Jump to content
Annons

Inspelning av sång?


bergis

Recommended Posts

Är det någon här som är duktig på digital inspelning av sång ?

jag har det problemet att sångaren i mitt band sjunger väldigt lågt och högt om vartannat, så sången försvinner nästan i de låga partierna och blir klart för dominerande i de delar han tar i. Jag spelar in digitalt i datorn så inspelningsvolymen är ganska svår att ställa in...

Skall man använda sig av kompressor, limiter eller liknande för att jämna ut volymen? jag är då rädd att det låter för komprimerat.

Har en M-Box med PT-LE

Har någon ett eller flera bra tips!?

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bergis: Alla proffs använder åtminstone lite kompression, de flesta använder nog en hel del. Så att det ska låta "för komprimerat" är nog inget du behöver oroa dig för, ta bara inte i så mycket att det pumpar. Jag är dock inget proffs på detta, så därför kapar jag din tråd lite grann och utvecklar frågeställandet... :rolleyes:

Jag skulle också vilja veta lite mer om inspelning av sång, precis som bergis sångare så sjunger jag väldigt högt och lågt om vartannat. Har testat både dynamisk (sennheiser e855) och kondensatormick (röde nt3) - den dynamiska låter inte så jättebra, men med kondensatormicken är det för svårt att hålla kontroll på nivåerna. Har tyvärr ingen kompressor i racket, men komprimerar på inkanalen i min sequencer (efter a/d-konverteringen tyvärr...). Något jag har funderat över är pass mycket man ska ta i med gate, kompressor och de-esser under inspelningen, är det bara att ösa på eller är det bättre att ta det lite lugnt och vänta till själva mixningen?

EDIT: Jag har egentligen så många fler frågor, men vi kan väl börja med detta...

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bergis,

ett förslag: spela in rakt av med 24 bitar. Se till att det finns plats över så att det inte distar, men inte så lågt att det bara blir brus kvar. Justera efteråt. Det brukar vara en bra ide att lägga ett högpassfilter (= ta bort låga frekvenser) först, för att ta bort saker som inte är sång. Skruva lite på det så hittar du vilken frekvenser som inte tillför något.

Lägg på en kompressor och skruva rattarna tills du är nöjd. Kompressorerna i PT LE är rätt hyfsade, så du behöver inga externa burkar. Prova både med den inbyggda kompressorn och den som finns att ladda ner från Digidesign.

Får du inte till det kan det vara aktuellt att justera volymen en del manuellt, redan före kompressorn. Jag skulle göra detta genom att

1 - skicka utsignalen från det inspelade till en buss

2 - automatisera volymen, dvs köra upp och ner med volymen efter hand som det går upp och ner i volym hos sångaren. Här kan du ju justera volymen "i förväg" när det till exempel helt plötsligt blir starkt. Kompressorn har lite svårt att göra sånt helt ohörbart. Och automatisering kan man ju trixa med tills man är nöjd.

3 - lägga upp en aux-kanal, med bussen ovan som ingång. Utgång till mixen.

4 - lägg en kompressor på den här auxkanalen. Skruva på rattarna på kompressorn tills du får det du vill ha. Finessen med detta är att nu kan du automatisera hur mycket av ljudet som du vill ha med in i mixen också.

Lägger man på "för mycket" kompressor så kan det låta distat om ljudet.

Och experimentera. Här finns massor av misstag att göra, det är bara dom man lär sig av.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

En finess i Cubase SX är att du kan köra monitorsignal på direktljudet och därmed använda VST-kompressor i datorn istället på insignalen..funkar mycket bra... eftersom du kör PT LE borde det finnas samma möjligheter där...kolla manualen

Annars är en hårdvarukompressor inte speciellt dyrt idag..borde kunna hitta nån för under en tusenlapp...väl värt investeringen om du inte kan få en fungerande mjukvaru-dito.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor är inte fel. Klart ni ska använda kompressor.

Men jag känner ändå att jag måste nämna att om sångaren är mycket dynamisk, är risken just att de högljudda partierna blir kvästa. Kanske hon/han borde lära sig lite mikrofonteknik? Till exempel att backa något vid starka partier, och träda fram något vid svaga?

Står man 20 cm från micken och sedan backar till 40 cm, halveras ljudtrycket som micken utsätts för.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man inte på något sätt bör underskatta medoden, olika tagningar. Lägg ut olika sång partier på olika spår, självklart under förutsättning att han inte sjunger varannan ton starkt och var annan ton svagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...