Jump to content
Annons

Min tråd


staf

Recommended Posts

Tja det här är min tråd :rolleyes:

Ville bara skriva av mig några tankar!

Först av allt, när jag skummar igenom olika inlägg och svar så får jag känslan att det är en relativ bra blandning mellan amatörer och proffs här.

Ibland tycker jag folk har en konstig inställning, folk diskuterar saker som tex "när jag får SKIVKONTRAKT" eller "jag tror på allvar jag ska bli RIK på min musik".

Vi lever NU och inte för 30 år sedan, det folk snackar om var innan folk började sprida mp3 och innan man hade datorer till att göra musik, typ dreams 🙂 . Ja då kunde man få värsta skivkontraktet och till och med sälja musik, men idag blir allt billigare och billigare, studios säljer sina syntar och köper software (Inte för att det är något fel med att köra software)... , stora producernamn inom klubbmusiken producerar färre skivor än vanligt.

Skivförsäljningen rasar eftersom dom flesta tankar hem från nätet. Nej det finns ingen lösning, det är en trendgrejj, och det är klart som f** att svennebananen tankar gratis istället för att köpa!

Kidsen jobbar i reason och gör trance remix på polarens hiphop låt som inte ens är klar. Det är sideschain som gäller för det gjorde ju eric prydz, egentligen hatar man låten för den var ju så tjatig.

någon som håller med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till 200%, När du ändå är inne på det där med skivkontrakt, så är det inte så konstigt att det släpps färre skivor inom klubbmusiken, De är så jävla fåfängda av en visst sorts upplägg/stil på låtar att dom inte ser längre än vad näsan räcker. Om dom hade vidgat sina vyer en aning så hade många talangterade artister kommit fram ur mörkret och blommat upp, garanterat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt och hållet med.

Jag tillhör dom som inte har sålt en enda 12:a än men har funderat på och börja skicka demos. Nu kanske man inte gör musiken bara för att tjäna cash men man börjar ju undra. Ta Housemusiken som exempel, den har man ju följt under många många år, och man börjar ju märka varåt det bankar. För massan idag är ju inte House: Soulfuric, Purple Music mm utan för kidsen är det Call on Me vibben. 😉😱

Hörde att Ferrer & Sydenham "Sandcastles" sålde 20 000 ex. och den var väl svinstor överallt....så något är ju på väg och bli snett här i världen.

Jag läste en intervju med Richard Earnshaw nyligen där han menade att man inte har tillräckligt med ekonomiska resurser längre att kasta in tex stråkar, blåssektioner mm i studion, som man gjorde förr, för man tjänar för lite cash på släppen,(men det har nog du bättre koll på än jag Staf).

Till saken hör ju att Vinylen håller ju oxå på att dö, vare sig man vill erkänna det eller ej. Kolla djs som Brian Tappert, Grant Nelson och förmodligen du oxå när du spelar. Merparten i skivcaset är ju inte "göttetolvor" utan CDr. Dom spelar väl cd för att allt är promos och ej släppt, men det ger ju ingen bra reklam för det dom värnar om, utan det blir reklam för Mp3 istället..

Traxsource då? Funkar den där Watermark grejjen eller är det båg?

Osammanhängande och flummigt inlägg som kanske inte höll sig till ämnet but what the heck... :rolleyes:

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Till 200%, När du ändå är inne på det där med skivkontrakt, så är det inte så konstigt att det släpps färre skivor inom klubbmusiken, De är så jävla fåfängda av en visst sorts upplägg/stil på låtar att dom inte ser längre än vad näsan räcker. Om dom hade vidgat sina vyer en aning så hade många talangterade artister kommit fram ur mörkret och blommat upp, garanterat!

Det har nog mer att göra med dom rätta kontakterna. Eftersom hela skivbranchen är ett stort "hype" så är nog labels rädda för att satsa på nya artister men jag tror inte att "alla" är rädda för att satsa på nya sound.

Det är precis DET många A&R letar efter, någonting nytt och fräscht.

Vissa vill bara satsa på sig själva eller på sitt egna sound eftersom allt är så DJ relaterat i just klubb musiken.

Andra gör storsatsningar på nya artister som tyvärr oftast brukar floppa eftersom marknaden är så smal. Det måste finnas plats "där ute" oxå!

Sen tror jag att det finns för mycket spydiga skivbolagstyper där ute som utnyttjar sin post till det negativa, samtidigt vet många som skickar runt demos inte hur dom ska göra för att uppmärksamma ett skivbolag på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också lagt märke till att vinylen försvinner mer och mer. De enda man ser tycker jag som spinner vinyl är i sådana fall de som spelar sin egenproddade musik, det är iaf min uppfattning. Är själv inte insatt i vinylspelandet, har även hört att de som lirar cd-r skivor kallas för något i stil med "psytönt" vad vet jag 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite Off-Topic men du som är insatt i det staf:

Om man tar i procent. Hur är det med vinyl vs mp3?.

Vad jag har förstått så går väl tex Traxsource som tåget, där tex era proddar måste gå åt som smör i solsken, med all sin rätt oxå för den delen. Dom är äckligt nice.

Allmänt nyfiken bara 😏

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite Off-Topic men du som är insatt i det staf:

Om man tar i procent. Hur är det med vinyl vs mp3?.

Vad jag har förstått så går väl tex Traxsource som tåget, där tex era proddar måste gå åt som smör i solsken, med all sin rätt oxå för den delen. Dom är äckligt nice.

Allmänt nyfiken bara 🙂

Det är helt ok med "off topic" eftersom det är min tråd 😏🥰🥰

Men jag vill helst inte diskutera deals på ett forum.

Att tillverka en mp3 fil kostar inte lika mycket som att pressa vinyl om vi säger så.

EDIT: tack föressten 🥰

Redigerat av staf
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill helst inte diskutera deals på ett forum.

Sorry, det framgick kanske som någon form av snokande vilket inte var tänkt. Kul iallafall att det går att sälja lite Mp3:or, jag menar att problemet med "ful-mp3:or" var väl ganska stort på den gamla goda tiden oxå. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte tar helt fel finns det väl ingen som tillverkar vinylskivor i Sverige längre? Fabriker va det länge sen det fanns men nu har Cutting Room gjort sig av med sin gravör dessutom. Har för mig att dom va dom sista som gjorde det proffesionellt

Finns väl en hel uppskö av "egen pressare" som gör sina egna plattor? Vet iaf att en del av de mindre bolagen i storbrittanien pressar själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer, det finns ju många bolag som pressar vinyl, fast frågan är ju hur intressant det är idag med en vinyl skiva. Det jag menar är att idag så får man ju inte promos i ett härligt vitt fodral som det står "Testpressing/Promo" på utan en 320 kbit mp3:a !

Får man en promo på vinyl, så är ju sannoliken stor att låten redan funnits på nätet någon månad, alltså både att köpa och "ful-tanka" och det är ju grymt trist.

Jag tillhör ju dom som vill spela vinyl dels för att det låter bättre, skönare att mixa mm men köper man tolvor är det för att man tycker låten ifråga är grym och man vill ha den i original, trots att man börjat bli trött på den. Pioneers 1000 spelare är ju givetvis fantastiska för en gammal vinylare, men det blir ändå inte samma vibb!

Jag drar en egen slutsats som kan vara fel men, jag tror att man börjar göra en tillräcklig vinst på mp3 försäljningen, och därför dör vinylen ut.... 🙂

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, framtiden, om man vill tjäna pengar på sin musik, är kanske att specialskriva sin musik för andra ändamål, t.ex. reklamspotar, spel och filmer?

/Daniel

Spel och film piratkopieras väl i i stort sett samma utsträckning även de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, framtiden, om man vill tjäna pengar på sin musik, är kanske att specialskriva sin musik för andra ändamål, t.ex. reklamspotar, spel och filmer?

/Daniel

Spel och film piratkopieras väl i i stort sett samma utsträckning även de?

Jo, fast biobesök kommer nog aldrig att ersättas av piratkopierade filmer.

.. och spel; pjae, det beror nog på lite hur det hela utvecklas. Kanske blir spelupplevelsen bättre om man köper spelet i framtiden, för att man ofta får hårdvara på köpet (t.ex. någon specialhandkontroll eller nåt..).

Bara spånar 😛

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså.

som sagt, det finns sjukt mycket folk som sitter därute i lägenheterna och producerar musik på sina hemtankade program och tror dom ska bli nästa sommarhit. men sanningen är ju att eftersom skivbolagen drar åt livremmen så krävs det ju mer av artisten. för fem sex sju år sen när dansmusiken började etablera sig i sverige var de ju lättare att haka på hypen, idag krävs det kvalité för att få släppa något.

visst, man kan hata call on me och säga att det är skräp.. men när jag hörde den första gången (innan den var släppt, prydz lirade den på mondo på yuris night i april 2004) då var den the BOMB. för det ÄR ett snyggt hantverk och jävligt dansant, det går inte att komma ifrån. sen att prydz sålde sin själ när han gjorde den är ju en annan sak.

kvalité och skicklighet och driftighet är ju det som krävs, idag mer än någonsin liksom. satt på SMC förra året och lyssnade på massa branschfolk och dom rabblade om och om igen, för att få släppa idag krävs det nånting JÄVLIGT bra, eget, originellt, nyskapande och färdigproducerat av HÖG kvalité, inte bara en svängig hook och kepsen bakofram.

en naturlig utveckling, eftersom som det är en sån sjuk inflation av hemmaproducenter och sovrumsjockeys.

se på en kille som axwell liksom. han har öga för vad som kommer slå, remixar bara det han känner att ingen annan skulle göra bättre och tar tre månader på sig att få ut sina egna produktioner. sen så blir det ju FETT när det väl släpps också.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså.

som sagt, det finns sjukt mycket folk som sitter därute i lägenheterna och producerar musik på sina hemtankade program och tror dom ska bli nästa sommarhit.

WORD, det var exakt dit jag ville komma typ!

Visst det är ju inget fel med att producera musiken hemma men förhoppningarna kan vara lite stora ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drar en egen slutsats som kan vara fel men, jag tror att man börjar göra en tillräcklig vinst på mp3 försäljningen, och därför dör vinylen ut.... 😛

I hear ya...

oss emellan, men om inte "soulfuric camp" hade startat traxsource så hade vinylkunderna fortfarande säkert köpt vinylen. Och även om traxsource inte hade funnits så hade någon säkerligen startat samma koncept ändå.

Traxsource släpper nästan bara pre-releaser dvs typ en månad innan vinyl release, vilket gör konkuransen helt omöjlig för oss vinyl djs. Varför gå och köpa en 12" som "bäst före datumet" har gått ut på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst det är ju inget fel med att producera musiken hemma men förhoppningarna kan vara lite stora ibland!
det är egentligen inte förväntningarna heller, drömma måste man! det är mer att folk inte är beredda att jobba ordentligt med sina produktioner. stämpeln till trots, dom här radiohousedängorna vi hör nuförtiden låter kanske töntigt och tråkigt, men det är ett heltidsjobb att bara få ut SÅNA produktioner. ska man släppa nästa ibiza anthem krävs det en hel del, och de flesta är inte redo att engagera sig så mycket. Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drar en egen slutsats som kan vara fel men, jag tror att man börjar göra en tillräcklig vinst på mp3 försäljningen, och därför dör vinylen ut.... 🙂

I hear ya...

oss emellan, men om inte "soulfuric camp" hade startat traxsource så hade vinylkunderna fortfarande säkert köpt vinylen. Och även om traxsource inte hade funnits så hade någon säkerligen startat samma koncept ändå.

Traxsource släpper nästan bara pre-releaser dvs typ en månad innan vinyl release, vilket gör konkuransen helt omöjlig för oss vinyl djs. Varför gå och köpa en 12" som "bäst före datumet" har gått ut på?

Instämmer helt. Det enda man gör är ju att snabba på processen och fortsätter Traxsource att växa blir man ju tvungen att komma över pre-releaser på trasources pre-releaser för att vara en mäktig uppdaterad House-dj av rang och få gig på Cielo eller nått annat halvdant ställe 😉

Men själklart har du rätt....Word mate!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill helst inte diskutera deals på ett forum.

Sorry, det framgick kanske som någon form av snokande vilket inte var tänkt. Kul iallafall att det går att sälja lite Mp3:or, jag menar att problemet med "ful-mp3:or" var väl ganska stort på den gamla goda tiden oxå. 😄

Ingen fara alls, förstår din nyfikenhet! det kan bli så missuppfattat när man börjar snacka sånna grejjor 😉

Mp3 is the future man, snart kommer det dyka upp alla möjliga mp3 shoppar världen över (har iof redan startat).

Nu börjar tex IPOD broadcasting, dvs du kan tanka hem radiosändningar direkt ned i din mp3 spelare osv... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kvalité och skicklighet och driftighet är ju det som krävs, idag mer än någonsin liksom. satt på SMC förra året och lyssnade på massa branschfolk och dom rabblade om och om igen, för att få släppa idag krävs det nånting JÄVLIGT bra, eget, originellt, nyskapande och färdigproducerat av HÖG kvalité, inte bara en svängig hook och kepsen bakofram.

en naturlig utveckling, eftersom som det är en sån sjuk inflation av hemmaproducenter och sovrumsjockeys.

Visst höjs kraven på produktionerna och att det blir fler hobbyproducenter som

försöker slå sig in med indirekt hemska produktioner. Jag tror att det till viss del oxå beror på att man kanske har lyssnat för lite på den genre man har tänkt att ge sig in på, man hör en låt som låter bra och häpp: nu ska jag göra House, Trance eller vad det än kan vara, och det ska gå fort som satan, precis som du säger.

Förmodligen finns det inga influenser av nått slag, man kanske inte har inte lyssnat så mycket disco, soul ala Paradise Garagevibben där kopplingar finns i "Jänkar-housen". Man har inte lyssnat så mycket på acid grejjorna som släpptes under 80-talet där spåren visas tydligt i Angello/Ingrosso och nu på senare tid även Axwells produktioner. Det jag menar är att idag blir ju Erik Prydz ofta influensen för hur en bra Houseprodd ska vara och då är ju fett kört för alla sidechainonanister som sitter hemma och skruvar på sina kompressorer till vrede, för resultatet blir ju "oftast" inte lika bra, om det är Call on Me vibben dom har tänkt sig.

Man kan ju vrida och vända på det tills man avlider men jag vet inte om jag är med på att det ska vara nya utstickande produktioner för en nybörjare som har tänkt att ge sig in i branschen, det ska nog lämnas åt dom etablerade artisterna som redan säljer bra och har med sig feta namn på b-sidan för den kommer kränga gräset ändå. Det som släpps idag är ju inte speciellt originellt, det låter ju bara fett mycket bättre ljudmässigt och är den för "Twisted" kanske dom inte känner att den är banbrytande utan bara skum. 😆

En tanke bara.....

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Mp3 is the future man, snart kommer det dyka upp alla möjliga mp3 shoppar världen över (har iof redan startat).

Nu börjar tex IPOD broadcasting, dvs du kan tanka hem radiosändningar direkt ned i din mp3 spelare osv...  🙂

Det är väl så helt enkelt, det är bara och inse. 😉 Jäkla tur att Traxsource finns iallafall....Sen blir det ju lättare att bära väskrackarn! 😆

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju vrida och vända på det tills man avlider men jag vet inte om jag är med på att det ska vara nya utstickande produktioner för en nybörjare som har tänkt att ge sig in i branschen, det ska nog lämnas åt dom etablerade artisterna som redan säljer bra och har med sig feta namn på b-sidan för den kommer kränga gräset ändå. Det som släpps idag är ju inte speciellt originellt, det låter ju bara fett mycket bättre ljudmässigt och är den för "Twisted" kanske dom inte känner att den är banbrytande utan bara skum. 
ja jag håller med dig delvis, alltså jag menade inte riktigt att "nybörjarna" ska föra genren framåt från första släppet liksom. kan ha uppfattats som det var det jag menar, hajjar det. menade mer att du måste ju liksom sticka ut och HA NÅGOT för att branschfolket ska tycka att du är värd att satsa på, eftersom det finns så sjuukt många hemmapulare som alla försöker göra samma sak, i princip.

men jag måste ändå få försvara eric prydz.. 🙂 hans call on me måste ju ändå ses lite som en gimmick.. har du lyssnat på prydz andra produktioner? hans mix på angellos "voices" är ju en kultklassiker och för nåt år sen släppte han ju remixen på alter egos "rocker" och den är ju om något, influerad av åttitalsacid. och "slammin" är ju bara fööör stompig.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

det säljs färre skivor till en viss målgrupp. Sen finns det dom målgrupper som fortfarande köper lika mkt skivor.

Allt handlar om vad som släpps oxå. Om man nöjer sig med en mp3:a, där all diskant är i mono, dom är sönderkomprimerade och låter ba bajs, och utan fodral och allt, så fine. Tanka på.

Jag tror att folk kommer höra hur kasst det låter till slut. Jag tror det kommer gå över. Inte ens Itunesstore har ljudfiler i hög kvalite.

Jag var inne på mp3 och hela den grejen ett tag, men jag klarar inte av att lyssna på en mp3:a längre, det vrider sig i hela min själ för det är så kasst ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
För massan idag är ju inte House: Soulfuric, Purple Music mm utan för kidsen är det Call on Me vibben.  😆  😆

Jepp där slog du huvudet på spiken!

Tack för skönt inlägg i övrigt, märks att du vet vad du snackar om!

Absolut!

Fan vad skönt med vettiga människor med vettig smak och bra koll på bra grejer.

Sandcastles är värdelös, tycker den är riktigt dålig. Men inte fan kommer vinyl dö. No way. Vinylen är odödlig. Eller näe, kanske inte, men jag tänker iaf sitta vid dödsbädden ett bra tag.

EDIT: Har inte läst hela tråden, den verkar mycket intressant, men jag har inte tid nu 😉

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på mp3 och hela den grejen ett tag, men jag klarar inte av att lyssna på en mp3:a längre, det vrider sig i hela min själ för det är så kasst ljud.

😏 men alltså? nu säger du emot hela min tråd!

och mp3 har inte kasst ljud sålänge man konverterar efter behag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...