Jump to content
Annons

Störningar + The Grand


Ogee

Recommended Posts

Hej!

Jag får alltid störningar när jag skrollar med musen i mina monitorer. Detta händer även när jag inte kör Logic utan jobbar med något annatt. Om jag drar ner volymen på mina monitorer så hörs det fortfarande, kan det vara elstörningar eller...?

Jag har också problem med "The Grand", efter att jag har kört med det ett tag så börjar det alltid visa "disk overload", då laddar jag bara om "The Grand" och då försvinner problemet men dyker upp igen efter ett tag. de verkar ha inget att göra med antal spår eller pluggar som jag har lagt upp, det händer alltid efter en stund. Hur kan jag åtgärda detta.

Jag kör med Dell dimension P4 2 Ghz 512 ram, 2xHD, digi001 ljudkort och Logic 5.5.1

Snälla hjälp mig om du kan!!

Mvh Ogee

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ljudstörningar eller bildstörningar?

om ljud så vad för slags: låg brum, skrapningar, etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varken Logic eller The Grand, men det kan möjligen handla om polyfonin. Dvs antalet samtidiga klanger. Med för hög polyfoni storknar datorn efter ett tag. Om det går att begränsa det i Grand så kanske det löser problemet. Värt ett test i alla fall.

Scrollstörningarna kanske kan fixas med nya drivrutiner till grafikkort/ljudkort, alternativt ominstallation om du redan har de senaste. Kan också ha med IRQ-konflikter att göra. Kolla i din systeminformation om några komponenter delar IRQ. Särskilt då grafik- och ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Fick också störningar med scrollhjulet ( av någon konstig anledning enbart när jag hade bilder markerade i internet explorer eller jobbade med film 😉 ).

Lånade USB-mus av vännen och det försvann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för svaren, det låter bara konstigt i högtalarmonitorerna när jag tex. skrollar med musen eller öppnar nytt program eller fönster. Jag har de senaste drivrutinerna tror jag. Jag prövar och flytta runt mina PCI-kort.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

phod (oregistrerad)

Har du redan flyttat på ditt pci-kort borde det ha löst sig, men här kommer en förklaring i vilket fall som helst.

Mig veterligen beror detta på att den seriella kommunikationen stör DA-omvandlingen. Att det även låter när ett fönster/program öppnas är lite udda iofs (kanske beror på att du dubbelklickar?). Det förklarar dock varför maxmaxmax problem försvann när han(hon?) bytte till USB-mus istället för seriell/PS2 mus. Har haft liknande problem själv, fast då var det svaga störningar så fort jag rörde musen 🙂

Det som även är lite mysko är att det i så fall betyder att AD/DA omvandlingen på ditt digi001kort förmodligen sker i pci-kortet och inte i breakoutboxen. Trodde en del av vitsen med breakoutbox var att man ville få bort den känsliga ad/da omvandlingen från alla störningskällor i datorn.

Lösningen är alltså att flytta pci-kortet så att det sitter så långt från störande komponenter som möjligt (såsom musporten i detta fallet). Vilket är en generell regel när man monterar sitt interna ljudkort.

Hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...