EkenMusiX Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 när jag överför ( recar ett audiospår samtidigt som jag bara har 1 midispår som låter) så blir audiospåret tystare och "burkigt" vad beror det på?? tycker att det borde vara som att kopiera midispåret bara Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 (edited) Om jag förstått dig rätt: Du vill alltså ha in ljudet från dina externa synthar i din dator för att kunna mixa och lägga på effekter? Och när du spelar in dem blir det burkigt? Efter du har spelat in syntharna måste du mute:a MIDI-spåret. MIDI har då gjort sitt. Annars låter ju ljuden två gånger, från synthen, och från datorn. Kör du båda ljuden samtidigt, fasar de delvis ut varandra och resultatet låter "burkigt", platt, ihåligt, flangerartat eller metalliskt. Är det så? Det kanske bara är en sån enkel sak som att du har spelat in syntharna i mono? Du får förklara ditt problem lite mer. Edited October 14, 2005 by MusicNixon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danabacken Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Om jag förstått dig rätt: Du vill alltså ha in ljudet från dina externa synthar i din dator för att kunna mixa och lägga på effekter? Och när du spelar in dem blir det burkigt? Efter du har spelat in syntharna måste du mute:a MIDI-spåret. MIDI har då gjort sitt. Annars låter ju ljuden två gånger, från synthen, och från datorn. Kör du båda ljuden samtidigt, fasar de delvis ut varandra och resultatet låter "burkigt", platt, ihåligt, flangerartat eller metalliskt. Är det så? Det kanske bara är en sån enkel sak som att du har spelat in syntharna i mono? Du får förklara ditt problem lite mer. Du kan det här, märker jag, Nixon! 😎 Själv vet jag inte vad som kan vara fel... Är inte lika skillad! 🙂 ... 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Precis. Låter som fasfel. Alltså om två spår spelar samtidigt med lite olika fördröjning. Har varit med om samma när jag la en amplitube på ett aux spår... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBM Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Gå ut och ta en öl Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Va menar du? 😆 Sitter hemma ensam framför datorn o dricker rötjut.. nå fel med det elle? 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ardic Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Mitt tips är om det inte är att midikanalen e igång vilket inte förkalrar varför det blir lägre volym e ju att du kanske måste leda om outputen på inspelningskanalen till en annan out och muta den helt enkelt. Annars kanske den spelar in sig själv 2 ggr så att säga? Har för jag jag har haft någe sånt problem i mina dagar.. ujuj va gammal i gemet jag e.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 15, 2005 Author Share Posted October 15, 2005 hur väljer man att man ska reca ett audiospår i STEREO????? och inte i MONO? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Det finns två sätt. Antingen trycker du på på den enkla ringen längst ner på ljudspårets mixerkanal. Då blir det en stereokanal. Ljudmätaren blir tudelad, och ringknappen blir dubbel. Eller så spelar du helt enkelt in två monokanaler, left och right, och panorerar ut dem. Men du... du har väl en manual? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danabacken Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Gå ut och ta en öl 😕 Word! Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 21, 2005 Author Share Posted October 21, 2005 varför burkigt?? mer förslag, mer förslag!!! (testat alla hittils) Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 * jag mutear alla spår INNAN jag recar ( mutar alla utom de två 1. audio. 2. midispåret asså) * kopplat Line-in-----> ljudmodulingången ( stereon till datorn/dataljudet) * jag har lyckats få det " bra" med 1 låt varför blir det burkigt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 ingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest captain nemo Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Behövs inte. Det är med största sannolikhet som Nixon säger. Efter att ha spelat in synten som Audio, skall MIDI-spåret mutas. Eftersom det alltid blir en viss latency, om än liten, så kommer midi-synten och audiosynten något i ofas och det låter burk. Spara Midi-spåret, för rätt vad det är så vill du göra om tracket och då är det bra att ha kvar. Ett Midispår tar inte stor plats heller. //nemo Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 tack, men jag har prövat precis som du säger: efter att ha spelat in audiospåret mutar jag midispåret , resultatet blir forfarande burkigt 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Och det är inte som ardic säger? Att det blir någon rundgång i din uppkoppling som gör att signalen spelas in mer än en gång. Vad har du för prylar? Mixer? Ljudkort? Hur kopplar du? För att vi ska kunna lösa det här måste vi veta lite mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 jooo, precis, det blir rundång, så jag skruvar ner volymen på line in Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 audiospåret som jag ska reca med mutar jag ochså.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Vad har du för prylar? Mixer? Ljudkort? Hur kopplar du? För att vi ska kunna lösa det här måste vi veta lite mer. ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 jag kopplar line in ---------> ljudmodulingången ( stereon till datorn) Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 jag ska ta reda på vad för ljudkort jag har.. ( brorsan svarade inte) jag har inget mixerbord, använder audiomixern i samma spalt som environment. logic platinum 5.10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Aha, så du har haft rundgång... Enklast är att gå in i Audio Driver-inställningarna och slå av Software Monitoring. Annars kan du dra ner den inspelnings-aktiverade kanalens regel helt. Då sänds ingen monitor ut heller. Du ska ha så hög inspelningsvolym som möjligt (utan att det slår över på rött). Se till att du spelar in i stereoljud i stereo. Om du har synthen inkopplad i en mixer, testa att koppla synthen direkt till ljudkortet istället. Jag har varit med om att t.ex. Behringer- och Altomixrar tagit bort allt "omppph" ur ljudet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 TACK SÅ HEMST MYCKET,,.. 😳😄:d:dd Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 neeej, det vart burkigt ändå 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 det konstiga är att jag har lyckats att få ljudet rent på en låt... hmm ( tänker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 (edited) Ok, hittills har vi: Du spelar in synthens line out (left/right) ------> ljudkort line in (left/right)? Effekter är avslagna eftersom du lägger dem i Logic istället. Monitor spelar ingen roll eftersom du spelar in direkt (ej via mixer). Inspelningsvolymen är bra. Ditt ljudkort är inte ruttet eftersom du har lyckats en gång. Alla kablarna funkar. Hmm, tänker.. Är det bara synthen som låter burkigt, eller låter annat du spelar in också burkigt? Importera din favoritlåt i Logic. Hur låter den? Du har inte ställt in ljudkortet på 8 bitar eller låg samplingsfrekvens? Edited October 22, 2005 by MusicNixon Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 har inte ställt in ljudkortets inställningar någonting. när jag spelar in en elgitarr för hand i ett audiospår blir den bra... 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Har synten några effekter som gör det burkigt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenMusiX Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 nej, tror inte det Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobP Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 när jag överför ( recar ett audiospår samtidigt som jag bara har 1 midispår som låter) så blir audiospåret tystare och "burkigt" vad beror det på?? tycker att det borde vara som att kopiera midispåret bara År det inte bara en vanlig bounce du vill göra ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts