Jump to content
Annons

Synthogy Ivory 1.5 (PC/Mac)

RoBERT

Recommended Posts

Äntligen så har Synthogy Ivory kommit i en ny version! 1.5 är namnet och fungerar nu även till PC. 😕

Samplingarna är tagna från tre st olika flyglar:

- Steinway D 9’ Concert Grand

- Bösendorfer 290 Imperial Grand

- Yamaha ® C7 Grand

För mer information, och för att ladda ner ljudexempel, gå in på:

http://www.ilio.com/features/news/ivory15ship.html

och:

http://www.ilio.com/synthogy/ivory/

PC-formaten är VST och RTAS

Mac-formaten är AU, RTAS och VST 2.0

Det tar upp 40 glada GB på din hårddisk! 😳

Annons

en nyhet är bland annat att varje piano nu har 10 velocity layers istället för föregående 8 layers.

vilket då gör biblioteket typ 10 GB större än förra versionen.

och dessutom nån typ av noise reduction för ett mer naturtroget ljud..

När köpte du ditt ex av det? om du köpte det efter den 1 april detta året så får du uppgraderingen gratis 😆 och om du köpte den innan dess så kostar den ändå bara $39 å det är ju inte så mycket pengar...

Edited by aorfreak

en nyhet är bland annat att varje piano nu har 10 velocity layers istället för föregående 8 layers.

Jag som brukar vara nöjd med 4-5 lager... 😱

Fast då ska jag erkänna att jag brukar vara ute efter ett piano och inte en konsertflygel...

Kollar på skärmdumparna från Ivory, och ser "Release samples" och "Key Noise", och då kan jag börja förstå att den säkert är mer realistisk än andra "multi-gigabyte-flyglar".

Då skulle jag gärna se Synthology göra en piano-plugg. Inte ostämt men bara en gnutta surstämt, piano med knarrande pedaler och många mikrofoner och placeringar. Ungefär ett pianos motsvarighet till BFD.

Är nyfiken på NI:s nya pianoplugg...

Då skulle jag gärna se Synthology göra en piano-plugg. Inte ostämt men bara en gnutta surstämt, piano med knarrande pedaler och många mikrofoner och placeringar. Ungefär ett pianos motsvarighet till BFD.

Är nyfiken på NI:s nya pianoplugg...

ja det skulle vara kul =) ett vanligt piano. typ som vårt 100 år gamla piano som låter helt ok när det är stämt. 😱

finns det någon tillverkare som gör detta?

Hmmm....finns det inte redan att skitigt piano.....!?!? hmmm....har för mig att nån som hänger på vst-forum höll på med nån sån greja för något år sedan, nått risigt barpiano typ....fast jag kan minnas fel!?!? Nån annan som minns?

hmmm....jag minns inte riktigt när jag köpte ivory...ska leta upp kvittot och kolla datumet, fast jag tror nog fan att det var innan april!

Men jag vet inte om jag egentligen vill uppgradera....känns inte som jag behöver 10layers istället för 8.......möjligtvis brusreduceringen kanske....hmm....

men är det inte jobbigt att öka antalet layers så där? det lär ju inte bara vara att skjuta in två layers där man känner för det!? Intervallen mellan de olika leyersarna(??) lär ju vara anpassade för att vara just 8st....borde ju vara tvungen att göra om alltihopa om man vill ha 10 istället!?!? hmm....

men är det inte jobbigt att öka antalet layers så där? det lär ju inte bara vara att skjuta in två layers där man känner för det!? Intervallen mellan de olika leyersarna(??) lär ju vara anpassade för att vara just 8st....borde ju vara tvungen att göra om alltihopa om man vill ha 10 istället!?!? hmm....

tur att det inte är du som behöver tänka på att göra allt det jobbet då haha... 😄😱

...har dock ingen aning om de har samplat ihop allt en gång till men troligtvis kan jag tänka mig att de redan har spelat in de förut och att de väntar med att lägga till saker så att de alltid har nåt nytt till varje uppgradeiring av pluggen... va vet jag... 😉

Fan, vad jag ångrar att jag köpte Bösendorfer 290 😱

jaså, varför det?

Jag är i och för sig nöjd med det, men jag hade velat testat Syntoghy och sett vilket jag gillade mest innan jag köpte. Det verkar jäkligt bra och det är ju aldrig fel med flera alternativ innan man bestämmer sig 😉

Jag är i och för sig nöjd med det, men jag hade velat testat Syntoghy och sett vilket jag gillade mest innan jag köpte. Det verkar jäkligt bra och det är ju aldrig fel med flera alternativ innan man bestämmer sig 😄

ja iochmed att bösendorfer pianot hföljer med synthogy så kan det ju kännas lite tråkigt att "bara" ha 1 flygel istället för 3... 😄

Jag är i och för sig nöjd med det, men jag hade velat testat Syntoghy och sett vilket jag gillade mest innan jag köpte. Det verkar jäkligt bra och det är ju aldrig fel med flera alternativ innan man bestämmer sig 😏

ja iochmed att bösendorfer pianot hföljer med synthogy så kan det ju kännas lite tråkigt att "bara" ha 1 flygel istället för 3... 😠

Precis!julli-glad.gif

• 2 weeks later...

Kan inte hitta Ivory på nån leverantörs hemsida.

Vad betalar man för den ungefär? Både 1an och 1.5an?

EDIT: gick in på Forex och då blir usa-priset motsvarande 2715:-. Så där omkring kanske?

Edited by mtornros

Kan inte hitta Ivory på nån leverantörs hemsida.

Vad betalar man för den ungefär? Både 1an och 1.5an?

EDIT: gick in på Forex och då blir usa-priset motsvarande 2715:-. Så där omkring kanske?

såg att Halmén Musik har den... sök på Ivory så hittar du den där.. dock lite dyrare än USA-priser som vanligt... 3195:-

Edited by aorfreak

Hmmm....finns det inte redan att skitigt piano.....!?!? hmmm....har för mig att nån som hänger på vst-forum höll på med nån sån greja för något år sedan, nått risigt barpiano typ....fast jag kan minnas fel!?!? Nån annan som minns?

www.sampletekk.com

Rain Piano!

Hej!

Jag börjar tycka dom gör ljuden (för) stora med flit! PMI har separata samplingar för nedtryckt pedal, känns kanske lite overkill

om man samtidigt inte ens samplat varje tangent (bara de vita). Sen har de typ + halv minut långa samplingar för varenda ton

samt nedslagsstyrka vilket också känns lite överdrivet, hur ofta ligger man kvar så länge! 12 sekunder och skippa pedal ned

och helt plötsligt har 4GB Pianot blitt mindre än 1 GB stort! 8 sekunder vid 16 bit blev till mindre än 500 MB o.s.v!

Edited by Hans

www.sampletekk.com

Rain Piano!

Tack Worra!

Jag minns nu att jag tittat på den tidigare...

Note: Please disregard the text "out of stock" below this text. This comes from shortcomings in the store software

Avaliable as DirectDownload only!

Price: $1.00

Out of Stock

Det låga priset beror också på mjukvaran eller? :rolleyes:

Eller stämmer priset? 1 dollar för en nedladdningsversion är ju nästan gratis. Isåfall kommer väl forumanvändarna att storma din server! 😆