Jump to content
Annons

Demo Ljud, blä!


Ibowfornoman

Recommended Posts

Hej! Sitter och tänker på varför jag får sämre ljudkvalitet än det flesta och vad först och främst det kan bero på. Jag sitter givetvis på en äldre dator men med ett logic 5.5 och en helt ok terratec ljudkort så jag förstår egentligen inte vad som är problemet.

Jag sitter och spelar in tyngre rock och det blir egentligen inte alls tyngre utan relativt tunnt.

Min inspelningsteknik antar jag är ganska simpel eftersom jag är väldigt okunnig om vad som är det bästa sättet. Sitter med en Vamp 2 direkt in i Mic in gången på ljudkortet. Samt programmerar trummor istället för live. Jag vet att alla dessa faktorer pslear nån sorts roll i mitt problem men vet egentligen inte vad som är huvudproblemet. Är det ljudkortet, eller vamp 2, eller inspelningsprogrammet, eller vad är det???

Känner att jag måste köpa nytt för att få mit Nine inch Nail Ljud 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag får känslan av att du har problem med lyssningen. Se över din signalkejda (kablar/kontakter/nivåer etc) och referenslyssna på produktioner som du känner till väl och som på något sätt berör det du själv vill åstadkomma.

Referenslyssning kan hjälpa dig med mycket. Till att börja med det självklara, att få ett hum om hur din lyssning färgar ljudet. Men du kan också få bra mixtips. Hur ligger de olika instrumenten frekvensmässigt, nivåmässigt? Hur ligger rummet/reverb i ljudbilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plancka (oregistrerad)

Äger en v-amp pro och tycker att det är väldigt svårt att få till 'tryck' och 'press' i gitarrljudet, känns som om den saknar lite kraft på ngt sätt...

Är nog fler som håller med om?

Mina inspelningar låter också demo, men det bottnar nog i att jag är amatör och inte i att jag har undermåliga prylar....

Redigerat av Plancka
Link to comment
Dela på andra sajter

...svårt att få till 'tryck' och 'press' i gitarrljudet...

Jag kör både gitarr och bas, ibland synth/sång/munspel/younameit, genom min Bass pod och tycker det blir ganska bra tryck. Om det beror på pod:en eller att jag brukar hålla diskanten relativt låg/basen relativt högre, vet jag inte.

Jag håller dock med om att det är svårt att få till det där proffsljudet. Spelar jag in audio finns ibland brus med och stör, ibland låter det tunnare än man tänkt. Íbland har inspelning i stereo gett otroligt mycket fylligare och "proffsigare" ljud, andra gånger räcker det inte. I vissa fall har val av effekter spelat roll, t.ex. delay eller lätt chorus kontra reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Remidjen:

Ganska utan för ämnet men jag känner mig tvungen att påpeka att det inte är varje dag man finner någon som använder "Bestick" som ett nickname, vilken hyllning till pitmålet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...