DanceMannen Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 Hej! Ska skaffa ny Laptop för musikproduktion. I samband med detta köper jag även något gottigt sequenser program. Har arbetat lite med Cubase innan, men det har känts ostabilt. Ska även köpa nytt externt ljudkort, och ofta är sequenser program bundlad med ljudkortet. Jag har sett erbjudanden med både Ableton Live 4, Cubase LE och Pro Tools LE?. Har förstått att Pro Tools används mycket av professionella musiker. Jag kommer i stort sett enbart använda mjukvarusyntar samt Reason och samplingar. Eventullt spela in lite sång. Självklart finns det fördelar och nackdelar med samtliga dessa program, men skulle ändå vilja ha lite tips från er andra. Jag har kollat in Ableton Live 5 lite extra, verkar vara himla trevligt program. Det har möjlighet till Rewirestyrning och Reason samt VST instrument verkar vara ok att använda med...? Någon som vill bidra med sin kunskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 Med dina krav tycker jag absolut att du ska satsa på Live. Det är ett mysigt program på det hela taget. Lättmanövrerat, snabbjobbat och högkvalitativt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 Jag hade också satsat på Live. Riktigt trevligt program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanceMannen Posted September 4, 2005 Author Share Posted September 4, 2005 Ja, det låter onekligen som ett mycket trevligt program. Har ett par specifika frågor om Live 1. Finns det en trum editor liknande det i Cubase? Gillar att man kan sätta varje trumma så indiviuellt. 2. Kan jag använda Cubase VST instrument i Ableton? Jag tycker det verkar så? Tack för feedback;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 (edited) Ja, det låter onekligen som ett mycket trevligt program. Har ett par specifika frågor om Live 1. Finns det en trum editor liknande det i Cubase? Gillar att man kan sätta varje trumma så indiviuellt. 2. Kan jag använda Cubase VST instrument i Ableton? Jag tycker det verkar så? Tack för feedback;) På fråga nummer två blir det ett defenitivt ja... Ettan vet jag inte. Ladda hem demoversionen vetja. Den har allt utom sparfunktion. Edited September 4, 2005 by Pluffo Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanceMannen Posted September 4, 2005 Author Share Posted September 4, 2005 Låter Kanon, det blir nog Ableton:) Har hört många som är oerhhört nöjda med det. Ett förslag/fråga. Börjar inte Ableton bli ganska stort? I så fall kanske det skulle vara intressant med en Studio grupp om Ableton? Bara ett förslag:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
c2k6 Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 (edited) 1. Finns det en trum editor liknande det i Cubase? Gillar att man kan sätta varje trumma så indiviuellt. Den enda midieditor Live har är väl en ganska simpel pianorulle. Nån trumpattern-editor har jag inte hittat. (För att editera trummor använder jag FL Studio) Edited September 4, 2005 by c2k6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strukt Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Pianorollen är lite bökig jämfört med reasons, men den funkar och gör det jobbet den ska. Jag är också på gång att gå över till Live 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marv Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Ableton har "bundlat" diverse hårdvaror med Live 5 i deras webshop, exempelvis Live 5 med Audiophile FW för EUR 559, verkar väl hyffsat prisvärt! /M Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanceMannen Posted September 6, 2005 Author Share Posted September 6, 2005 Tack för all feedback. Ableton verklar oneklingen som ett schysst program. Jag har tyvärr inte hunnit/kunnat läsa recensionen av Live i senaste Studio. Det jag gillar med Cubase är bland annat deras trumeditor med vilken man har bättre kontroll över "shufflebeats". Jag vill kunna göra någontin liknande i Ableton. Vet någon om detta går? Ingen som vet? Har tyvärr inte lyckats få samma "groove" i Reasons trummor som i Cubase. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde svara på detta. 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Joe Gold Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Tjena! Jag kör själv M-powered ver av Pro tools på bärbar PC med firewirekort. Det följer med en "lite" version avAbleton live i M-powered paketet! Den kan man uppgradera till full version för ca 2000 kr. Väldigt prisvänligt. Live, Reason och Pro tools funkar utmärkt i rewire. Dock så är 2 program hungrigare på CPUn än 1, även om man bara använder Live för att spela wavefilerna. En nackdel med att satsa endast på Live är att du inte kan redigera audio filerna särskilt avanserat. Live vill gärna att man använder ett externt ljudredigeringsprogram för det. Tyvärr så kan jag inte svara på shufflebeats(?) frågan, men VST instrument funkar finfint i Live. Man kan också "frysa" VST instrument så dom tar upp mindre CPU. Live skapar då en referens fil i stället. Så vid "unfreeze" så finns all information som var innan frysningen kvar. Angående Protools M-powered och VST instrument så är dom inte kompatibla. Men FX- expansion säljer en VST-RTAS adapter på deras hemsida. Adaptern påverkar inte CPUn noterbart. (RTAS är real time audio suite) Digidesigns motsvarighet för VST kan man säga, men det visste väl alla kanske. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts