Jump to content
Annons

Gitarr förstärkare


Jonathanhitochdit

Recommended Posts

Hej. Jag hetter Jonathan och jag är ny här och jag lovar att göra en medlemspresentation snart.

Dom har senaste månaderna har jag längtat efter att få punk liknande ljud från gitarren. Just nu har jag lite pengar att spendera och jag undrar vilken av dom är bäst och vilken jag ska köpa. (bor så långt ifrån affärerna så jag har ingen chans att gå och testa dom.)

Line 6 Spider II 15 eller en Marshall MG15CD

Jag är så dålig när det gäller sånt hära så kan ni snälla mig hjälpa mig?

/Mvh Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sånna här frågor är jättesvåra att svara på tycker jag. För det är så indivduellt vilket sorts ljud man letar efter. Vill du ha skitig eller crispig dist.

Marshal är ju Marshall. Gillar man den typiska dist som de genererar så är Marshall MG15CD inget dumt val.

Spidern har jag inte hört tyvärr.

Men som sagt. Det är ungefär som att fråga;

"Vilken pizza kommer jag att gilla... Capricciosa eller batman?".

Vad jag försöker säga utan att verka dryg är att du måste testa ljudet. Det går bara inte annars. Du måste låta öronen bestämma. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Punkljud" kan Du få med vilken av dessa som helst. Jag är övertygad om att Du kan få det med de flesta förstärkare. Problemet är att man skall lära sig att ratta sin förstärkare. Jag skulle rekommendera någon förstärkare UTAN en massa jox på. Någon rörstärkare med Gain, Master, Bass, Middle, Treble och Presence på el likn. Resten av punkljudet beror mycket på HUR man väljer att spela, mer än vilken gitarr man har.

In till musikhandlaren och ratta! Ta med Din egen gitarr. Får Du inte dra på lite och testa - gå till en annan affär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Bästa grund dist gitarr ljudet för inspelning är (som redan nämns) ett torrt rent, klart ljud med bra strängseparation. Pratar vi bra Punkgitarr ljud så kan du få det ur vilken förstärkare som helst ifrån 1000:- och uppåt. ev billigare vid begagnad stärk.

Ett tips:

Försök att ha ditt ljud så torrt och rått som möjlig vid inspelning, dvs alla strängar skall vid tex ett E7, AM7 mm klinga så rent men med en så rå attityd som möjligt, fukta sedan upp det med lite reverb och lite komprimering

Lyssna på tex sex pistols gitarr ljud, rått och brutalt och utan kompromisser.

Kör hårt...

Albert.D

Link to comment
Dela på andra sajter

lite reverb och lite komprimering

En smaksak, naturligtvis, men jag tycker reverb blir lite mes. Hellre ett litet rum, gärna äkta, annars går det bra med nåt tufft rum man plockar ur sitt reverb men det kanske var så Du menade, Albert? Det här med kompressor, i så fall bara en smula, tycker jag, det kan lätt också bli mes. Jag vet att hårdrocksgurun på Fredman använder ett sånt där kompressormonstrum där man kan ställa in i vilka frekvenser kompressorn skall jobba. Den använder han för att leta upp ställena där de dämpade "tuggljuden" blir för störande. I övrigt får gitarrerna bara ta del av den kompression som kommer på allt i slutet.

Dist innebär ju, i sig, en kraftfull komprimering. Titta bara på hur ljudvågen för en rejäl distgitarr ser ut och jämför med den från en ren gitarr.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du tänkt at ha förstärkaren?

Hemma eller i replokalen?

Jag gissar nästan på att du ska ha den hemma när Spider 15 är med bland alternativen.

Jag tror att spidern kan vara bra som förstastärkare ifall du vill experimentera en del med ljudet och spelar ganska bred musik, men jag tror att marshallen har ett lite bättre grundljud.

Fast ifall det är ett punkljud du är ute efter så skulle jag egentligen inte rekommendera någon av dem. Jag måste är hålla med Grahn här Fender Blues JR är en mycket bättre stärkare till det ändamålet (men tyvärr så är den nog också lite dyrare och lite högljuddare). Ifall det är punkljud du är ute efter så tycker jag at du ska kolla efter stärkare som är ganska rena i karraktären... Peavey Classic30 är ett tänkbart alternativ här...

Som sagt det beror mycket på vad du ska ha din stärkare till men hade jag vart dig så hade jag nog tittat lite efter något i stil med fender, traynor, peavey classic eller något i den stilen... Fast ett litet varningens finger här.. Om du har tänkt att ha stärkaren främst i en lägenhet så går nog en del av dessa alternativ bort då de är för högljudda... I det läget är nog spider stärkaren bästa valet då den har hörlursugång samt at den inte är lika volymstark som rörstärkarna...

Som sagt det beror helt på vad du ska ha den till... Spidern är kanske därför det mest sansade valet även om den inte riktigt har ett lika gott häng som en marshall eller samma attityd i tonen som en fender, men den är ju istället allsidig och funkar till direktinspelning tack vare Headphone/Direct Out...

Gå gärna in på sidan Harmony-Central.com för att läsa användar tester av olika stärkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

lite reverb och lite komprimering

En smaksak, naturligtvis, men jag tycker reverb blir lite mes. Hellre ett litet rum, gärna äkta, annars går det bra med nåt tufft rum man plockar ur sitt reverb men det kanske var så Du menade, Albert? Det här med kompressor, i så fall bara en smula, tycker jag, det kan lätt också bli mes. Jag vet att hårdrocksgurun på Fredman använder ett sånt där kompressormonstrum där man kan ställa in i vilka frekvenser kompressorn skall jobba. Den använder han för att leta upp ställena där de dämpade "tuggljuden" blir för störande. I övrigt får gitarrerna bara ta del av den kompression som kommer på allt i slutet.

Dist innebär ju, i sig, en kraftfull komprimering. Titta bara på hur ljudvågen för en rejäl distgitarr ser ut och jämför med den från en ren gitarr.

Hej !

Jag menade bara att man luftar upp det råa ljudet man redan har för att det skall passa in i ljudbilden/låten (Studioinspelning). Rätt gitarr reverb till rätt låt BLIR inte mes... DVS inte "DEF LEPPARD" reverb...Allt hänger ju på låten och dess sound. Det var det jag menade och en liten komprimering ger bara ett bra rent gitarr ljud ett bättre utgångsläge vid mix, nivåmässigt... Spelar man Live... Just "Crank it up"

Albert.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Marshallstärkaren!

jag har själv haft en liknande och var grymt nöjd med den till det var dags att byta upp sig. Hade aldrig någran problem med den... hm, vad var det nu den hette...jaja.

Ett bra punkrockigt alternativ helt enkelt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...