Jump to content
Annons

Balanserade tele-kablar - Skillnad?


Dream Exp.

Recommended Posts

Blir det någon skillnad i ljudkvalitet om jag använder balanserade telekablar från ljudkortets utgångar till mixern? (Båda har givetvis balanserade utgångar)Har precis upptäckt en liten men ack så irriterande störning i ljudet.

De kablar jag använder nu är 3-7,5 meters obalanserade tele-kablar och de ligger på vägen i en härva på golvet tillsammans med nätkablar, mickkablar osv. Vet att det inte är bra men jag har inte haft tillfälle (d v s glömt) att köpa kablar. Har även upptäckt att datorskärmen stör det mesta i rummet. Hur kan jag rätta till det?

Och så till sist. Blir det någon skillnad om jag kopplar balanserade kablar från synten till AD/DA-omvandlaren om AD/DA-omvandlaren har balanserade ingångar men synten inte har några balanserade utgångar?

Jag vet att det är mycket "newbie" men jag är väldigt tacksam för alla svar.

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Balanserade kablar blir betydligt mindre känsliga för störningar. Detta förutsätter givetvis att du har balanserade anslutningar på enheterna också.

Du bör alltid ha så korta kablar som möjligt, alltså inga "härvor".

Det är också viktigt att du håller isär nätkablar och signalkablar så långt som möjligt. Om detta inte går att undvika helt så se till att de korsar varandra i rät vinkel.

Håll också så långa avstånd som möjligt mellan signalkablar och störningskällor som t ex skärmar, transformatorer, lampor etc.

LCD-skärmar stör mindre än CRT-skärmar.

Det KAN vara en fördel att använda en balanserad kabel mellan AD-omvandlaren ocn synten, där du då lämnar skärmen "öppen" på ena sidan. Värt att prova från fall till fall om du har problem med störningar/brum.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till:

Jag har en rörmick som inte tål fantommatning. När jag då kopplar den till AD/DA-omvandlaren och ska spela in med den samtidigt som jag spelar in med andra mikrofoner som tål fantommatning skulle den ju sådana fall gå sönder. Jag har hittills kört den in i mixerbordet och ut på en direct out till AD/DA:n. blir ljudet sämre eller inte om jag går genom mixern och låter eq:n och allt annat stå helt opåverkat? (mixern är ett behringer UB2442FX-PRO och micken en GA TC-1)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör fantommatning eller inte, spelar ingen roll med en rörmic. Den fungerar oavsett vilket. Den behöver inte fantommatning eftersom den har ett eget nätaggregat - men det är inte samma sak so att den inte tål fantommatning... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Om du kör fantommatning eller inte, spelar ingen roll med en rörmic. Den fungerar oavsett vilket. Den behöver inte fantommatning eftersom den har ett eget nätaggregat - men det är inte samma sak so att den inte tål fantommatning... 😆

Vi har en ADK GT2 i studion och jag kan säga att den vill du inte fantommata från mixern.

Denna mic har ocksp egen preamp och fantommatning men om du fantommatar från tex mixern så bränner du antingen micken eller preampen.

Vi lyckades med detta konststycke av misstag när vi precis hade köpt den.

Fick i och för sig en ny på garanti men man gör bara det en gång 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör fantommatning eller inte, spelar ingen roll med en rörmic. Den fungerar oavsett vilket. Den behöver inte fantommatning eftersom den har ett eget nätaggregat - men det är inte samma sak so att den inte tål fantommatning... 😆

Vi har en ADK GT2 i studion och jag kan säga att den vill du inte fantommata från mixern.

Denna mic har ocksp egen preamp och fantommatning men om du fantommatar från tex mixern så bränner du antingen micken eller preampen.

Vi lyckades med detta konststycke av misstag när vi precis hade köpt den.

Fick i och för sig en ny på garanti men man gör bara det en gång 😄

Det måste ha varit något fel på den nätdelen i så fall. Rörmicar har egen nätdel - men det sitter ingen preamp i den (inte i någon som jag känner till i alla fall...), utan bara spänningsmatning för röret... Röret i micen behöver spänningar på ett par hundra Volt för att fungera - så att den skulle gå sönder av att man fantommatar nätdelen, låter helt osannolikt... 😄

Jag har aldrig hört talas om att en rörmic skulle kunna skadas av att man har fantommatning igång. Gamla dynamiska och gamla bandmicar kan det vara farligt för - men oftast är det inga risker med det. Har man däremot en kabel som är kass, så kan spänningen komma in fel - och då kan det bli lite fyrverkerier... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor lite på tråden.

Ska köpa monitorer som har balanserade teleingångar.

Men vet inte om min mixer har balanserade utgångar på master out.

Det är en Phonic 1705a och det står beskrivet vad balanserat är i början av instruktionsboken, men står var. Ska man utgå då ifrån att allt på mixen är balanserat?

Ser ut som det är två klamrar i båda telejacken för main out när man lyser med ficklampa och tittar ner.

Så då bör det vara balanserat och ska kopplas med sterotelekablar.

Har jag fattat det rätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen är det så - men det borde ju stå i manualen till mixern eller på Phonics hemsida, om det är balanserat ut. Det skadar inget om du kör med balanserade kablar och obalanserad in- eller utgång, utan det enda som händer är att det blir obalanserat i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Honung, eftersom ni fick en ny mick på garanti tyder det väl än mer på att det var något fel på den? Hade ni fantommatat en gammal bandmick hade dom antagligen bara sagt att ni fick skylla er själva men som Claes säger så ska inte en rörmick lägga av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...