Jump to content
Annons

Textskrivning


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Jag och min trogna ackustiska gitarr brukar sitta och försöka nynna ihop låtar tillsammans.

Jag är totalt nybörjare på allt vad som har med låtskapande att göra, etc. (men allting börjar nånstans) men jag börjar alltid att ta ackord, och sen försöka nynna ihop nån melodi.

Sen om det låter bra, så börjar då och försöka skriva lite text. det är här problemen kommer. går skit bra om jag skriver oseriösa saker, typ omogna texter, då har jag kul typ :] ibland får jag till jätte klyshiga saker.

men hur kul är det i längden? om man vill låta andra folk höra den.

har försökt att göra nån känslig text, men det brakar totalt!

Vart får folk sin text-skrivar-inspiration ifrån?

mvh

Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sitter i en nästan identisk sits, jag skriver dock inte ens några roliga låtar =). jag har väl ett par mer "seriösa" låtar som jag ändå känner jag kan vara hyfsat stolt över. försök basera din text på ett tema som gjorts innan, fast med en personlig touch. när jag satt fast senast försökte jag göra en winnerbäck möter wreesvijk version av johnny cash's "when the man comes around"... som ett exempel. Jag säger inte att det blev en höjdare, men jag jag stod ju inte och stampade iallafall. Det är viktigt att våga ha lite influenser - till en början kan man offra lite kreativt spelrum bara för att sätta bollen i rullning, sen hittar man sin egen stil efter hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ett tips för nybörjade låtskrivare är att köpa & läsa Jimmy Webb's "Tunesmith".

En bok som beskriver låtskrivandets konst in i minsta detalj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... intressant ämne. Lite tips

...Man måste inte rimma!

...Lyssna på andra (tjat)

...Skriv om vad som helst, man måste inte vara självbiografisk hela tiden

...Få uppslag från filmer/böcker

...

Ja det var bara lite kort sådär. När jag skriver själv brukar jag nästan uteslutande börja med musiken. Sedan försöker jag anpassa texten efter "viben" i låten. Ofta skriver jag en eller två textrader sedan tar det stopp. Sen efter några dagar när man låtit låten vara helt så kan resten av texten "komma ut" på en kvart. Så ett tips är att spara ALLT på datorn. Även om man inte tycker att det man skrivit är så bra så kan man komma att skriva om det nån gång i framtiden..Lycka till så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man kan börja med att hitta på ett tema på texten... så har man nåt att utgå från.

Sen kan man ju alltid bläddra i en engelsk ordlista för att hitta ord som inte är så jättevanliga som man kan stoppa in.

Sen tycker jag att det är lite viktigt att ha nån poäng med texten, en twist så där. Det är också viktigt att man är tydlig, dvs inte allt för poetisk. Man behöver kanske inte vara övertydlig, men ändå... att skriva i små ordspråk brukar funka ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

väldigt många av mina texter, eller låtar för den delen, har kommit från endast en låttitel. i många fall har det varit en mening eller ett ord som har låtit bra.

ett problem, som iaf jag har, är att ibland, när man faktiskt har ngt att säga : ), så lyckas man få ur sig allt det i första versen och refrängen och sen blir andra versen bara en variant som säger samma sak men lite sämre.

en väldigt nyttig övning för mig var nyligen då jag för första gången skrev en schlager-låt. där var jag tvungen att berätta en historia där varje del i låten måste vara konsekvent och föra historien vidare och dessutom på ynka 3 minuter. det är inte lätt men övning ger färdighet : )

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte såna där textskrivarprogram också? Man skriver typ in en mening och sen får man lite tips och så på vad som rimmar på den osv. Men det kanske räknas som alltför mycket fusk?

Eller så kan man ju göra som Per Gessle. Skriva ner vad som helst först för att bara ha en text till låten, sedan bestämma sig för att behålla den, och sist men inte minst, skratta hela vägen till banken 😱

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju alltid bläddra i en engelsk ordlista för att hitta ord som inte är så jättevanliga som man kan stoppa in.

Åh Gud nej, gör inte det. Bruka ord som ni behärskar, annars blir det bara konstlat och kasst. Om ni inte gör konstlad och kass musik då förstås, där kan ordbokstexter passa bra. Eller om ni jobbar efter vissa koncept.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också viktigt att man är tydlig, dvs inte allt för poetisk. Man behöver kanske inte vara övertydlig, men ändå... att skriva i små ordspråk brukar funka ganska bra.

Nån som berättat detta för Jocke Berg? 😳

Skämt åsido, jag har en textförfattare. Han älskar att skriva och jag älskar att skapa musik. En perfekt combo!

Om man tycker att textförfattandet är jobbigt kan det vara en lösning.

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte såna där textskrivarprogram också? Man skriver typ in en mening och sen får man lite tips och så på vad som rimmar på den osv. Men det kanske räknas som alltför mycket fusk?

Finns ett bra program som fixar detta. Heter Masterwriter och kostar 3000:- Man kan ladda ner en 30 dagars-demo på deras sida.

har oxo för mig att den fanns med på en skiva i något nr. av Studio.

hemsdia

Link to comment
Dela på andra sajter

För lite drygt ett år sen så hade jag typ samma problem... Inte att det var svårt att skriva egentligen, utan mer nån psykologisk spärr som tog emot. Det kändes liksom jobbigt att försöka skriva nåt seriöst, för då är det lite som att man måste stå för det och kunna förklara vad fan man menar egentligen. Skriva på skämt hade jag inget större problem med däremot, för då kunde man ju "skylla" allt på att det bara var på skoj. Men sen började jag försöka lite smått att dra det mer och mer bort från humorn, och nu kan jag faktiskt skriva seriöst och känner inte att jag behöver ursäkta mej för det jag skriver. Jag börjar alltid med att ha en melodi, och för det mesta så börjar det med att jag kommer på nån enstaka fras som funkar till nån del. Sen har jag förhoppningsvis nåt i det som kan ligga till grund för temat i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blackbird (oregistrerad)

de gäller att öva...ja känner igen de där att man gör en ackord följd och sen kastar in lite ord å meningar som passar....men testa att skriva en en text som har ett sammanhang och sen gör musiken...efter träning kommer de funka bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag kan inte skriva texter...det blir så himla dumt. Andra har sagt åt mig att det beror på att jag är för ung...eller man måste ha skrivit många texter så att man övar sig i känslan. Det är kanske därför jag hatar när jag ska läsa en intressant debutroman av ännu en hajpad jämnårig som fått släppa det första hon skrivit. Det är lika dåligt varje gång. Man måste skriva för byrålådan i tio år innan man lämnar ett verk för publicering, sa min svensklärare.

Men jag har fått prova MasterWriter! Fantastiskt! Eftersom det ofta inte spelar någon roll vad som sjungs utan lyssnarna själva vill tolka in betydelser i ordrabblandet är det jättebra att välja ordkombinationer som låter musikaliskt oavsett vad de betyder. I masterwriter kan man till och med välja soundalikes ord som inte har med varandra att göra och som egentligen inte rimmar men som låter som om de rimmade. Man slipper samtidigt ABBA-felsteg som att rimma Eyes med Ice och sån't.

Kolla på en massa nonsenstexter som på sin höjd blir begripliga för den som skrivit dem eller för de mest trogna fansen. Jag fick Clan of Xymox senaste skiva av ett fan. Helt obegripliga texter men det låter djupt, mörkt och goth och då kan väl alla svartsyntrockare känna mening i texterna. Med Masterwriter kan jag skriva en ungefär lika intelligent text. Det går jättesnabbt! Man kan själv välja om tankarna i texterna skall ha en begriplig röd tråd men även om man nöjer sig med o-sammanhang låter det åtminstone musikalistkt rätt.

Fast vill man vara en Olle Adolphson måste man nog tänka själv istället! Men som språngbräda för vidare finslipning bör det gå bra även för riktiga textförfattare. Fast det måste ju vara på engelska, förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv om det som engagerar dig. Själv brukar jag dra upp en riktlinje, bara skriva ner allt jag tänker på kring ett ämne, ta Bidjanlåten som jag har länkad till under FredAsp som exempel.

När jag började skriva den tänkte jag på vad som händer i krig, först bara skrev jag upp allt jag kom o tänka på. Sedan försökte jag göra en historia av det hela, helt utan rim, bara så att jag hade något att utgå ifrån. Sedan använde jag mig av denna grova skiss och försökte med hjälp av rim att skriva om samma historia. För mig är en röd tråd A o O, gillar inte lösryckta rim som man inte hajar något av...

Ja så funkar det för mig i stora drag, jag tror det största problemet för de flesta är att komma över den där spärren där man tycker att allting är dåligt o mest bara pinit. Skit i det o bara skriv, även om det blir dåligt! Nästa gång du skriver en låt kan du använda dig av de bra partierna ur den dåliga låten, det blir som en hjälp på traven:)

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det viktiga är att skriva, skriva, skriva

Det är så mycket mer än bara innehållet. Orden skall ligga rätt i mun, frasering, melodi, konsonanter, vokaler, osv

Text kontra melodi. Vad det är för typ av låt. Förhoppningsvis så utvecklas man och blir bättre och bättre. Man kan skriva om allt möjligt. Prestationsångesten är ett hinder. Förr skulle jag lösa världsproblem, det blev inte en textrad skriven. Nu skriver jag i alla fall. En del bättre en del sämre. Inspirationen kommer när jag skriver. Ibland kan det vara ett ord eller fras som dök upp när jag kom på melodin eller en artikel, t.ex. om en nedläggningshotad fabrik som sätter igång processen osv.

Lycka till!

MVH

Lindpop

Link to comment
Dela på andra sajter

En text kan vara skitknepig, trist m.m

Tills du lagt in den i din schjyyysta mix!

Och då inser, FAN det här funkar ju för tusan!!

tex, ta en Gessle låt, läs bara texten! skitknepig och töntigt..

Men han får till det på någe knepigt sätt.....med musiken!

----------

Jag gör musiken först, sedan när jag sitter och trallar till de underbara tonerna, kommer orden/texten automatiskt! =)

lyssna själv. min hemsida

/Hygglo 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... intressant ämne. Lite tips

...Man måste inte rimma!

Jo.

Nej det behöver man inte...hälsar morrissey

"Panic on the streets of London

Panic on the streets of Birmingham

I wonder to myself

Could life ever be sane again?

The Leeds side-streets that you slip down

I wonder to myself"

"There's gonna be some trouble

A whole house will need re-building

And everyone I love in the house

Will recline on an analyst's couch quite

Soon

Your Father cracks a joke

And in the usual way

Empties the room"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det behöver man inte...hälsar morrissey

"Panic on the streets of London

Panic on the streets of Birmingham

I wonder to myself

Could life ever be sane again?

The Leeds side-streets that you slip down

I wonder to myself"

jag tycker inte heller det är så viktigt att rimma; att det är värt det att ändra textens riktning bara på grund av ett rim....

panic är ju en bra text alltså, visserligen skrev väl morrisey åtminstone på smiths-tiden texterna innan han visste hur han skulle dela upp dem för att passa melodin? i alla fall så upprepar han ju saker rätt ofta och det blir ju lite samma effekt som att rimma, nästa textrad blir mer hemtrevlig därför att den är lik raden innan. och att ha ord strax efter varandra med samma vokal i brukar funka bra, känn bara på "leeds side streets" 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan låt som inte rimmar är "that's entertainment" med the jam

"a police car and a screaming siren

pneumatic drill and ripped up concrete

a baby wailing and a stray dog howling

the screech of brakes and lamplights blinking"

"days of speed and slow time mondays

pissing down with rain on a boring wednesday

watching the news and not eating your tea

a freezing cold flat with damp on the walls

thats entertainment"

...som skulle kunna läsas rakt upp och ner som poesi utan musik. så bra är den. spinner vidare på vad "tvivelfront" sa, man ska försöka kompomissa så lite som möjligt med textens innehåll och vad man vill säga för att alltid hålla kvar vid melodin. det "råd" jag kan ge mig själv och andra är: skippa replokalen, gå på bibloteket istället eller läs texterna i skivkonvoluten istället för att lyssna på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte skrivit mkt texter, men jag är en god idéspruta,

jag skulle kunna tänka mig att bra träning skulle kunna vara att ta en text och sen sätta toner/akord till orden....

på så sätt och träna att sätta rytm och ton till ord...

sen beror det ju på hur god hand man har med sitt instrument, kan man det väl så blir det enklare att matcha ord med toner/akord... att leka fram saker.

testa att vänd på steken och skriv text först och samtidigt lista på rytm och ton till orden.... rätt var det är så kommer nåt intressant..

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag tror/tycker är oerhört viktigt:

Läs!

Läs!

Läs!

Textskrivande handlar ju om språkbruk. Det handlar om fraser, meningsuppbygnad, metaforer...bla bla

Så ju mer man läser böcker, desto mer gratiskunskap får man in i skallen.

Hur ska man kunna tro att man ska kunna skriva en bra text, om man inte läser några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra påpekat. Skriv mycket! Ditt sätt att skriva och tänka kommer att förbättras. Lek mycket med ord och deras betydelse och försök få till dubbelbottnade texter. Det är nog mitt tips!

Och läs många låttexter, dikter och böcker! Det hjälper en att utveckla språket!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips vid textförfattande:

Utforska nya ytor. Många skriver utifrån vad de själva upplever och känner. Tänk dig in i andras sits och skriv utifrån dem. Den där flickvännen man bedrog för ett par år sedan, hur upplevde hon det? Busschauffören som varje kväll tjafsar med undomar som vill åka gratis, den ensamstående mamman osv...

Fastna inte i JAG-träsket. Det är väldigt lätt att hela tiden sitta och skriva i Jag-form. "JAG saknar dig" "JAG står inte ut" osv. Hitta nya vägar att gå. Tänk på hur vanliga skönlitterära böcker är uppbyggda. Det skulle bli väldigt tråkigt om en roman lät: "Jag vaknade. Jag steg upp ur sängen. Jag åt frukost. Jag tvättade mig. Jag bevittnade ett mord. Jag ringde polisen."

Utvärdera ditt språk. Många väljer att skriva på engelska. Har du ställt dig själv frågan varför? För att de flesta andra gör det? Kan du verkligen måla med det engelska språket lika bra som med ditt modersmål? (med reservation för er engelskspråkiga) Kan du verkligen pryda en engelsk text med lika snirkliga ornament som du skulle kunna om du skrev på svenska? Jag säger inte att du bör skriva på svenska, men det skadar inte att fundera på saken.

Var varsam med klichéer. Vissa klichéer låter pinsamt påklistrade och billiga, typ "Hur kunde du lämna mig". Andra är faktiskt väldigt slagkraftiga om man använder dem smart. Någon nämnde tidigare Jocke Berg. Han är för mig en briljant textförfattare och det till stor del för hans förmåga att använda klichéer där de har som allra störst inverkan. Ta t.ex "Vi ska alla en gång dö" Självklart ska vi alla en gång dö och man har säkert sagt det sådär lite skämtsamt ibland, men i låtens sammanhang blir det väldigt effektfullt. "Jag kastar pil i min kuvös" är ett ordspråk som han också lyckas få in på ett bra sätt.

Varva enkelt och originellt språk. Nu kommer ännu en Jocke Berg-snutt här.. Att bara skriva "Jag är så ensam" är inte så spännande direkt, det har sjungits i en miljon låtar. Men baka in det och smycka ut det med något originellt så höjer du upp den textraden och ger den mer tyngd. T.ex "Är jag en astronaut - är jag så ensam?"

Hjälpmedel. "Vanliga" ord blir tråkiga i längden. En textrad blir mycket intressantare om den innehåller minst ett "unikt" ord som du aldrig använt tidigare i någon låt. Om du känner att du behöver fylla på din vokabulär så kan du använda synonym-funktionen i Word. Istället för att välja ordet "Ledsen" kan man istället använda "Moloken, nedstämd, beklämd, bedrövad" etc.. Fast man får avväga om de nya förslagen går att kompromissa in i rytmiken, om inte så kanske det första ordet passar bäst trots allt.

Det var mina punkter det. Finns säkert flera om jag tänker till lite, men nu orkar jag inte skriva mer. Hoppas någon finner nytta av tipsen. Lycka till!

EDIT: Lade till stycket om Hjälpmedel.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...