Jump to content
Annons

Styra Alesis HD-24 med Pro Tools (digi002r)


brojd

Recommended Posts

Nu Ă€r jag helt vilse i lingonskogen.... igen. 😕

Är det möjligt att fĂ„ en Alesis HD-24 styras av Pro Tools (digi002r) eller tvĂ€rtom?

(Vill enbart komma Ät 8 extra kanaler som skall ligga pÄ PT burken, samt Play, Stop, Record (punch) och spolning)

002:an har ingen bnc kontakt för wordclock, men har lightpipeanslutningar.

(min M-Audio Octane har bnc anslutning för wordclock, men det hjÀlper nog inte i det hÀr lÀget eftersom jag bara har 1 lightpipe in och en out pÄ 002:an).

Lösning belönas med öl/drink om riks IRL-trĂ€ffen blir av. 😳

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

GĂ„r det inte att styra med MTC?

Alesisburken har vÀl midi? kan du inte köra frÄn Pro tools o lÄta

HD24 vara slav?.. (tvÀrtom borde funka precis lika bra)

Har precis bytt till PT o inte prövat att synka till extern bandare sjÀlv Ànnu

men synkade mitt gamla Cubase till en VS880 med MTC i flera Ă„r,

funkade lysande o tog nÄn minut att koppla ihop.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Ă€r jag helt vilse i lingonskogen.... igen. 🙁

Är det möjligt att fĂ„ en Alesis HD-24 styras av Pro Tools (digi002r) eller tvĂ€rtom?

(Vill enbart komma Ät 8 extra kanaler som skall ligga pÄ PT burken, samt Play, Stop, Record (punch) och spolning)

002:an har ingen bnc kontakt för wordclock, men har lightpipeanslutningar.

(min M-Audio Octane har bnc anslutning för wordclock, men det hjÀlper nog inte i det hÀr lÀget eftersom jag bara har 1 lightpipe in och en out pÄ 002:an).

Lösning belönas med öl/drink om riks IRL-trĂ€ffen blir av. 😠

Om jag förstÄr din frÄga sÄ Àr det kort och gott maskinkontroll du efterfrÄgar. Det finns tyvÀrr inte i LE. Jag har hur som helst aldrig provat det. MC Àr en option till HD systemen.

Mer om MC


Digidesign MachineControl software 

Digidesign MachineControlℱ software enables you to easily integrate and control external audio devices via serial 9-pin machine control protocols. With MachineControl, fast forward, rewind, jog, shuttle, and other common tasks are easily accessible through the Pro Tools graphical interface.

Digidesign MachineControl software offers track-arming for integrated laybacks to external transports. MachineControl also allows you to slave Pro Tools to compatible Sony 9-pin devices, allowing your Pro Tools system to emulate a remote deck. It supports serial time code as a positional reference and features faster lockup times to Sony 9-pin.

SÄ om ovanstÄende nu inte fungerar i LE sÄ kan du hur som helst alltid synka dina maskiner. Jag vet dock inte vad Alesisen kan göra...

Men jag skulle prova med MTC ut frĂ„n HD-24’n och slava PT. Som du sjĂ€lv nĂ€mde sĂ„ finns det ingen WC pĂ„ 002’n sĂ„ tricket dĂ€r blir att lĂ„sa 002’n via nĂ„gon digitalingĂ„ng, dvs dra en digitalkabel frĂ„n HD-24’n. Om jag inte missminner mig sĂ„ stĂ€ller du om PT lĂ„sning under HW setup, typ istĂ€llet för att clock stĂ„r pĂ„ intern sĂ„ vĂ€lj en en digital ingĂ„ng (dvs samma digital port som du skickar digital klocka frĂ„n HD-24’n). Detta gör att PT ligger lĂ„st till klockan i HD-24’n. Förövrigt exakt samma förfarande som om man tankar över material frĂ„n HD-24’n till 002’n.

Det borde gĂ„ att göra ovanstĂ„ende spegelvĂ€nt ocksĂ„ men jag har ingen koll pĂ„ hur du lĂ„ser HD-24’n mot extern digital klocka och MTC frĂ„n 002'n..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, tackar sĂ„ mycket för tipsen! 🙂

Skall kolla om det gÄr att lösa pÄ nÄgot sÀtt.... om nÄgon annan har nÄgra andra förslag/ideér pÄ hur det hÀr kan lösas sÄ lÀgg gÀrna till dem.

Återkommer nĂ€r jag provat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har synkat Pro Tools LE mot min gamla Fostex D160 och det gÄr hur bra som helst. Om det Àr MTC eller MMC som stöds i kommer jag inte ihÄg, men tvÄ midikablar lite sunt förnuft och lite logik borde du ocksÄ kunna lösa det. Jag minns att det var rÀtt enkelt. FÄr du inte styr pÄ det sÄ hojta till sÄ ska jag kolla upp det nÀsta gÄng jag Àr i studion.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har synkat Pro Tools LE mot min gamla Fostex D160 och det gÄr hur bra som helst. Om det Àr MTC eller MMC som stöds i kommer jag inte ihÄg, men tvÄ midikablar lite sunt förnuft och lite logik borde du ocksÄ kunna lösa det. Jag minns att det var rÀtt enkelt. FÄr du inte styr pÄ det sÄ hojta till sÄ ska jag kolla upp det nÀsta gÄng jag Àr i studion.

Lycka till!

Oh, danke!

Tricket Àr vÀl det att jag inte direkt kommer kunna testa förrÀn det Àr dags.

(Vi skall spela in en ny platta i vinter, och jag kommer inte Ät nÄgon hd-24 förrÀn vi Àr pÄ plats.)

Men det Àr alltsÄ 2 midikablar jag skall anvÀnda mig av? inte optiska lighpipe alltsÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo. Jag var lite oklar. Midi transporterar inget ljud, utan sköter synkroniseringen och via optiska kablar har du ljudtransporten.

SjÀlvklart

Jag menade till synkroniseringen, inte audio.

Satt och lĂ€ste lite i manualerna och det verkar som om bĂ„de hd-24:an och PTLE kan vara MTC masters, men ingen verkar ha nĂ„gon större lust att "slavas". 🙂

Finns det nÄgot man kan köpa till för att synkronisera grejerna tro?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo. Jag var lite oklar. Midi transporterar inget ljud, utan sköter synkroniseringen och via optiska kablar har du ljudtransporten.

Korrekt..

Midi eller MTC i detta fallet nÀr du ska styra tvÄ hÄrddisk maskiner kommer bara att kunna agera "trigger start". LÄt oss sÀga att Pro Tools Àr maskinen som slavas.. NÀr du trycker play pÄ HD-24'n och Pro Tools fÄr in MTC sÄ startar han. Sen flyter han, det finns inget som sÀger att dom ligger lÄsta till varandra. Det Àr ungefÀr som att trycka play pÄ tvÄ maskiner samtidigt.

Orsaken Àr enkelt förklarat att bÀgge maskiner har en kristall som betÀmmer om den Àr "44.1" eller "44.nÄgot vÀldigt nÀra". Kan fungera i ofs, men lÄt oss sÀga att du ska tanka över ett par spÄr för editering i ett senare skede, dÄ lÀr det inte stÀmma dÄ du lÄser om Pro Tools till klockan i HD-24'n.

Det Àr dÀrför som bÀgge maskinerna alltid ska vara (klock) lÄsta med varandra.

SÄ ja, du behöver midi för MTC (för positions bestÀmning i lÄten) och en kabel som skickar nÄgon typ av digital signal som bÀr klocka frÄn HD-24'n till Pro Tools. Du behöver nödvÀndigvis inte spela in den ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo. Jag var lite oklar. Midi transporterar inget ljud, utan sköter synkroniseringen och via optiska kablar har du ljudtransporten.

SjÀlvklart

Jag menade till synkroniseringen, inte audio.

Satt och lĂ€ste lite i manualerna och det verkar som om bĂ„de hd-24:an och PTLE kan vara MTC masters, men ingen verkar ha nĂ„gon större lust att "slavas". 🙂

Finns det nÄgot man kan köpa till för att synkronisera grejerna tro?

BĂ„da ska kunna slava! Men nĂ€r jag har gjort liknande sĂ„ har jag mĂ€rkt att det Ă€r lĂ€ttare att fĂ„ sequencern att agera slav....kan inte förklara varför men det kanske inte Ă€r meningen att man ska förstĂ„? 😄

EDIT: fast jag har anvÀnt SMPTE-kod för sync.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu blir jag lite konfunderad, jag tolkade PTLE 6.4 manualen som att det inte skulle gÄ att sÀtta PT som slav via MTC.

Och jag tolkade alesismanualen likadant.

Men om jag har fattat er rÀtt sÄ skall jag alltsÄ kunna köra en MTC (midi out) frÄn HD-24:an och in via 002:ans midi in. (maskinkontroll)

DÀrefter synkronisera enheterna och överföra audio via lightpipe?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu blir jag lite konfunderad, jag tolkade PTLE 6.4 manualen som att det inte skulle gÄ att sÀtta PT som slav via MTC.

Och jag tolkade alesismanualen likadant.

Men om jag har fattat er rÀtt sÄ skall jag alltsÄ kunna köra en MTC (midi out) frÄn HD-24:an och in via 002:ans midi in. (maskinkontroll)

DÀrefter synkronisera enheterna och överföra audio via lightpipe?

Nu stÀller du mig.. kan du peka pÄ vilken sida du hitta detta...

Sitter pĂ„ ett kallt hotel rum pĂ„ Island just nu.. utan min Mbox đŸ˜±

Men under session setup tror jag du vÀljer att synka till inkommande MTC pÄ valbar port. Klicka sedan bara pÄ klockan pÄ tranportkontrollen ... nÀr det ramlar in MTC ska Pro Tools snÀllt starta... Men som sagt bara trigger start.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men om jag har fattat er rÀtt sÄ skall jag alltsÄ kunna köra en MTC (midi out) frÄn HD-24:an och in via 002:ans midi in. (maskinkontroll)

DÀrefter synkronisera enheterna och överföra audio via lightpipe?

Nja, maskin kontroll Àr mer Àn bara MTC, men det finns som sagt bara i HD systemet.. Det kan vara trackarming och liknande kommandon..

...och överföra audio via lightpipe?

som sagt, du behöver inte föra över audio, bara klockan.. hmm hur lÀt det dÀr dÄ...

kort sagt, koppla en digital kabel ut frÄn HD24, gÄ in i HW setup och stÀll in att du ska lÄsa pÄ den porten du kopplar sladden.. alltsÄ inte internt lÀngre..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har synkat min 002:a till en Mackie SDR som Àr liknande produlkt som HD-24:an. Som Anders skriver sÄ mÄste du ha en synk. Jag tog och kopplade ihop produkterna med en ADAT lighpipe kabel och lÀt slaven synka till den ingÄngen.

En Varning dock !!!!

Det finns en allvarlig bugg i PT 6.4 som jag sen hittade dokumenterad pÄ digidesigns hemsida.

Jag hade spelat in ett antal timmar med blÄspÀlÀgg och nÀsta gÄng jag öppnande sessionen sÄ fick jag följande meddelande.

"Some regions were removed from the Timeline or Region List because they referred to files which are too short. Can cause data loss in some instances."

All mina inspelade filer var borta frÄn arr. fönstret sÄ jag fick manuellt pussla in dem.

Tror att detta Àr fixat i nyare ver.

LÀste ocksÄ nÄnstans att man kunde komma runt detta problemt med att spela in i punchrecording mode och puncha in och ut istÀllet för att trycka pÄ stopp....

testa noga innan du gör nÄgot viktigt.

Mattias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag har synkat min 002:a till en Mackie SDR som Àr liknande produlkt som HD-24:an. Som Anders skriver sÄ mÄste du ha en synk. Jag tog och kopplade ihop produkterna med en ADAT lighpipe kabel och lÀt slaven synka till den ingÄngen.

En Varning dock !!!!

Det finns en allvarlig bugg i PT 6.4 som jag sen hittade dokumenterad pÄ digidesigns hemsida.

Jag hade spelat in ett antal timmar med blÄspÀlÀgg och nÀsta gÄng jag öppnande sessionen sÄ fick jag följande meddelande.

"Some regions were removed from the Timeline or Region List because they referred to files which are too short. Can cause data loss in some instances."

All mina inspelade filer var borta frÄn arr. fönstret sÄ jag fick manuellt pussla in dem.

Tror att detta Àr fixat i nyare ver.

LÀste ocksÄ nÄnstans att man kunde komma runt detta problemt med att spela in i punchrecording mode och puncha in och ut istÀllet för att trycka pÄ stopp....

testa noga innan du gör nÄgot viktigt.

Mattias

Ojsan den hĂ€r trĂ„den hade jag glömt bort. 😉

Tack för varningen audiorent! dÄ skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig pÄ att spela in.

Som jag har förstÄtt det hela nu sÄ behöver jag sÀtta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen pÄ 002r frÄn hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstÄtt det hela rÀtt nu?

(hur jag stÀller in det hela kan jag lÀsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram nÀr vi vÀl sÀtter igÄng, vill bara vara sÀker pÄ att det gÄr och att jag har all hÄrdvara/mjukvara som behövs)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ojsan den hĂ€r trĂ„den hade jag glömt bort. 😄

Tack för varningen audiorent! dÄ skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig pÄ att spela in.

Som jag har förstÄtt det hela nu sÄ behöver jag sÀtta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen pÄ 002r frÄn hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstÄtt det hela rÀtt nu?

(hur jag stÀller in det hela kan jag lÀsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram nÀr vi vÀl sÀtter igÄng, vill bara vara sÀker pÄ att det gÄr och att jag har all hÄrdvara/mjukvara som behövs)

Jepp sÄ fick jag det till att fungera.... Glöm inte att vÀlja att den som fÄr lightpipen in i sig skall slava till den synksignalen. Det tog en lÄng stund innan jag fick det att fungera. det hela berodde dock pÄ nÄn instÀllning i PT.....kom inte ihÄg vilken dock men hakar du upp dig sÄ hör av dig sÄ kan jag kolla upp det. En sak som Àr lÀtt att glömma Àr ju att bÄda burkarna skall ha samma framerate dvs att t.ex. bÄda Àr instÀllda pÄ 25 FPS.

Mattias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ojsan den hĂ€r trĂ„den hade jag glömt bort.  đŸ€Ș

Tack för varningen audiorent! dÄ skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig pÄ att spela in.

Som jag har förstÄtt det hela nu sÄ behöver jag sÀtta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen pÄ 002r frÄn hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstÄtt det hela rÀtt nu?

(hur jag stÀller in det hela kan jag lÀsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram nÀr vi vÀl sÀtter igÄng, vill bara vara sÀker pÄ att det gÄr och att jag har all hÄrdvara/mjukvara som behövs)

Jepp sÄ fick jag det till att fungera.... Glöm inte att vÀlja att den som fÄr lightpipen in i sig skall slava till den synksignalen. Det tog en lÄng stund innan jag fick det att fungera. det hela berodde dock pÄ nÄn instÀllning i PT.....kom inte ihÄg vilken dock men hakar du upp dig sÄ hör av dig sÄ kan jag kolla upp det. En sak som Àr lÀtt att glömma Àr ju att bÄda burkarna skall ha samma framerate dvs att t.ex. bÄda Àr instÀllda pÄ 25 FPS.

Mattias

Ok, Tack och bock för hjÀlpen!

Nu djĂ€vlars blir det körpĂ„lĂ€gg pĂ„ nya plattan! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ojsan den hĂ€r trĂ„den hade jag glömt bort.   🙁

Tack för varningen audiorent! dÄ skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig pÄ att spela in.

Som jag har förstÄtt det hela nu sÄ behöver jag sÀtta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen pÄ 002r frÄn hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstÄtt det hela rÀtt nu?

(hur jag stÀller in det hela kan jag lÀsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram nÀr vi vÀl sÀtter igÄng, vill bara vara sÀker pÄ att det gÄr och att jag har all hÄrdvara/mjukvara som behövs)

Jepp sÄ fick jag det till att fungera.... Glöm inte att vÀlja att den som fÄr lightpipen in i sig skall slava till den synksignalen. Det tog en lÄng stund innan jag fick det att fungera. det hela berodde dock pÄ nÄn instÀllning i PT.....kom inte ihÄg vilken dock men hakar du upp dig sÄ hör av dig sÄ kan jag kolla upp det. En sak som Àr lÀtt att glömma Àr ju att bÄda burkarna skall ha samma framerate dvs att t.ex. bÄda Àr instÀllda pÄ 25 FPS.

Mattias

Ok, Tack och bock för hjÀlpen!

Nu djĂ€vlars blir det körpĂ„lĂ€gg pĂ„ nya plattan! 😄

Yo Brojd!

Vad jag vet sÄ synkar ProTools alltid pÄ inkommande MTC utan att det finns nÄgon funktion dÀr man stÀller in att den skall göra det. StÀll ProTools i sync-lÀget och se till att din andra maskin verkligen skickar ut MTC (och inte MMC) sÄ ska det nog lira. Jag har nyligen gjort et liknande exempel, men det kan vi ta en annan gÄng.

Skrik till om du behöver hjÀlp med plattan!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...