Jump to content
Annons

Reason till Cubase problem!


Reason_user

Recommended Posts

Kortfattat vill jag säga

Att musiken som jag gjort i reason körs på 87 Bpm och sången är inspelad i 120 bpm som är standard i cubase, nu när jag länkar ihop reason och cubase genom rewire så är tempot en och samma alltså den kan inte vara ena 87 och den andra 120 bpm vilket gör att antingen går musiken för fort i reason eller att sången dras o blir längre?

Finns det någon lösning till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
A men då förklarade jag att hastigheten är samman länkad! ändrar du i cubase så ändras de i reason o tvärtom! min fråga är om de finns något sätt o inte få tempon sammanlänkad!

Vad var det i Linus svar du inte förstod?

Cubase och Reason synkar med ReWire, det är liksom hela poängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

A men då förklarade jag att hastigheten är samman länkad! ändrar du i cubase så ändras de i reason o tvärtom! min fråga är om de finns något sätt o inte få tempon sammanlänkad!

Du läser inte svaren du får va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka svar? går ni på droger eller? de enda konkreta svaret jag fått är

Bounca ner sången i Cubase till en ny wav-fil. Ändra tempot till 87 bpm i Cubase. Importera din wavfil igen.

Vilket jag inte vill göra! utan vill mixa låten genom rewire men utan de här tempo problemet? är det så svårt o fatta? eller måste jag ta om hela min fråga igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag vill kunna få så att hastigheten i cubase inte ändras till 87 bpm när reason körs i rewire med den! för i reason är hastigheten 87 och i cubase 120!
Men det går inte.
Cubase och Reason synkar med ReWire, det är liksom hela poängen.
Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Kortfattat vill jag säga

Att musiken som jag gjort i reason körs på 87 Bpm och sången är inspelad i 120 bpm som är standard i cubase, nu när jag länkar ihop reason och cubase genom rewire så är tempot en och samma alltså den kan inte vara ena 87 och den andra 120 bpm vilket gör att antingen går musiken för fort i reason eller att sången dras o blir längre?

Finns det någon lösning till detta?

men sången kommer ju inte å timestrechas om du ändrar tempo i Cubase...det finns ju inget tempo på sångfilen som cubase har lagt dit. Var musiken du sjöng till i 87 bpm så lär ju sången vara det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka ur "snap to grid" i cubase så flyttar inte wavefilerna sig när du ändrar tempo... Knapp uppe till höger i project window

Då kan du ställa cubase på 87 utan att det förändra något i din sång-låt synk.

Det enda problemet som kan finnas kvar i så fall är att ändra tempo på delayer och övrigt till 87.

Link to comment
Dela på andra sajter

men sången kommer ju inte å timestrechas om du ändrar tempo i Cubase...det finns ju inget tempo på sångfilen som cubase har lagt dit. Var musiken du sjöng till i 87 bpm så lär ju sången vara det också.

Nä, exakt! Det är det absolut lättaste svaret.

Men om sångspåret har klippts upp i många smådelar, kan tagningarna glida ifrån varandra ifall man sätter BPM till 87. Isåfall är mitt tips om bouncning det snabba alternativet.

Det går inte att köra rewire med två olika tempon. Jag ser två alternativ.

1. Reason_user accepterar det hela, lär sig av sina misstag, fixar till den här låten och vid nästa låtprojekt används korrekt tempo i Cubase när sången ska spelas in.

2. Reason_user lär sig inte av sitt misstag, struntar i Rewire och kräver ett omständigt strul med två program med olika tempon där timingproblem blir uppenbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Reason_user accepterar det hela, lär sig av sina misstag, fixar till den här låten och vid nästa låtprojekt används korrekt tempo i Cubase när sången ska spelas in.

Kör på det de nästa project så kör jag samma tempo! verkar inte funka annars 😄

men de jävligt ruttet att de inte går o göra något åt det! förutom kanske Klicka ur "snap to grid"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...