Jump to content
Annons

Robinson-Emma och Stockholm Records


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Man har ju misstänkt det länge, men dagens nyhet i aftonbladet om att Robinson-Emma kammat hem stort kontrakt med Stockholm Records/universal bevisar att musikindustrin är rutten.

Hej Skivbolag!

Ni stinker.

Hoppas ni går under allihop.

/Nattvaktaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Varför bli upprörd? Det är väl inget nytt? Betydligt värre artister än hon har väl fått kontrakt tididgare. Apropå det har jag alltid undrat hur det gick med Midi, Maxi, Eftis storkontrakt i USA, vad var det? 5 Album eller nåt sånt.

Jag vet att det alltid varit så och att jag inte borde bry mig, men jag vill fan bara spy när den där talanglösa tv----("människan") står och flinar i Aftonbladet.

edit: banningsbart språkbruk...

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr ser det ju ut så här.. Emma är känd och bara för att hon är det så kommer kanske i alla fall 10 000 att köpa skivan. Tar man någon okänd istället, kanske lika duktigt eller bättre så säljer denna inte lika bra utan en massa promotion.

Reklamen för sig har ju redan Emma klarat av liksom, i och med 2 omgångar av Robinson och massa andra TV-framträdanden, och faktiskt, tidigare skivsläpp.

Fan! t.o.m. jag är lite nyfiken på hur det kommer låta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ****** Kan jag inte ha någon form av respekt för när det kommer till musik. Jag har faktiskt träffat han som gjorde hennes förra skiva. Han nämnde att hon aldrig var där förutom för sånginspelning. Han ska ha stort med respekt men hon får inte ett smack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest sånt här är underhållande. Satt med på invalet till ljudteknikerlinjen i Haparanda där vi frågade ut elever som sökte till skolan. En av de frågor vi hade var "Vilken artist skulle du helst vilja jobba med en inspelning på?" De flesta svarade Beatles, Rolling Stones och dylikt men en av de sökande svarade Jennifer Lopez, varpå vi bara stirrade på varandra tills någon stammade fram "Varför det?". Då svarade han kort och enkelt "Jag vill vara med och se hur mycket det krävs för att få henne att låta så bra som hon faktiskt gör på skiva". Lysande svar! 😄

Många av de skapade artisterna har tokbra låtar och med den produktion som är nedlagd så sjunger de oftast t.o.m. rätt så bra. Personligen tycker jag att det är ett ganska roligt koncept, lite som att sälja mineralvatten. Alla vet att det är samma sak som det vanliga, det är lite snyggare flaska bara och då köper folk det även om det kanske egentligen håller sämre kvalitet. Nåja, ni fattar vad jag menar.

Den stora massan är intelligent, tro inget annat. Ny demokrati valdes ju in i riksdagen, det säger väl ett och annat om svenska folket. Ahhh, Bert och Ian, vilket frisk fläkt 😏

Dags att slå på Sugar Rush med A-Teens och njuta av bra låtskriveri 😎

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag gillar inte alls den här "snyggt hantverk"-inställningen som finns hos vissa här på forumet.

Musik är fan inte hantverk, det är konst och kreativt skapande.

Ner med vulgokommersialismen, spräng A-Teens, det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte heller det är så mycket att hänga upp sig på... hon gör en CD sen försvinner hon..

Jag tänkte samma sak när hon berättade i Robinson finalen i TV att hon skulle spela in en platta...( WTF..sen såg jag ut som á la fågelholk -> 😏 ) då funderar man ju på vad som är vad..bak eller fram.. yin o yang.. o.s.v

Jag lovar att om vi alla här med all vår kunskap bildade ett band som hette M.I.F.F.O och blandade alla våra stilar...skulle vi få kontrakt innan bert karlsson hinner säga skinkmacka... 😄

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Va? Jag förstår inte alls era reaktioner. Det här är väl 'same old same old' i musikbranschen.

Det är sant att det alltid har varit så, men att ge en människa som gjort sig känd i tv utan att kunna någonting överhuvudtaget skivkontrakt och löfte om hårdlansering är att idiotförklara dels alla Sveriges bra musiker, men framförallt publiken. Det är verkligen ett extremfall och därför blir jag förbannad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att det alltid har varit så, men att ge en människa som gjort sig känd i tv utan att kunna någonting överhuvudtaget skivkontrakt och löfte om hårdlansering är att idiotförklara dels alla Sveriges bra musiker, men framförallt publiken. Det är verkligen ett extremfall och därför blir jag förbannad.

Du gör helt rätt i att bli förbannad, har man gjort en sak så är det ju detsamma som bevis för att man inte kan något annat. 😏 Jag tycker varken att Sveriges alla bra musiker, publiken eller Robinson-Emma idiotförklaras av det här. Snarare är det väl du som idiotförklarar skivbolaget, som trots allt förmodligen kommer att tjäna lite pengar på det här.

Bli förbannad på nåt viktigt istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar att om vi alla här med all vår kunskap bildade ett band som hette M.I.F.F.O och blandade alla våra stilar...skulle vi få kontrakt innan bert karlsson hinner säga skinkmacka... 😄

/D

schysst idé! ja e lätt på 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Du gör helt rätt i att bli förbannad, har man gjort en sak så är det ju detsamma som bevis för att man inte kan något annat. 😏 Jag tycker varken att Sveriges alla bra musiker, publiken eller Robinson-Emma idiotförklaras av det här. Snarare är det väl du som idiotförklarar skivbolaget, som trots allt förmodligen kommer att tjäna lite pengar på det här.

Bli förbannad på nåt viktigt istället!

Först och främst vill jag protestera mot ditt sätt att se på framgång:

Att ett skivbolag tjänar pengar är ju inte ett tecken på att man släppt bra plattor, utan på att man marknadsfört sina produkter effektivt. Annars skulle väl allt med Vikingarna vara absolut bäst, eftersom dom säljer mest?

Vad gäller Robinson-Emma så gäller det ju att komma ihåg att "den andra saken" hon "gjort" är att medverka i kass dokusåpa. Att hon nu sjunger är givetvis en ren tillfällighet; jag är övertygad om att hon kunnat syssla med precis vad som helst som genererar kändisskap.

För mig är musik viktigt, och när jag ser hur musik kommersialiseras bortom all vett och sans och blir nån slags produkt som bara är till för att säljas och sälja andra produkter, då blir jag förbannad.

Det kommer också att visa sig, tror jag, att folk inte vill ha skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... kan bara inte låta bli att skriva!

Är det ingen som funderat på att följa hennes exempel. Då slipper man ju bli förbannad! Det är ju bara komma på något förnedrande sätt att bli känd på, sen är ju allt lugnt!

Varför inte Urinera på stadsministerns bil, eller köpa en biljett till nobelmiddagen och sen ställa sig upp och moona, eller (för att låna en idé ifrån HippHipp) kanske "onanera i en hang-glider", cirkulerandes ovanför stockholms slott?

När löpsedlarna börjat komma så är det ju bara att ringa upp Sony och påtala det förträffliga i att göra en cover på fågeldansen, med en video som får kvällstidningarna att vråla; "Nakenchock"!

Skulle ändå inte skivan sälja riktigt som tänkt, så kan man ju alltid beklaga sig över pirat-kopieringen och hur man kränks som artist... 🙂

Nä... det är nog inte något att bli förbannad för, utan snarare bara ytterligare ett exempel på varför skivindustrin ser ut som den gör, varför så många superduktiga musiker aldrig får en chans och varför musikalisk/artistisk talang aldrig kommer gå hand i hand med framgång.

Tänk förresten om hon visar sig vara riktigt bra? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Varför inte Urinera på stadsministerns bil, eller köpa en biljett till nobelmiddagen och sen ställa sig upp och moona, eller (för att låna en idé ifrån HippHipp) kanske "onanera i en hang-glider", cirkulerandes ovanför stockholms slott?

När löpsedlarna börjat komma så är det ju bara att ringa upp Sony och påtala det förträffliga i att göra en cover på fågeldansen, med en video som får kvällstidningarna att vråla; "Nakenchock"!

...

Lysande inlägg. Fick mig på bra humör igen.

Minns förresten att jag läste inför hennes (Robinson-Emma, alltså) förra skivsläpp att hon inte ens visste vilken stil det skulle vara på plattan. Spelade nog ingen större roll, kan man misstänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite roligt att vara musikkritisk. Jag gillar normalt sett lite mer udda musik och håller mig borta från vad den stora massan lyssnar på. Inte för att vara annorlunda utan bara för att jag hittar en lite större tjusning i den musiken. En kompis poängterade för mig att det är lätt att få en sned syn när man gräver ned sig i något. Han menade då på vad vi ser på för typer av film och tycker är underhållande.

Jag skrattar som ett litet barn som får en godispåse när jag kliver in på bion och ser filmen Old School, kiss och bajs humor utan något som helst intellekt. Givetvis ser jag även andra typer av filmer men skräp komedi och skräp action är riktigt underhållande.

Men här kan jag mycket väl tänka mig en filmintresserad person som tycker att kieslovski är det enda som duger och att grekiska draman är himmelriket. Ni vet de man brukar se i tv-bilagan höjda till skyarna som man blir arg på när man bredvid ser att hudson hawk fått en 2'a.

Jag kan också tänka mig att denna filmkritiker som gillar just detta grekiska drama lyssnar på E-type och köper Absolute Music skivor.

Nånstans får man bara inse att man inte tillhör den stora massan vad gäller musiksmak och glatt gå och köpa en gammal Laibach skiva som stått och samlat damm på hyllan i musikaffären.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte heller det är så mycket att hänga upp sig på... hon gör en CD sen försvinner hon..

Detta är också ett väldigt roligt fenomen tycker jag...

Att alla dessa artister som får sina låtar färdigskrivna för dem "gör" sin musik. Detta är inget mot ditt inlägg, jag förstår va du menar men ofta så skrivs det om nya plattor med stora namn på detta sett.

Även om Emma kanske inte är den mest intressanta aritsen eller skriver musiken själv, så är det ju någon stackare som får jobba som ett svin för att det ska bli en skiva. Tycker att producenterna bakom all populärmusik får allt för lite creds för det dem gör. Sen kanske man är producent istället för artist av just den anledningen, man vill bara skriva musik och inte vara känd 😕

Cherion Studion är väl egentligen den enda låtskrivargrupp som fått blickarna på sig de senaste åren? Jag kan i alla fall inte komma på någon annan, förutom de 2 grabbarna som det skrevs om i förra nummret av Studio (mycket bra artikel förresten, väldigt intressant läsning).

Såg bara för någon dag sen reklam för Brittans nya skiva. Stod något i stil med att hon hade verkligen fått till ett bra sound på skivan med nya iderika fräsha låtar. Liksom hur mycket har hon gjort på skivan förutom att sjunga?

Aja, detta var väl ett måttligt meningslöst inlägg, men jag kände bara för att skriva av mig lite... Tror jag ska ta en kopp kaffe och kolla på Farmen nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg bara för någon dag sen reklam för Brittans nya skiva. Stod något i stil med att hon hade verkligen fått till ett bra sound på skivan med nya iderika fräsha låtar. Liksom hur mycket har hon gjort på skivan förutom att sjunga?

🙂

håller me dej helt o hållet patrik...

men du borde ju vara lite i rampljuset nu... lr kommer iaf under året tippar ja på 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inget mot ditt inlägg, jag förstår va du menar men ofta så skrivs det om nya plattor med stora namn på detta sett.

Även om Emma kanske inte är den mest intressanta aritsen eller skriver musiken själv, så är det ju någon stackare som får jobba som ett svin för att det ska bli en skiva. Tycker att producenterna bakom all populärmusik får allt för lite creds för det dem gör. Sen kanske man är producent istället för artist av just den anledningen, man vill bara skriva musik och inte vara känd 😱

Cherion Studion är väl egentligen den enda låtskrivargrupp som fått blickarna på sig de senaste åren? Jag kan i alla fall inte komma på någon annan, förutom de 2 grabbarna som det skrevs om i förra nummret av Studio (mycket bra artikel förresten, väldigt intressant läsning).

Såg bara för någon dag sen reklam för Brittans nya skiva. Stod något i stil med att hon hade verkligen fått till ett bra sound på skivan med nya iderika fräsha låtar. Liksom hur mycket har hon gjort på skivan förutom att sjunga?

Aja, detta var väl ett måttligt meningslöst inlägg, men jag kände bara för att skriva av mig lite... Tror jag ska ta en kopp kaffe och kolla på Farmen nu 😱

Det jag menar är egentligen att jag inte bryr mig om meningslösa "artister" som EMMA..eller musiken...eller oftast fastnar man för produktionen för det låter fräckt..men rösten går ju att byta ut mot princip vad som helst... Karaoke kanske?

tycker oxå att dom som verkligen "sliter" får för dåligt med Cred...fast som du skriver..troligtvis för att dom tycker det är skönt att vara anonyma.. oftast har dom ju större "ögon" på sig via storbolagen..vilket jag tycker är en fetare grej egentligen.

Hur najs skulle det inte vara att få en Co-writerdeal i något amerikanst bolag ihop med någon av dom stora grabbarna i en f.e.t studio?

mumsfillibaskompressor...

Tja

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker oxå att dom som verkligen "sliter" får för dåligt med Cred...fast som du skriver..troligtvis för att dom tycker det är skönt att vara anonyma.. oftast har dom ju större "ögon" på sig via storbolagen..vilket jag tycker är en fetare grej egentligen.

Precis, de har antagligen en satans massa streetcred, men gemeneman har ingen aning om vilka de är. Kanske är snubben som sitter och trummar på stolen framför i bussen? Tjejen som har den fetaste 80-tals fluffrillan som är ute och joggar varje morgon kl 6:15, eller kanske du eller jag 😎

håller me dej helt o hållet patrik...

men du borde ju vara lite i rampljuset nu... lr kommer iaf under året tippar ja på

Mja, det är väl tveksamt. Man blir ju inte en kille som folk hänger efter på stan efter några EDM släpp liksom. Se bara hur det var när jag var på denna hära Armin Kryssningen i början av Mars.

Jag står och hänger i baren med en annan snubbe och snackar beatmachning och JP-leads när ett välbekant ansikte passerar oss. Ja, detta var ju själva Armin van Buuren själv som var ute och spatserade på båten för att kolla läget lite. Ingen, visste vem han var. Förutom vi 2 då som genast tog tillfället i akt att lite smått berusade gå fram och hälsa. När vi väl stod där så började folk reagera och några till kom fram. Men det hade nog inte varit likadant om t.ex. Westlife hade gjort en liknande grej på någon av deras konserter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Emma gör en skiva är väl inte mer upprörande än att man säljer Gorbys Piroger; kockar tycker säkert det är skitmat, men många köper dom ändå. Några få letar sig kanske till mormor Natasja's hemlagade kött-scones som säljs i delikatessdisken, men ingalunda volymmarknaden.

Själv vill man lägga sina egentillverkade salamimunkar med vaniljsmak på burk och hoppas att alla andra gillar det oxå, men förmodligen blir det inte så.

Vill man konkurrera med Gorbys gäller det att hitta nåt på samma nivå. Annars får man istället koncentrera sig på att hitta folk med samma smak som en själv och mysa med munkarna i liten skala. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står och hänger i baren med en annan snubbe och snackar beatmachning och JP-leads när ett välbekant ansikte passerar oss. Ja, detta var ju själva Armin van Buuren själv som var ute och spatserade på båten för att kolla läget lite. Ingen, visste vem han var. Förutom vi 2 då som genast tog tillfället i akt att lite smått berusade gå fram och hälsa. När vi väl stod där så började folk reagera och några till kom fram. Men det hade nog inte varit likadant om t.ex. Westlife hade gjort en liknande grej på någon av deras konserter 😳

Haha nice 😎

hade ja vart där hade de varit tvärtom... armin hade kommit fram o hälsat på mej... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Emma gör en skiva är väl inte mer upprörande än att man säljer Gorbys Piroger; kockar tycker säkert det är skitmat, men många köper dom ändå. Några få letar sig kanske till mormor Natasja's hemlagade kött-scones som säljs i delikatessdisken, men ingalunda volymmarknaden.

Själv vill man lägga sina egentillverkade salamimunkar med vaniljsmak på burk och hoppas att alla andra gillar det oxå, men förmodligen blir det inte så.

Vill man konkurrera med Gorbys gäller det att hitta nåt på samma nivå. Annars får man istället koncentrera sig på att hitta folk med samma smak som en själv och mysa med munkarna i liten skala. 🙂

Nu skulle jag ju hålla med dig helt och hållet Hammagrella. Om det inte vore för att du ens vågar antyda att livets elixir, Gorby's, skulle kunna anses av någon som skräpmat.

Salamimunkar med vaniljsmak lät inte fyskam, jag satt på ett café igår och disskuterade möjligheterna att kunna lansera en blodpuddings-smoothie. Vem vet, nästa hit kanske?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectre (oregistrerad)

Ser verkligen inget problem i detta. Jag räknar kallt med att 99,9% av alla som hänger här gör musik för att det är kul i första hand, och i hopp om att KANSKE kunna försörja sig på det i framtiden i andra hand. Idag är ett skivbolag lika vinststyrda som Ericsson och Telia.

Man måste förstå att om någon får ett skivkontrakt med en av de stora grabbarna så är det inte för att de gillar ens musik eller tycker man är en kul kille - de ser potential att kunna krama ur en viss summa pengar ur artisten i fråga. Så fort underskriften sitter på kontraktet börjar arbetet med att utarbeta en stil och nisch för artisten, han/hon ska paketeras på ett visst sätt för att tilltala tex människor i åldern 10-15 osv.

Om Emma får skivkontrakt är det inte för att hon kan sjunga utanför att hon kan fejsa ett koncept, på samma sätt som reklambranschen funkar. Just för att det inte är en gedigen musikaliskt slutprodukt, eller "äkta", så tröttnar konsumenter på det väldigt fort, det finns liksom ingen grund att arbeta utifrån vilket leder till att dessa artister är förbrukade väldigt snabbt. Har inget emot detta eftersom jag inte bryr mig om vare sig dessa artister eller skivbolag längre. Idag är det bara snabba vinster som gäller och då är det lättare att låta Samuel Fröler släppa en CD eller ragga artister från Berts TV-program och att Fame Factory är en vidareutveckling av skivbolagens sätt att marknadsföra sig och hitta artister visar ju att skivbolag och artister får mindre och mindre gemensamt. Det faktum att det inte finns intresse eller resurser att sätta sig ner med ett band och låta dem blomma ut kommer leda till en oundviklig död åt skivbolagen på de sätt de arbetat fram tills idag.

Det är inget nytt men det enda sättet för en person som vill komma ut med SIN musik i framtiden kommer vara via små OBEROENDE skivbolag och labels, eller starta eget. Det kommer inte generera lika stora och snabba vinster men å andra sidan är chansen större att man verkligen kan ägna sig åt musik hela livet utan att kastas bort så fort ett album inte uppfyllt förväntat vinstresultat.

// Kris

Redigerat av Spectre
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför klagar alla på Emma? Hon är hur grym som helst. Hon sjunger dessutom i en låt som jag skrev med en polare för några år sedan. Den blev en stor hit i Israel.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...