Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan allihopa! 😮

Jag har ett par Sony MDR-V300 lurar, och när jag köpte dom så låg dom på 699kr.

Min fråga är:

Är det bättre att köpa ett par riktiga "studio lurar" eller funkar dom jag har?

Och kan ett par "riktiga" behringer lurar eller liknande "musik märken" vara bättre även om dom e betydligt billigare? (alltså att det finns sånna lurar som man köper på en musik affär som är billigare än dom jag har) Ja jag tror ni fattar!

Tack på förhand! 😛

Redigerat av MickeMikrofon
Annons
Postat (redigerat)

Jag vet inget om de lurar du har nu. Men jag tror inte att jag provat några lurar under cirka 1000-lappen som jag tyckt vara riktigt bra.

Bra märken är också Sennheiser och Beyerdynamics.

Men håll dig på avstånd från Behringers lurar... Behringer har en och anna hyfsad pryl, men lurarna hör inte dit...

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)

Om man du ska använda hörlurar som monitorer då du spelar in (medhörning alltså.. Inte mixning) så är det ett par saker man ska tänka på.

Slutna lurar är bra då dom inte läcker ur sig så mycket ljud som fångas upp av mikrofonen. dom ska vara sköna och låta bra.. Jag tänker inte gå in mer på vad jag menar med "Låta bra" efter som det är individuellt. 😮

Ska du använda lurar för mer serös mixning så är det viktigt att du har lurar som färgar ljudet så lite som möjligt och att dom klarar av att återge ett fullt frekvensregister. Jag ska inte utala mig om Behringers lurar då jag inte själv har provat dom men jag har en känsla av att dom nog duger bättre till som medhörningslurar vid inspelning än som mixningslurar.

En annan sak som är viktig är att man verkligen känner sina lurar.. Man kan göra jättebra mixningsjobb med lurar som inte är studiomässiga förutsatt att man vet lurarnas begränsningar och ljudfärgningar. Själv mixar jag ofta i ett par Denon AH-D750 för att jag trivs med dom lurarna, Jag har haft dom i 15 år så jag känner deras begränsningar helt enkelt.

Sen ska du veta att det är väldigt svårt att göra hela mixningen i bara hörlurar.. Det är viktigt att du har nåt annat att referenslyssna i också.. ett par enklare studiomonitorer.. Eller så får du bränna ner på CD och lysna i bilen, hemstereon etc..

Personligen så tror jag inte att man hittar bra mixningslurar under 2000:- men man vet aldrig 😛

Redigerat av hegobald
Postat

Jag har också ett par sony mdr-v300. Jag skulle nog inte använda dom att mixa i pga att det är så mycket bas i dom.

Frågan är ju fortfarande vad du ska göra i dom. Ska du bara ha dom när du spelar in tex sång så tycker jag du ska testa dom och se hurvida dom läcker in eller inte. Ska du ha ett par lurar att mixa i så skulle jag nog köpa ett par dyrare lurar om ekonomin tillåter.

Jag tror f.ö att ett par behringer skulle förbättra, har både hört och läst mycket dåligt om deras studiolurar

Postat

Okej, tack för alla svar!

🙂

Jag tänkte på mixningen! Jag vet att dom jag har nu inte läcker så överdrivet mycket, det är OK, för inspelning tycker jag. Vad finns det då för "mixer" hörlurar som är billiga och bättre än mina nuvarande? 😕

Postat

Ett ämne som varit på tapeten ofta.. Använd sökfunktion!

Men efter som jag är snäll i dag så gör jag sökningen åt dig! 🙂Hörlurar

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Jag var själv förvirrad i hörlursträsket för nått år sedan. Ville ha ett par lurar man kunde "lita på".

Det slutade med att jag pröjsade lite mer än tänkt och inhandlade ett par Beyerdynamics DT770 Pro.

Har aldrig ångrat det köpet. Grymt bra detaljrikedom.

Dock måste tilllägas att endast mixa i hörlurar kan vara förädiskt!

/tRasH

Postat

Sennheiser HD 650, är väldigt bra oxo. kostar lite mer, 2600:- ungefär, men är värda varenda krona. De är dock öppna, fast det gör inget får min del då jag tycker om att kunna höra om någon säger något, utan att den talande personen först måste peta en på axeln för att man inte hör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.