Jump to content
Annons

mixerbord med directout ?


suedehead

Recommended Posts

Har planer på att skaffa ett 1010LT kort (10 i/o) så att jag ska kunna spela in trummor. När jag spelar in så vill jag kunna spela in 8 kanaler samtidigt och på enskilda spår. Jag vet att det finns mixerbord från behringer och mackie med driect out som jag funderar på att införskaffa, men finns det något annat alternativ att rekomendera kanske nån 8 kanals preamp och isåfall hur använder man den direkt till kortet. Eller kanske finns det nått bra mixer med di att rekomendera.?

tack i förväg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du kan i princip välja vilken mixer som helst eftersom de flesta har Insert-jack. Dessa går att använda som direct out med lite trixande. Men vill man ha riktigt bra ljudkvalitet är ju en lös preamp bäst.

Nackdelen med det är att inserten sitter innan EQ, fader mm, så det blir inte speciellt bra att göra så, känns väldigt begränsat.

Nä...lyssna på Claes tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan i princip välja vilken mixer som helst eftersom de flesta har Insert-jack. Dessa går att använda som direct out med lite trixande. Men vill man ha riktigt bra ljudkvalitet är ju en lös preamp bäst.

Nackdelen med det är att inserten sitter innan EQ, fader mm, så det blir inte speciellt bra att göra så, känns väldigt begränsat.

Nä...lyssna på Claes tips!

Men hela ideen med en direct out är ju att det ska vara efter preamp men före filter, regel etc.. 😛

För 4400:- tror jag inte det är så mycket att fundera på LineAudio har fina grejjer för pengarna. Men vill ändå passa på att rekomendera Mackie Onyx 1620. Gärna med FireWirekort.. Den har mycket bra transparenta preamps med directout.. Med FireWire så kan det användas som 16 kanaligt ljudkort med 8 mic-preamps.

Med firewirekort landar man på runt 12500:- om man köper i Tyskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hela ideen med en direct out är ju att det ska vara efter preamp men före filter, regel etc.. 😄

Eehh? Det låter ju helt meningslöst! 😛

Mening med en directout är att du ska kunna skicka iväg varje kanal för sig utan att behöva bussa ut dom!

Givetvis så ska du kunna låta signalen gå genom filter, fader mm. (om du vill det dvs).

Så där min käre Hegobald har du fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det många tar fel på, är att man på många små mixrar anger att Inserten kan användas som "direct out" - men det är ingen egentlig "direct out", utan i det fallet plockar man signalen direkt efter preampen.

En riktig "direct out" fungerar i stället som en lös "channel strip", precis som Fredster säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. I stand corrected 😉

Men själv är jag mer intresserad av att få ut en oprocessad signal efter preamp.. Fixa med EQ kan jag ju göra i datorn ju..

Blandar väl ihop direct out med direct inject som "bypasar" filtersteg etc..

Men jag har ett svagt minne av att på det gamla Soundcraft TS24 mixbordet jag brukade jobba men på 80-talet så var direct out en ren "pre filter" utgång? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. I stand corrected 😉

Men själv är jag mer intresserad av att få ut en oprocessad signal efter preamp.. Fixa med EQ kan jag ju göra i datorn ju..

Visst är man ute efter det många ggr och på de flesta bord har du ju switchar för att koppla ur filter, gate mm. Eller rättare sagt du har switchar för att koppla in EQ mm, standard brukar vara så kort signalväg som möjligt.

Blandar väl ihop direct out med direct inject som "bypasar" filtersteg etc..

Direct injection används när du vill koppla en högohmig signal (gitarr, bas mm) direkt till ett mixerbord. impedansanpassa signalen helt enkelt. Har ingenting med bypass att göra. Du kanske blandar ihop det.

Men jag har ett svagt minne av att på det gamla Soundcraft TS24 mixbordet jag brukade jobba men på 80-talet så var direct out en ren "pre filter" utgång?  😕

Det kan nog stämma. Jag har bara jobbat med ett soundcraftbord (soundspririt tror jag att det var) men där så gick direct out post fader. Däremot fanns det möjlighet att koppla ur delar av EQ:t (inte hela dock....lite märligt) 😉

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också spela in en så ren signal som möjligt, för att slippa vara låst av eventuella misstag vid inspelningstillfället - så jag kör enbart med preamp och gör alla bearbetningar i datorn med kompetenta pluggar från bl a Sonalksis och PSP... 😉

Det är inte omöjligt att funktionen har ändrats med tiden. Det går ju gärna lite mode i både sound och funktioner... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...