Jump to content
Annons

Live (och Reason) - delad tråd


brojd

Recommended Posts

Reason Drum Kits är ju en av Propellerheads mindre lyckade produkter, tror inte man sålt speciellt många. Detta verkar vara ett sista tappert försök att övertyga folk om dess förträfflighet.

Inte konstigt egentligen - även om Propellerheads gång på gång poängterar att massor av yxmördarrockers och countryproducenter kör Reason, så är det ju i första hand ett program för folk som sysslar med elektronisk musik; en syntstudio, helt enkelt.😄

Och säg den technoslyngel som uppskattar multisamplade fintrummor?

Jag tror inte på nån Drum Kits 3.0 om man säger så. 😆

Synd, för det är ju inget fel på ljuden i sig.

Jag gillar visserligen Propellerheads nya riktning att försöka tillgodose fler än bara syntharna. Själv använder jag Reason som sampler tillsammans med Live. Det var längesedan jag ens sneglade åt någon annan device än nn-xt eller combinatorn ( förutom effekterna då ), men om de menar allvar med sin plan är det dags att de inför hårddiskiinspelning i Reason. Men den diskussionen kanske vi inte ska gå in på IGEN 😳

Hmm.. Har du kört live länge Pluffo?

(Sitter och funderar på ifall jag skulle införskaffa det i kombination med en laptop, för låtskrivande.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Reason Drum Kits är ju en av Propellerheads mindre lyckade produkter, tror inte man sålt speciellt många. Detta verkar vara ett sista tappert försök att övertyga folk om dess förträfflighet.

Inte konstigt egentligen - även om Propellerheads gång på gång poängterar att massor av yxmördarrockers och countryproducenter kör Reason, så är det ju i första hand ett program för folk som sysslar med elektronisk musik; en syntstudio, helt enkelt.🙁

Och säg den technoslyngel som uppskattar multisamplade fintrummor?

Jag tror inte på nån Drum Kits 3.0 om man säger så. 😄

Synd, för det är ju inget fel på ljuden i sig.

Jag gillar visserligen Propellerheads nya riktning att försöka tillgodose fler än bara syntharna. Själv använder jag Reason som sampler tillsammans med Live. Det var längesedan jag ens sneglade åt någon annan device än nn-xt eller combinatorn ( förutom effekterna då ), men om de menar allvar med sin plan är det dags att de inför hårddiskiinspelning i Reason. Men den diskussionen kanske vi inte ska gå in på IGEN 🙂

Hmm.. Har du kört live länge Pluffo?

(Sitter och funderar på ifall jag skulle införskaffa det i kombination med en laptop, för låtskrivande.)

Nej, jag har faktiskt precis bytt.

Detta gjorde jag efter att ha kört både Pro Tools på PC och MAC och Logic på MAC utan att få det att funka speciellt bra med Reason. Jag har varit i kontakt med Propellerheads angående detta och uppenbarligen har olika program olika prioriteter vad gäller ReWire. I Logic kunde jag ladda ett multisamplat trumset via Reason, gå ut och storhandla, för att sedan komma tillbaka lagom till det var färdigt. Tyvärr var latencyn fortfarande så dålig att man ville gråta och datorn protesterade efter fullt ös i 4-5 takter.

Nä, med Live har jag äntligen fått det flytet och smidigheten som jag saknade innan. Reason laddar i lite långsammare än när det körs fristående men det är helt acceptabelt.

Men Live i allmänhet är ett jäkligt skönt program. Jag har kört demon ganska mycket men nu har jag som sagt införskaffat fullversionen av 5:an. Jag gillar att det är så intiutivt och snabbjobbat. Från att ha startat programmet till att lira gitarr tar en 3-4 sekunder. Allt finns där på en gång utan en massa undermenyer och tjafs.

Edit: Sedan gillar jag verkligen upplägget. "Clip"-läget för att snabbt testa nya låtidéer. Arrangeläget för att arrangera ( döh ) hela låten.

Så jag kan verkligen rekomendera femman ( även om jag inte är så gammal i gemet än ). Dock så har jag sett på Abletons forum att 5:an tydligen har ställt till det för många. Det buggar på vissa system o.s.v. Själv hade jag provat det grundligt via demon så jag kunde köpa det utan oro.

Men Brojd, om du inte har testat demon så gör det. Och om du har det så...ja...då har du det 🙂

Edit 2: För övrigt är jag så fåfäng och Live äter verkligen de andra programen vad gäller layout och utseende. Detta toppat med utbytbara skin och fullscreenläge gör hela härligheten mumma 🙂

Hmm...nu känner jag dock att jag kom en aning OT.

Jag skulle visserligen bli lite arg om Propellerheads skulle släppa det hypotetiska ReCord nu eftersom jag precis har investerat i program så att allt ska funka smidigt 😠

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gjorde jag efter att ha kört både Pro Tools på PC och MAC och Logic på MAC utan att få det att funka speciellt bra med Reason. Jag har varit i kontakt med Propellerheads angående detta och uppenbarligen har olika program olika prioriteter vad gäller ReWire. I Logic kunde jag ladda ett multisamplat trumset via Reason, gå ut och storhandla, för att sedan komma tillbaka lagom till det var färdigt. Tyvärr var latencyn fortfarande så dålig att man ville gråta och datorn protesterade efter fullt ös i 4-5 takter.

Nä, med Live har jag äntligen fått det flytet och smidigheten som jag saknade innan. Reason laddar i lite långsammare än när det körs fristående men det är helt acceptabelt.

Men Live i allmänhet är ett jäkligt skönt program. Jag har kört demon ganska mycket men nu har jag som sagt införskaffat fullversionen av 5:an. Jag gillar att det är så intiutivt och snabbjobbat. Från att ha startat programmet till att lira gitarr tar en 3-4 sekunder. Allt finns där på en gång utan en massa undermenyer och tjafs.

Edit: Sedan gillar jag verkligen upplägget. "Clip"-läget för att snabbt testa nya låtidéer. Arrangeläget för att arrangera ( döh ) hela låten.

Så jag kan verkligen rekomendera femman ( även om jag inte är så gammal i gemet än ). Dock så har jag sett på Abletons forum att 5:an tydligen har ställt till det för många. Det buggar på vissa system o.s.v. Själv hade jag provat det grundligt via demon så jag kunde köpa det utan oro.

Men Brojd, om du inte har testat demon så gör det. Och om du har det så...ja...då har du det  😠

Hmm...nu känner jag dock att jag kom en aning OT.

Jag skulle visserligen bli lite arg om Propellerheads skulle släppa det hypotetiska ReCord nu eftersom jag precis har investerat i program så att allt ska funka smidigt  🙂

Låter som något jag borde kolla in då!

(behöver verkligen någonting att få ned mina låtidéer snabbt med.. både audio och midi.)

Är det verkligen så snabbjobbat som vissa påstår? eller borde jag köpa en powerbook och få med "garageband" istället?

Helt OT är vi inte, eftersom jag funderar på att använda mig av just (hör och häpna) Reason ihop med live.... och vill verkligen åt reason drumkits 2!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gjorde jag efter att ha kört både Pro Tools på PC och MAC och Logic på MAC utan att få det att funka speciellt bra med Reason. Jag har varit i kontakt med Propellerheads angående detta och uppenbarligen har olika program olika prioriteter vad gäller ReWire. I Logic kunde jag ladda ett multisamplat trumset via Reason, gå ut och storhandla, för att sedan komma tillbaka lagom till det var färdigt. Tyvärr var latencyn fortfarande så dålig att man ville gråta och datorn protesterade efter fullt ös i 4-5 takter.

Nä, med Live har jag äntligen fått det flytet och smidigheten som jag saknade innan. Reason laddar i lite långsammare än när det körs fristående men det är helt acceptabelt.

Men Live i allmänhet är ett jäkligt skönt program. Jag har kört demon ganska mycket men nu har jag som sagt införskaffat fullversionen av 5:an. Jag gillar att det är så intiutivt och snabbjobbat. Från att ha startat programmet till att lira gitarr tar en 3-4 sekunder. Allt finns där på en gång utan en massa undermenyer och tjafs.

Edit: Sedan gillar jag verkligen upplägget. "Clip"-läget för att snabbt testa nya låtidéer. Arrangeläget för att arrangera ( döh ) hela låten.

Så jag kan verkligen rekomendera femman ( även om jag inte är så gammal i gemet än ). Dock så har jag sett på Abletons forum att 5:an tydligen har ställt till det för många. Det buggar på vissa system o.s.v. Själv hade jag provat det grundligt via demon så jag kunde köpa det utan oro.

Men Brojd, om du inte har testat demon så gör det. Och om du har det så...ja...då har du det  🙁

Hmm...nu känner jag dock att jag kom en aning OT.

Jag skulle visserligen bli lite arg om Propellerheads skulle släppa det hypotetiska ReCord nu eftersom jag precis har investerat i program så att allt ska funka smidigt  🙂

Låter som något jag borde kolla in då!

(behöver verkligen någonting att få ned mina låtidéer snabbt med.. både audio och midi.)

Är det verkligen så snabbjobbat som vissa påstår? eller borde jag köpa en powerbook och få med "garageband" istället?

Helt OT är vi inte, eftersom jag funderar på att använda mig av just (hör och häpna) Reason ihop med live.... och vill verkligen åt reason drumkits 2!

Om du ska använda Reason och inte vill slita ditt hår så kan jag, utifrån egen erfarenhet, inte rekomendera något annat än Live. Allt annat jag har provat ( Jag har testat Tracktion 2 demot också...dock ej Cubase ) har varit allmänt segt tillsammans med Reason.

Du borde köpa en Powerbook men skit i Garageband. Jag fattar verkligen inte varför alla håller på och tjata om det programmet. Inte ens för nybörjare skulle jag rekomendera det ( ja, jag är medveten om att du inte är det heller 😄 ). Inget program är direkt svårt ( eller så är det bara jag som 1. tror att jag kan programmen eller 2. råkar vara lättlärd på detta området ) så jag förstår inte vad "the big deal" är. Men, men...

Angående Live så; ja. Det är snabbjobbat. Med risk att låta direkt hämtat från någon av Abletons reklamfilmer: Säg att du plockar fram gitarren och spelar in en liten slinga på 8 takter. Nu har du denna slinga spelandes om och om igen på en gång. Du kan sitta och latja tills du kommer på någonting nytt för att sedan spela in det. När du väl har gjort en liten trudelutt kan du exportera över alltsammans till arrangeläget för att där börja utveckla det till en hel låt.

Automation, midi-editering, effektpåläggning....allt fungerar väldigt bra och snabbt och är sällan mer än ett klick bort.

En av Lives svagheter är dock Midiediteringen. Om du t ex vill hålla på med noter ( partitur alltså ) eller använda dig av eventlistor där du kan skriva in saker snarare än att sitta och dra i reglar, får du se dig om efter någonting annat. Men som sagt så har jag inte satt mig in i programmet fullt ut än ( jag missade UPS-killen som kom med lådan och manualen idag 😠 ) så jag vet t ex ännu inte hur man gör precisa ändrigar i tempo, automation o.s.v men jag antar att jag kommer dyka på funktioner för det.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska använda Reason och inte vill slita ditt hår så kan jag, utifrån egen erfarenhet, inte rekomendera något annat än Live. Allt annat jag har provat ( Jag har testat Tracktion 2 demot också...dock ej Cubase ) har varit allmänt segt tillsammans med Reason.

Du borde köpa en Powerbook men skit i Garageband. Jag fattar verkligen inte varför alla håller på och tjata om det programmet. Inte ens för nybörjare skulle jag rekomendera det ( ja, jag är medveten om att du inte är det heller 😠 ). Inget program är direkt svårt ( eller så är det bara jag som 1. tror att jag kan programmen eller 2. råkar vara lättlärd på detta området ) så jag förstår inte vad "the big deal" är. Men, men...

Angående Live så; ja. Det är snabbjobbat. Med risk att låta direkt hämtat från någon av Abletons reklamfilmer: Säg att du plockar fram gitarren och spelar in en liten slinga på 8 takter. Nu har du denna slinga spelandes om och om igen på en gång. Du kan sitta och latja tills du kommer på någonting nytt för att sedan spela in det. När du väl har gjort en liten trudelutt kan du exportera över alltsammans till arrangeläget för att där börja utveckla det till en hel låt.

Automation, midi-editering, effektpåläggning....allt fungerar väldigt bra och snabbt och är sällan mer än ett klick bort.

En av Lives svagheter är dock Midiediteringen. Om du t ex vill hålla på med noter ( partitur alltså ) eller använda dig av eventlistor där du kan skriva in saker snarare än att sitta och dra i reglar, får du se dig om efter någonting annat. Men som sagt så har jag inte satt mig in i programmet fullt ut än ( jag missade UPS-killen som kom med lådan och manualen idag 🙂 ) så jag vet t ex ännu inte hur man gör precisa ändrigar i tempo, automation o.s.v men jag antar att jag kommer dyka på funktioner för det.

Om det inte blir Garageband blir det ingen mac! 😄

Men en sak jag funderar över gällande reason, rewire och live är:

Kan jag snabbt som attan programmera / spela in en trumtakt i reason och sedan hantera den som ett "clip" i live (dvs, loopa, redigera mm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag snabbt som attan programmera / spela in en trumtakt i reason och sedan hantera den som ett "clip" i live (dvs, loopa, redigera mm).

Jajjamensan.

I stort sett väljer du bara ett midispår. Klickar i två kolummer. En som säger att midisignalen ska skickas till Reason och en som säger att den ska kontrollera t ex NN-XT. Sedan spelar du bara in din loop och...klart.

Edit: Har du prövat demon? Den har inga tidsbegränsningar eller någonting. Det enda som inte går att göra är att spara eller exportera något.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag snabbt som attan programmera / spela in en trumtakt i reason och sedan hantera den som ett "clip" i live (dvs, loopa, redigera mm).

Jajjamensan.

I stort sett väljer du bara ett midispår. Klickar i två kolummer. En som säger att midisignalen ska skickas till Reason och en som säger att den ska kontrollera t ex NN-XT. Sedan spelar du bara in din loop och...klart.

Edit: Har du prövat demon? Den har inga tidsbegränsningar eller någonting. Det enda som inte går att göra är att spara eller exportera något.

Att det går att göra på det viset är ju kanonbra, men det räknade jag nästan med att det skulle gå att göra.

Jag tänkte mer som så att jag programmerar 1 takt trummor i reason (reason drumkit 2) och sedan kan hantera den takten trummor som ett "clip" i Live.

Är detta möjligt? eller blir jag tvungen att spela in trumtakten som audio via rewire i Live?

(Inte helt överens med midi redigeringen/programmeringen i Live)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag snabbt som attan programmera / spela in en trumtakt i reason och sedan hantera den som ett "clip" i live (dvs, loopa, redigera mm).

Jajjamensan.

I stort sett väljer du bara ett midispår. Klickar i två kolummer. En som säger att midisignalen ska skickas till Reason och en som säger att den ska kontrollera t ex NN-XT. Sedan spelar du bara in din loop och...klart.

Edit: Har du prövat demon? Den har inga tidsbegränsningar eller någonting. Det enda som inte går att göra är att spara eller exportera något.

Att det går att göra på det viset är ju kanonbra, men det räknade jag nästan med att det skulle gå att göra.

Jag tänkte mer som så att jag programmerar 1 takt trummor i reason (reason drumkit 2) och sedan kan hantera den takten trummor som ett "clip" i Live.

Är detta möjligt? eller blir jag tvungen att spela in trumtakten som audio via rewire i Live?

(Inte helt överens med midi redigeringen/programmeringen i Live)

Om du ställer left och right locator i Reasons sequencer runt det du vill ha in som ett clip i live kan du exportera det som en midifil ur Reason och sedan bara dra och släppa den på en kanal i Live. Det är smidigare än det låter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag snabbt som attan programmera / spela in en trumtakt i reason och sedan hantera den som ett "clip" i live (dvs, loopa, redigera mm).

Jajjamensan.

I stort sett väljer du bara ett midispår. Klickar i två kolummer. En som säger att midisignalen ska skickas till Reason och en som säger att den ska kontrollera t ex NN-XT. Sedan spelar du bara in din loop och...klart.

Edit: Har du prövat demon? Den har inga tidsbegränsningar eller någonting. Det enda som inte går att göra är att spara eller exportera något.

Att det går att göra på det viset är ju kanonbra, men det räknade jag nästan med att det skulle gå att göra.

Jag tänkte mer som så att jag programmerar 1 takt trummor i reason (reason drumkit 2) och sedan kan hantera den takten trummor som ett "clip" i Live.

Är detta möjligt? eller blir jag tvungen att spela in trumtakten som audio via rewire i Live?

(Inte helt överens med midi redigeringen/programmeringen i Live)

Du menar alltså att du vill ha ljudet som "audio" istället för som "midi"?

Om det är så du menar så behöver du bara trycka på Record på inkanalen för Reason i Live så är det klart på ett klick.

Dock så är det ingen skillnad på midi-clip och audio-clip ( ja, förutom att det ena är midi och det andra är audio då 🙂 ). De kan båda flyttas runt och användas på samma sätt i Live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag snabbt som attan programmera / spela in en trumtakt i reason och sedan hantera den som ett "clip" i live (dvs, loopa, redigera mm).

Jajjamensan.

I stort sett väljer du bara ett midispår. Klickar i två kolummer. En som säger att midisignalen ska skickas till Reason och en som säger att den ska kontrollera t ex NN-XT. Sedan spelar du bara in din loop och...klart.

Edit: Har du prövat demon? Den har inga tidsbegränsningar eller någonting. Det enda som inte går att göra är att spara eller exportera något.

Att det går att göra på det viset är ju kanonbra, men det räknade jag nästan med att det skulle gå att göra.

Jag tänkte mer som så att jag programmerar 1 takt trummor i reason (reason drumkit 2) och sedan kan hantera den takten trummor som ett "clip" i Live.

Är detta möjligt? eller blir jag tvungen att spela in trumtakten som audio via rewire i Live?

(Inte helt överens med midi redigeringen/programmeringen i Live)

Om du ställer left och right locator i Reasons sequencer runt det du vill ha in som ett clip i live kan du exportera det som en midifil ur Reason och sedan bara dra och släppa den på en kanal i Live. Det är smidigare än det låter 😉

Men finns det någon anledning att göra på detta sätt istället för att helt enkelt spela in midin i Live från början?

Jag har visserligen använt det en gång men det var när jag ville överföra ett redan inspelat spår i Reason som jag spelade in innan jag skaffade Live.

Dock har jag ännu inte hittat sustaindatan i Lives midihantering 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns det någon anledning att göra på detta sätt istället för att helt enkelt spela in midin i Live från början?

[...]

Dock har jag ännu inte hittat sustaindatan i Lives midihantering 🙂

Jag tycker helt enkelt att det är lite knepigt att hantera mididata i live, och uppenbarligen du också 😉 Men det är väl en vanesak. Tänkte bara tipsa om att det faktiskt är enkelt att göra det Brojd frågade efter, även om det inte är helt tydligt hur man ska gå till väga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns det någon anledning att göra på detta sätt istället för att helt enkelt spela in midin i Live från början?

[...]

Dock har jag ännu inte hittat sustaindatan i Lives midihantering  🙂

Jag tycker helt enkelt att det är lite knepigt att hantera mididata i live, och uppenbarligen du också 😉 Men det är väl en vanesak. Tänkte bara tipsa om att det faktiskt är enkelt att göra det Brojd frågade efter, även om det inte är helt tydligt hur man ska gå till väga.

Jojo...men detta resulterar ju i att du faktiskt plockar in mididatan i Live. Då kan man ju lika gärna låta den ligga kvar i Reason och skräpa.

Om man nu förstås inte vill ha allt som clip.

Det är väl det som är grejen. Jag använder sällan clip längre när jag har skapat grunden i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, tror du missförstår mig lite Pluffo.

Jag vill alltså helst inte ha trumtakten som ett audiospår, utan vill helst ha den i midi format.

Midiprogrammeringen i Live kommer jag inte överens med. (att spela in grejerna med ett midi keyboard funkar visserligen kanon, men ibland vill man ju "programmera" med musen.) Och midiprogrammeringen i reason trivs jag mycket bättre med.

Vet inte hur jag skall beskriva det hela riktigt... vi provar så här.

1. Jag vill kunna programmera en / ett par takter trummor i reason (r drumkit 2).

2. Jag vill kunna hantera dem som "clip" i live.

3. Jag vill helst att det är "mididata" som skyfflas fram och tillbaka. (underlättar vid ändringar.)

Är det import av midispår som gäller då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, tror du missförstår mig lite Pluffo.

Jag vill alltså helst inte ha trumtakten som ett audiospår, utan vill helst ha den i midi format.

Midiprogrammeringen i Live kommer jag inte överens med. (att spela in grejerna med ett midi keyboard funkar visserligen kanon, men ibland vill man ju "programmera" med musen.) Och midiprogrammeringen i reason trivs jag mycket bättre med.

Vet inte hur jag skall beskriva det hela riktigt... vi provar så här.

1. Jag vill kunna programmera en / ett par takter trummor i reason (r drumkit 2).

2. Jag vill kunna hantera dem som "clip" i live.

3. Jag vill helst att det är "mididata" som skyfflas fram och tillbaka. (underlättar vid ändringar.)

Är det import av midispår som gäller då?

Är ju redan svarat på i den ursprungliga tråden men för framtida besökares skull så än en gång:

Ja, då gör du som mornel tippsade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live är alltså mer lämpad för att hantera loopar då eller? 😕

Ja precis, det är liksom byggt för det. Man har så kallade clips (loopar) på olika kanaler som man kan växla mellan, grovt förenklat. Ta en titt på ableton.de. Det är faktiskt väldigt imponernade och, fortfarande, unikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det smidigt att spara/ladda egna clips i live?

(och vilka inställningar kan man spara med "clipet")

Tänkte ifall ett clip kan innehålla mididata samt information om att det skall skickas till reason via rewire osv.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det smidigt att spara/ladda egna clips i live?

(och vilka inställningar kan man spara med "clipet")

Tänkte ifall ett clip kan innehålla mididata samt information om att det skall skickas till reason via rewire osv.?

Att spara ett clip separat har jag faktiskt inte provat.

Att ladda är bara att dra filen från filhanteraren rätt in i live så det är smidigt så det räcker.

Du kan dock inte spara information om var mididatan ska sändas eftersom detta hanteras av mixerkanalen och inte av clippet.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det smidigt att spara/ladda egna clips i live?

(och vilka inställningar kan man spara med "clipet")

Tänkte ifall ett clip kan innehålla mididata samt information om att det skall skickas till reason via rewire osv.?

Att ladda är bara att dra filen från filhanteraren rätt in i live så det är smidigt så det räcker.

Du kan dock inte spara information om var mididatan ska sändas eftersom detta hanteras av mixerkanalen och inte av clippet.

Ajfan... då får det bli audioclips...

Då går det inte att spara routing till vst instrument/effekter i "clips" heller då antar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det smidigt att spara/ladda egna clips i live?

(och vilka inställningar kan man spara med "clipet")

Tänkte ifall ett clip kan innehålla mididata samt information om att det skall skickas till reason via rewire osv.?

Att ladda är bara att dra filen från filhanteraren rätt in i live så det är smidigt så det räcker.

Du kan dock inte spara information om var mididatan ska sändas eftersom detta hanteras av mixerkanalen och inte av clippet.

Ajfan... då får det bli audioclips...

Då går det inte att spara routing till vst instrument/effekter i "clips" heller då antar jag?

Precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...