djonas Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 (edited) * LÅTNAMN: Santa gave me 10 guitars last X-mas so I just felt I had to use and abuse them * ARTIST/GRUPP: Diverse olika + arrangemang av Jonas Ekestubbe * GENRE: Blandat * LÅTLÄNGD: 09:36 * INSPELNINGSÅR: 2005 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 10,9 MB * LÅTLÄNK:10-gitarrsololåten! Om inte ovanstående länk fungerar prova att klicka här och den översta låten. Arrangemanget; 0:00-0:59 Nevermore: The River Dragon Has Come 0:59-1:42 Threshold: Stop Dead 1:45-2:24 Extreme: Get the funk out 2:24-2:58 Nirvana: Smells like teen spirit 2:58-3:16 Yngwie Malmsteen: Never Die (det klassiska temat) 3:16-5:11 Dream Theater: Lines in the sand 5:11-5:29 Helloween: Eagle Fly Free 5:29-6:07 Pat Methenys: Lone Jack från den vita plattan 6:07-7:35 Deep Purple: Highway Star 7:35-9:36 Pink floyd: Comfortably numb, det andra solot Hej på er allihopa! Nu är jag äntligen klar med låten! 🙂 Notera att solona har jag försökt få som orginalen men att bakgrunderna mestadels är mina egna. 😉 Hoppas ni diggar den. Mvh / djonas För er som inte fattar nåt kan läsa bakgrunden här! Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. Hade varit roligt att höra er åsikt 😄...såvida det inte finns någon som har koll på samtliga låtarna förtstås.😕 Edited April 23, 2007 by djonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PetePizza Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Fan va läckert!! Du är GRYM! 😕😉😄 Helt otroligt läcker blandning och du är ju inte direkt nån nybörjare på gitarr..haha, tvärtom, detta är riktigt proffsigt! Favorit blir nog Pat Metheny-biten...gillade det mysiga gitarrljudet. För övrigt skulle jag nog vilja ha upp volymen på solona på sina ställen...de är ju så himla grymma! Bra Jobbat! 🙂 Stora tummen upp för din förmåga att bemästra gitarren så ypperligt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Hahaha, du är makalös! Grymt bra jobbat, djonas! Vad tycker du själv om mastodontverket? Här är tråden där solona valdes för dom som missat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Du är ju heeeeeeeeeeeeeelt sjuk i huvet!!!!!!!!!!!! Hur fan kan man lyckas såhär jävla bra? Jag är totalt knäckt och känslomässigt tom. DU ÄR GUD! 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PetePizza Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 DU ÄR GUD! 😕 har alltid undrat vem han egentligen är, den där GUD..men nu vet vi! Tack för upplysningen Lavrell! 😄😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
onid Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 (edited) riktigt bra måste jag säga!! Edited October 2, 2005 by onid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mp3chrille Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Detta är RIKTIGT imponerande, vilken utmaning - över NIO 😕 minuter och det låter fantastiskt hela tiden. 😉 . Sanslöst arr, mycket mäktigt tycker jag. DU ÄR GRYM. Coolt 😄 Mp3chrille Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnykis Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 WOW!! 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pXp Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 INSANE! Hade gåshud mest hela tiden, speciellt under 3:16-5:11 (Dream Theater: Lines in the sand). Bra arrat också, helt otroligt arbete du lagt ner. Längtar redan efter en uppföljare... //peAk Link to comment Share on other sites More sharing options...
karl Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 (edited) Ja...vad fan säger man....grattis you made it....Jag tycker du är en j-l på gitarr 😛 ...utan att varit med att föreslå nå't solo tycker jag att du fått till Gilmoursolot riktigt kalasbra 😉 klart best in my ears 😎😄 Edited October 3, 2005 by karl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dede Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 😛😉 Ännu en vansinnig idé av djonas! Det går liksom inte att uttrycka i termer om bra eller dåligt. Kul är det. Kan inte relatera till de flesta gitarristerna här men David Gilmour lät lite krasslig? Kan det bero på att Rick Wright fattades? Jag retar mig att jag inte var snabb tillräckligt här för att få in några av mina favisar; Fripp, Hendrix, Zappa t.ex. Kul att höra! 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kernel1 Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 (edited) Helst otroligt! Verkligen coolt, men egentligen gillar jag nog 10-ackordslåten bättre. Båda knäcker dock hårt. Edited October 2, 2005 by kernel1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Edge Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 (edited) WOW Det här gör nog självaste stor-Yngwie avundsjuk EDIT: Malmsten alltså... Edited October 2, 2005 by The Edge Link to comment Share on other sites More sharing options...
frelin Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Läckert, du är riktigt duktig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Mycket ambitiöst och helgalet projekt djonas! Bara att du lyckas dra det i hamn är ju värt överbetyg. Dessutom är du ju en helgo gurist. Med det sagt vill jag ändå leverera följande kritik: Av de gitarrsolona som jag har en direkt relation till (Nirvana, Extreme, Purple, Pink floyd, Yngve), är det faktiskt inget som du gör bättre än originalen. Du har arrat och spelar alla toner. Perfekt men ... det är nåt där. Eller så är jag bara avundsjuk. Eller musiktrött. Jag ska lyssna igen, jag kanske ändrar mig, jag diggar ju det andra du gjort. Så det blir överbetyg med ett minus i kanten;) Och jag vill höra 10 till! Inkluderandes Uli Roth Nästa gång! Tjing! Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinb Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Ett ord: Oerhörtotroligtofattbartmegaläckerttokcoolt!!! Jösses.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunga Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Edit: Som lite kuriosa hade det varit roligt om ni som önskade de solona som är med i låten skriver hur ni tycker jag lyckats med uppgiften. Hade varit roligt att höra er åsikt 😆...såvida det inte finns någon som har koll på samtliga låtarna förtstås.🙂 Önskade threshold-solot, och det sitter ju som smäcket! Göttast tycker jag dock highway star-solot var, riktigt mongofett med det arret bakom! Är inte riktigt gitarrnörd nog att bedöma om du spelar bättre än originalen eller så men det kan fanimej inte va långt ifrån, diggar soundet fullt ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rewind Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 blir fan tårögd så bra det är.. riktigt bra! min favorit är ju get the funk out!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Aegman Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 jonas kan du vara snäll och skriv vad du använde för program eller intrument för att göra det där plz? 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaldByChoice Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 F-n vad galet bra! 😕 Jag lade min röst på "Nej, inte alls" men i positiv bemärkelse. Trodde inte det skulle bli så här bra! I fall någon undrar... Underbart Jonas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
djonas Posted October 2, 2005 Author Share Posted October 2, 2005 Oj shit va roligt med sån fin respons!! 😆 Fan va läckert!! Du är GRYM! 😕 😆 😛 Helt otroligt läcker blandning och du är ju inte direkt nån nybörjare på gitarr..haha, tvärtom, detta är riktigt proffsigt! Favorit blir nog Pat Metheny-biten...gillade det mysiga gitarrljudet. För övrigt skulle jag nog vilja ha upp volymen på solona på sina ställen...de är ju så himla grymma! Bra Jobbat! 🙂 Stora tummen upp för din förmåga att bemästra gitarren så ypperligt! Tack så jättemycket Petepizza! Mixen får du ta med en nypa salt då detta är första låten jag spelar in med mitt nya ljudkort och har ännu inte vant mig vid ljudet jämfört med hur det lät med det gamla. 🙂 Mvh / djonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
djonas Posted October 2, 2005 Author Share Posted October 2, 2005 Hahaha, du är makalös! Grymt bra jobbat, djonas! Vad tycker du själv om mastodontverket? Här är tråden där solona valdes för dom som missat. Tack som fan Jocke. Jo jag får nog erkänna att jag blev rätt nöjd med slutresultat 😆 även om jag i början tänkte att jag kanske hade tagit mig H2O över huvudet. 😕 Mvh / djonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stolle Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Helt otroooligt! Trodde nog inte att du skulle fixa det. Snyggt jobbat! Jag tycker nog Gilmour fortfarande är bättre. Men han är ju bäst i världen! Du kommer ju iallafall nära och det är inte illa. Snyggt arr på Nirvana låten. Annars tyckte jag nog Lines in the sand fungerade bäst som solo. Leadgitarren kanske kunde varit mixad lite högre. Attans! Du är ju alldeles för duktig för att hänga på ett forum. Ut och bli gitarrist i något bra band. Metallica kan behöva en säker solo-gitarrist istället för klåparen Kirk... Go for it! 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasse Mongo Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Helt enkelt lysande, korken av, botten upp, schkåll tamefan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mutz Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Helt HELT jävla sjukt va du kan lira! SKADAT hatar dig bara för att inte jag kan lira gura så grymt!!!! Bara att buga åt konungen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Jodå! Gött, även om solot jag önskade, Heloween - Eagle fly free, lät lite konstigt 😕 Men jag njöt desto mer av allt det andra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demomannen Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Härligt - tio minuters gitarrgnidande till nazitrumkomp. Precis vad jag behövde till frukost. Förstår att det är kul att demonstrera sina färdigheter ibland - jag älskar också avundsjukt beröm, även om det sällan bjuds mig - men detta är totalt olyssningsbart. Att vara duktig musiker är också att veta när man ska hålla käft. Inspelningen är lyckad, kanske en aningens platt. Jobba med temposynkade delay för att skapa rum, och låt inget annat än kicken ligga exakt i mitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinm Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Jag är förstås mäkta imponerad av ditt gitarrspel 😉🙂🙂😄😄 Det skulle vara kul om någon riktigt duktig trummis hade lagt riktiga trummor på detta. Nu låter det lite mycket maskin ibland. Gitarrspelet låter lite dovt och har inte riktigt den skärpa man skulle önska. Det skulle förstås kunna vara min lyssning som felar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aresius Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Hur bra som helst. Kan inte bli bättre. Bara en fråga, vad använder du för program och trumbibliotek osv? =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MrPhil Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 😆 Ja, ska vi börja med lite kritik? LITE för mycket trummor i mixen. En del ggr kommer sologitarren lite för långt bak. (Men kanske hellre det än som Satriani lägga den ovanpå allt annat.) Solot som är lite jazzigt efter mitten, låter som det distar till ibland, o så ligger det nåt tråkigt reverb på det som klingar billigt. Annars är det ju hejdlöst bra! Det bästa måste jag nog säga är att det med några få undantag, låter som en homogen låt, bra övergångar. Bra arrat alltså. Det känns som du gjort en hyllningslåt till de solon som är dina favoriter, fast det var det ju inte. Solandet blir ju givetvis en svår balansgång mellan att hålla sig till orginalet samtidigt som att "sola ut" o sätta sin egen prägel. Gör man mer sin egen grej av det så är risken att det blir nåt annat än orginalet, o gör man för lika så blir det lätt en plattare version av orginalet. Jag får nog säga att du ligger lite närmare det senare än det förra. Jag har hört mer själ i det som du gjort som helt eget. Det är lättare att göra en egen version av en hel låt än av ett solo. Betyg: 5 - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts