Jump to content
Annons

Robinson-Emma och Stockholm Records


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
"Kampf" hette den. En tysk marschlåt. Riktigt klämmig faktiskt.

🙂

...vem vet, kanske Emmas nästa stora Israel-hit kommer att heta "Intifada"?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Så fort underskriften sitter på kontraktet börjar arbetet med att utarbeta en stil och nisch för artisten, han/hon ska paketeras på ett visst sätt för att tilltala tex människor i åldern 10-15 osv.

...

Det är sant att det är så och förmodligen alltid har varit så, men det är ändå motbjudande att folk ser musik som en produkt. Tycker du inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag definitivt att musik - eller film, litteratur, tavlor, serietidningar, krya-på-dig-kort eller vafan som helst som genomgått en kreativ process är en produkt. Frågan är väl bara hur man säljer produkten (till vilket pris) och till vem..?

Man kan ju ge bort den gratis och bli väldigt uppskattad av kritikerna (sälja sin själ för lite elitistisk uppskattning) eller så kan man ta ut hutlösa priser för en produkt som är skräddarsydd för en lättköpt och köpkraftig marknad (sälja ren yta, top-40-musik + merchandising, till barn och tonåringar med rika föräldrar) - eller så kan man hitta den gyllene medelvägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Själv tycker jag definitivt att musik - eller film, litteratur, tavlor, serietidningar, krya-på-dig-kort eller vafan som helst som genomgått en kreativ process är en produkt. Frågan är väl bara hur man säljer produkten (till vilket pris) och till vem..?

Krasst och vulgärt tankesätt, om du frågar mig.

Musik är konst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krasst och vulgärt tankesätt, om du frågar mig.

Musik är konst.

.. Jag kan nog se det både som konstform och som produkt...Beror väl helt och hållet vem man frågar och vad det ska ha för ändamål.

Som stillsam bakgrundsmusik i en film, på en konstsalong eller whatever kan man ju se det som konst.. där det har ett mer självuppfyllande syfte.

Gör man något stycke för ett specifikt ändamål som t.e.x Melodifestivalen tycker jag det handlar mer om en produkt..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag definitivt att musik - eller film, litteratur, tavlor, serietidningar, krya-på-dig-kort eller vafan som helst som genomgått en kreativ process är en produkt. Frågan är väl bara hur man säljer produkten (till vilket pris) och till vem..?

Krasst och vulgärt tankesätt, om du frågar mig.

Musik är konst.

Haha, mina åsikter brukar alltid vara så jävla middle-of-the-road att ingen brukar reagera - men "vulgärt"? Okej... 😛

Självklart är musik konst, men det gör inte att slutresultatet är mindre av en produkt för det. När jag skriver "sälja" menar jag inte nödvändigtvis att sälja en CD, tryckt i massupplaga, på Virgin Megastore. De som lägger upp sina alster på demo-sidan här på forumet säljer ju också på sätt och vis sin musik.

Musik _är_ konst, men det är _också_ en produkt. Inte mer eller mindre av något. Att vi upplever Britneys 'In the Zone' som mer av en produkt än exempelvis Miles Davis 'Kind of Blue' har ju egentligen med allt annat runt omkring att göra.

Mozart och Beethoven skrev musik på beställning - för pengarnas skull. Tror ingen här skulle fnysa åt deras symfonier och cyniskt påpeka att de är innehållslös, massproducerad easy-listening. Att det faktum att de sedan kom så långt som de gjorde berodde på att de "var tvungna" att skriva musik är ju något helt annat...

EDIT: När jag skriver "var tvungna" - menar jag alltså: Deras plågade konstnärssjälar kunde ej finna tillfredsställelse på annat sätt än att driva ut de inre demonerna med hjälp av musikens, konstens, helande kraft bla. bla. bla...

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

Krasst och vulgärt tankesätt, om du frågar mig.

Musik är konst.

.. Jag kan nog se det både som konstform och som produkt...Beror väl helt och hållet vem man frågar och vad det ska ha för ändamål.

Som stillsam bakgrundsmusik i en film, på en konstsalong eller whatever kan man ju se det som konst.. där det har ett mer självuppfyllande syfte.

Gör man något stycke för ett specifikt ändamål som t.e.x Melodifestivalen tycker jag det handlar mer om en produkt..

/D

Medan jag ändå håller på:

Är inte bakgrundsmusik i en film skriven, inspelad och producerad för ett särskilt syfte? (Typ att skapa stämning, förbättra filmen på nåt sätt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

😛  med emma i tysk uniform och polerade tyska marschkängor... Var det åtminstone 1 marschvirvel i den låten oxå?

How did you know?

har du ingen MP3:a eller så som man får lyssna på...detta låter intressant  😲

Varsågod: Kampf

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte bakgrundsmusik i en film skriven, inspelad och producerad för ett särskilt syfte? (Typ att skapa stämning, förbättra filmen på nåt sätt.)

😛 ja plockar man russinen i det som skrivs kan ju historian ändras radikalt om man verkligen anstränger sig... är du journalist elle????

Det finns väl surrealistiska filmer oxå..alltså inte bara sånt som har en början och ett slut?..

Men visst..soundtracket till t.e.x alla Steven Spielbergs filmer har ju ett syfte..men måste man inte då plocka bort alla bilder för att det ska bli en egen produkt?

😲 ..ok..ok..nu börjar det bli "way out"..så jag slutar här.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tilläggas att denna låten inte officiellt är en av mina produktioner 😲

meeeeeen..dbd..backar du inte upp låten? skaplig sång Emma har lagt..hur gick ni tillväga för att få den så krispig och närmickad?? Höll hon munnen otroligt nära den stora mikrofonen.. 😛

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte bakgrundsmusik i en film skriven, inspelad och producerad för ett särskilt syfte? (Typ att skapa stämning, förbättra filmen på nåt sätt.)

😛 ja plockar man russinen i det som skrivs kan ju historian ändras radikalt om man verkligen anstränger sig... är du journalist elle????

Det finns väl surrealistiska filmer oxå..alltså inte bara sånt som har en början och ett slut?..

Men visst..soundtracket till t.e.x alla Steven Spielbergs filmer har ju ett syfte..men måste man inte då plocka bort alla bilder för att det ska bli en egen produkt?

😲 ..ok..ok..nu börjar det bli "way out"..så jag slutar här.

/D

Hehe, okej, jag ger mig också snart. Tror att vi har lite väl olika syn på begreppet "produkt" för att ens kunna föra en dialog...

Typ: En surrealistisk konstfilm som växlar mellan att visa närbilder på en barnafödsel, kaleidoskopiska färger på en vit duk, en skogsbrand i Afrika och lite konstiga skuggspel inspelade på en bakgata i Stockholm i cirka fem minuter, med Beethovens 9:a blandat med av filmskaparen egenkomponerat komp (inspelat hemma med en kazoo, slevar och kastruller) som bakgrundsmusik - är ju också en produkt! Byt ut Beethovens 9:a mot A Love Supreme (eller delar av den) av John Coltrane. Då blir musiken (som del av filmen och på egen hand) i allra högsta grad en produkt då filmskaparen måste tänka på upphovsrättigheter så fort filmen ska framföras offentligt.

Visst fan är det konst (även om det säkert skulle vara småtrist att titta på). Pretentiös finkonst som säkert skulle uppskattas av gamla stofiler som gillar att diskutera Marx inverkan på Hollywoods gyllene era - men lik förbannat en produkt. Som kan paketeras, marknadsföras, säljas och diskuteras i media.

Okej, nu börjar jag flumma ut rejält - min poäng här är att även om de flesta av oss på det här forumet sysslar med musik vi brinner för, "konst" för oss, så är det även produkter med ett potentiellt marknadsvärde. Så om vi då skriver jävligt svår musik, som vi _vet_ uppskattas av väldigt få - varför uppröras över skitsaker som Robinson-Emmas karriär? Vi vet ju att branschen funkar så, om det nu känns helt förjävligt, försök få in en fot i den ultrakommersiella delen av industrin och komponera dina egna 9-minuters epos baserade på Naked Lunch på fritiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Problemet är att inte alla skivköpare "kan" så mycket musik. Det är den ända konstform som alla förväntas ha en åsikt om. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den ända konstform som alla förväntas ha en åsikt om. 😆

Ja, man får ofta frågan vad man gillar för slags musik o s v. Har en kompis som bara rycker på axlarna och faktiskt inte bryr sig så mycket om musik öht. Då brukar folk titta jättekonstigt på henne. Man ska liksom vara musikintresserad, åtminstone lite, så att man kan häva ur sig några åsikter iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Emma och A-Teens öööh - Nån som blir förvånat varför Autotuners överhuvudtaget blev uppfunnet ? Varför ska man inte klaga på tondöva artister ? Det borde stå en varningstriangel på varje skiva som använder varje form av autotuners (och överdriven kvantisering oxå för den delen) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...