är helt ute o reser Wonderboy. Vintageprylar är mer hett nu än någonsin och intresset eskalerar bara. Och vem vill inte ha en rörstack i baken?

Först kom transistorerna och nu väller det in sur mjukvara som ska sabba musiken framöver.

Fy för den lede..

Å andra sidan hoppas jag att dina inlägg är av det mer ironiska slaget.

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju ungefär lika många olika typer av människor som spelar gitarr som spelar pingis...

Att dela in "gitarrister" i ett fack är bara absurt. En del gillar att leka med pod och mjukvaru prylar och andra tycker att det är förkastligt. Argumentet att "de nya duktiga gitarristerna" gör si och så är bara löjligt.

Jag upplever att, åtminstone några av dem, spelar på ett annat sätt. Jag uppfattar dem som mer intresserade av helheten än av privata utflykter trots att de är övernaturligt begåvade på det speltekniska planet.

så det innebär att du tycker att gitarrister tidigare har varit sämre på att producera än andra?

låter som en fördom...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube 2 reklamen syftar väl på att det inte är äkta utan imitationer av riktiga grejor 🙂

Nä, jag reagerade också på den taffliga reklamen. Har väntat så länge på A2 att jag börjat snegla efter annat. Sansamp GT2 har inhandlats och jag får ut många härliga ljud ur den, även med bas. Jag kan sakna möjligheten att redigera i efterhand men det är betydligt lättare att hitta ett bra ljud från början.

När det gäller utveckling är det intressant att så många strävar efter att låta som man gjorde förr. Visst är det gött att riffa loss med Ac/Dc, Van Halen, eller Lizzieljud, men det är inte nyskapande och även om jag älskar den musiken (och en massa gammal blues mm) så upplevs det lite gubbigt idag (jag har fyllt gubbe).

Nej testa nya ljud, strunta i vilka original man efterliknar, skruva till det som man gör med syntar och kom med något nytt revolutionerande 🙂

Nä nu ska jag spela in en ny bluesrocklåt, influerad av Rolling Stones 😛

Keep on rocking

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar ungefär att en ung oförstörd själ, som aldrig blåst skiten ur en rörhäck, får en annan ingång i gitarrmusik än oss vanliga dödliga gamla uvar, som köpt på oss en POD 15 år efter vår första tinnitusattack.

Edit:

Äh, jag hittade citatet där de nydanande gitarristerna sitter på 5150häckar. jfr citatet ovan. Tjong!

Dock anas en ljusning! Unga, framåtsträvande gitarrister börjar köpa kvlaitetsinstrument från Ibanez, Music Man, Caparision, PRS m fl. Dessa pluggar de in i ENGL:s, Randalls, 5150 och t o m POD:s! ...

Jajamen, Bengan, så menade jag! Jag håller också med om 5150 och Engl. Det som skiljer dem från t ex en gammal Marshalltopp är ju att de får sitt klös redan vid riktigt låga volymer. Sen vet jag att många studioägare vill att man drar på ändå. Jag uppfattar det som lite gammal vana. Det finns ju ett slags "mättnad" i ljudet som brukar vilja uppstå när man drar på som många vill undvika idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har sett (även jag har jobbat som musiklärare under en tid) 😳 så är POD, v-amp mf. hetare idag än någonsin.

Tonåringar har inte råd att köpa en riktig stack, men en v-amp går det att spara ihop till med lite viljestyrka.

Den största fördelen med poddar (och annan förstärkarsimulering) som jag ser det är att man inte är låst vid ett visst sound, vilket är kanon om man är ung och håller på att prova sig fram i musikens värld.

När man sedan fått några år på nacken och "hittat sitt sound" så införskaffar man en Engl Savage, Rectifier, JCM-800, 5150 eller vad man nu råkar gilla.

Så om nu waves har något bra att komma med så välkomnar jag det med öppna armar, och om så inte är fallet finns det ett flertal mjukvarulösningar som fungerar när jag inte orkar/har möjlighet att micka upp en 4*12:a. 😛

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas och tror du är helt ute o reser Wonderboy. Vintageprylar är mer hett nu än någonsin och intresset eskalerar bara. Och vem vill inte ha en rörstack i baken?

Först kom transistorerna och nu väller det in sur mjukvara som ska sabba musiken framöver.

Fy för den lede..

Å andra sidan hoppas jag att dina inlägg är av det mer ironiska slaget.

Jag ironiserar nog lite men inte över "de nya gitarristerna", snarare oss äldre. Det är roligt att se hur gitarrspelet utvecklas rent tekniskt. Det spelas idag saker av gitarrister som vi för tjugo år sedan aldrig hade kunnat tänka oss. Det som inte är lika roligt är att den musikaliska tanken inte alltid hinner med. Jag uppfattar många av de tekniska gitarristerna som att de "glömmer av" i vilket sammanhang deras spel, både komp, lead och solo, skall passa in. Istället upplever jag att allt annat får underordna sig gitarrspelet, t o m låten.

Jag hade hoppats och trott att detta också skulle innebära något positivt för musiken i sig, men det kommer kanske så småningom.

Jag har absolut inte ett bra öra när det kommer till att bedöma ljud överhuvudtaget. Vad som dock är alldeles sant är att de nya möjligheterna att spela in gitarr kan låta väldigt bra. Alla har vi hört inspelningar där annat än rörtoppar har använts och jag vågar påstå att de flesta av oss inte märkt någon skillnad. Här på forumet tycker jag det finns en klar tendens till att "mjukvarorna", och där räknar jag också in Vox & POD:s produkter ofta låter klart bättre än de stärkare som folk spelat in. Sen inser jag också att det är en smaksak.

Det hade dock varit kul om någon hade gjort nåt slags blindtest där man verkligen försökte att "krana ur" det bästa ur både en stärkare och någon mjukvara.

Den gitarrmjukvara jag hört mest är den som ingår i Logic Pro 7. Jag kan inte förstå den gitarrist som skulle vilja ha ett par av de ljuden man kan ratta fram där. Hur skulle det vara om man lade ner sina fördomar, blundade och lyssnade på ljudet istället för att räkna rör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gitarrmjukvara jag hört mest är den som ingår i Logic Pro 7. Jag kan inte förstå den gitarrist som skulle vilja ha ett par av de ljuden man kan ratta fram där. Hur skulle det vara om man lade ner sina fördomar, blundade och lyssnade på ljudet istället för att räkna rör?

?!? 😛

Felformulering? (inte språkpolis, vill bara veta vad du menar)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Den gitarrmjukvara jag hört mest är den som ingår i Logic Pro 7. Jag kan inte förstå den gitarrist som skulle vilja ha ett par av de ljuden man kan ratta fram där. Hur skulle det vara om man lade ner sina fördomar, blundade och lyssnade på ljudet istället för att räkna rör?

?!? 😱

Felformulering? (inte språkpolis, vill bara veta vad du menar)

Du har rätt, Brojd. Det skall in ett "inte" till där.

Vallhagen, Du vet var jag står! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag bumpar denna tråden, och ställer en gammal surdegsfråga igen:

Går det verkligen att spela gitarr med mjukvarusimulatorer (typ amplitube etc etc, inte POD som ju är en extern burk)? jag menar Latency-problemet. Jag har naturligtvis provat - och jag har varken stenåldersdator eller slött ljudkort - och jag finner det direkt omöjligt att spela med nån form av bibehållen känsla. Min pod har latency på nån eller några millisekunder (jag har inte siffran säker) och mer än så får det liksom inte va om det ska funka.

Hur gör ni? Om man lyssnar med direct monitor (mixer) så får man ju lira med en oprocessad gurasignal, och hur kul är det? Eller splittar ni den rena gitarrsignalen och skickar en till ljudkortet och en till en liten gitarrcombo?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående latency, spelar du in med extra låg buffertvärde samt i 96kHz? Det går att komma ner ruskigt lågt då! Sen när man väl spelat in och

vill ha lägga fler effekter så kan man bara höja buffertvärdet!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

jaja när det kommer till kritan så är det bara riktiga grejjor som gäller, att hålla på att patcha pod:en genom mixerbordet blir bara en massa merjobb och inget riktigt häng i guran (signalen) så är det och det finns en anledning till att det fortfarande tillverkas förstärkare med riktiga lådor till och det är för att analogt låter bäst, easy as a paj som man säger.

Digitalt duger kanske i studiosyfte men en riktig stärkare med bra låda till låter ändå bäst live, nothing compares to you... och sedan är det så att det krävs en människa bakom för att det ska uppstå musik ingen maskin kan förmedla känsla så som en människa och allra minst musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

och sedan är det så att det krävs en människa bakom för att det ska uppstå musik ingen maskin kan förmedla känsla så som en människa och allra minst musik.

Det är det väl ingen som säger emot? Behövs ju alltid lika mycket människa att göra musik, oavsett vad man har i ledet efter gitarren..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...