Guest Gaylord Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Har nu byggt en liten studio hemma, och har spelat in några låtar som jag relativt nöjd med. Några frågor nedan: -Finns det några "gyllene regler" för att uppnå optimalt sound? -Finns det några grunder för hur man bygger upp låten? -För lite eller för mycket effekter? -Många instrument? Har någon lite synpunkter och tips för att göra ännu bättre låtar eller få ännu bättre ljudbild? Tacksam för alla svar. mvh Steffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gote Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Don't go by the book, think like a pirate... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 (edited) Det finns en grundregel eller en genväg mot ett bättre sound. Det är en plugg som heter spitzalyzer där det finns en regel som man drar i ju mer man vill förbättra ljudet. Med all respekt, jag tycker att du ska tänka efter lite före du postar ett inlägg... Alla saker som du skriver måste du komma fram till själv. Hur man bygger upp en låt tillexempel... För det första beror det ju helt på vad du vill göra för musik. För det andra antar jag om du har musikintresse att du har en vision om hur det ska låta. Det går ju inte bara att kopiera saker, hur kreativt är det? Likadant med prylar. Bestäm vad du har för budget och utgå från den. Instrument likaså... Vad gillar du att spela för instrument och vad vill du lära dig? Om du vill få bättre ljud så finns det många böcker/tidningar om mixning. Varför inte kika in på mixningsforumet? Det tar tid att lära sig mixa. Inget som man kan skriva några rader om här. Edited September 13, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Flera av dina frågor kan du hitta förslag på lösningar till här och här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 (edited) Det är en plugg som heter spitzalyzer där det finns en regel som man drar i ju mer man vill förbättra ljudet Har letat på nätet med varkar inte hitta den ? Inte ens på www.ImToLazyToThinkByMyself.com Men rent konkret så lägg upp en låt här. Var beredd på att bli sågad. Ta åt dig av råden och synpunkterna. Så kommer du med tiden kunna skriva bättre låtar. Edited September 13, 2005 by Piccazzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddie Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Mmm..det finns faktiskt en "gyllene regel" för detta. Den lyder följande: Låter det bra så är det bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 (edited) Det är en plugg som heter spitzalyzer där det finns en regel som man drar i ju mer man vill förbättra ljudet Har letat på nätet med varkar inte hitta den ? Inte ens på www.ImToLazyToThinkByMyself.com dU kan få köpa den av mig för en nätt summa pengar... ska vi säga 5000kr ink moms? kompis pris... Edited September 13, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bastian Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Hej! Jag identfierar bra musik/låtar ovavsätt genre med "less is more". Dvs riktar jag in mig på att få bra ljudbild, arrangering och harmonisering av att försöka göra det så enkelt som möjligt. Det ska tex inte behövas en massa färgningar, bryggor, synkoper, effekter, ljud, stämmor, solon osv. Ofta e det lätt att snöa in på sina egna grejer och därför lägga till en massa extra vilket bara gör det rörigt för lyssnaren. Och tro på vad du gör, det är ett livslångt lärande. MVH Bastian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts