Jump to content
Annons

Annorlunda baskagge mic

Guest AndersL

Recommended Posts

Guest AndersL

Hittade en länk på Fitzpatricks hemsida, där man jämför riktiga trummor, elektriska Roland trummor, och BFD mjukvarutrummor. En bit in i filmen (2:20 min) går inspelningsteknikern igenom mikrofonuppsättningen för trumsetet. Jag tyckte allt verkade ganska standard, tills han kom till baskaggen. Han har plockat ur ett högtalarelement från en Yamaha NS10 och satt fast det i ett skruvstäd framför frontskinnet. Han påstår att det är vanligt; "everyone´s doing it these days..". Jag har aldrig hört talas om metoden, men tyckte det hela verkade mycket spännanden. Någon som prövat, och som kan ge en lite mer ingående beskrivning på hur det funkar?

Bifogar länken till filmen. Funkar den inte kan ni se den på www.fitzpatrick.se. Den ligger på första sidan.

http://www.sonicstate.com/mirror/asx/soniclab_drums.asx

Annons

Har aldrig hört detta men har testat en annan grej som var rätt intressant som också var ett tips från en site...

Framför den vanliga kaggen och miken placeras ännu en kagge som är större än den första. Denna mikas också upp som vanligt. Två kaggar framför varandra alltså varav den ena spelas.

Resultatet blir att ljudet från den framförliggande kaggen bara innehåller lågbas och rätt mixat ger baskaggeljudet en skööön botten.

Edited by loopus

Nån gång mitten av 70 talet testade jag att använda små högtalare model claes olson som mikrofoner och fann att det enda dom dög att micka upp var lågfrekventa ljudkällor på kort avstånd.. Vilket också görs i just denna demo..

Den märkligaste mic jag byggt var en 6x9" platt KEF högtalarelement som jag limmade på 4 st paralellkopplade piezoelement på (för att ta diskantområdet). Den funkade hyfsat faktiskt men hade en knasig loudnesskaraktär.. Den provade jag att spela in trummor med och stod den på golvet så fick man riktigt fet botten i baskaggen.

Men det är inte ovanligt att använda små högtalarelement som mikrofoner inte.

Guest AndersL
Har aldrig hört detta men har testat en annan grej som var rätt intressant som också var ett tips från en site...

Framför den vanliga kaggen och miken placeras ännu en kagge som är större än den första. Denna mikas också upp som vanligt. Två kaggar framför varandra alltså varav den ena spelas.

Resultatet blir att ljudet från den framförliggande kaggen bara innehåller lågbas och rätt mixat ger baskaggeljudet en skööön botten.

Jo den tekniken känner jag till. En del trumtillverkare har ju till och med speciella "extrakaggar" just för det. Har aldrig provat det själv dock, men har hört en inspelning med och utan extra kagge, och visst fanns det en del att hämta.

att "förlänga" baskaggen brukar ge en gudomlig botten med rätt mick framför. Det går lika bra att använda ett litet Soffbord typ, med en gummimatta över.

Testade en gång att micka baskagge med ett 4x12 kabinett men det lät sheisse.

Däremot är AKG 240 studiolurarna grymma på virveltrumma. Lätta att "clipsa" dit och ett underbart plaskigt sound som man kan blanda upp med exempelvis en SM57.

Ett tips för att få en rätt sunkig kagge att låta fet vid inspelning är att placera en papperskorg framför hålet och micka upp papperskorgen. Har hört ett exempel på det i mitt gamla plugg (kulturama) och man trodde fan inte att det va det lite halvtrötta yamaha-setet som spelats in 😛

Brukar faktiskt använda detta när jag spelar in bas som kompliment till

min MD421:a.

Har en liten engelsk högtalare ifrån 60-talet som jag brukar sätta framför

förstärkaren som jag har lött på en teleplugg.

Man får grym bas och lower mid ..

har även provat till elgitarr.

Hmm, kanske är ute och cyklar lite, har ingenting med baskagge och göra. Men testade en grej som kanske kan passa in i tråden iaf 😉

Jag kör DFH, ettan. Jag har tyvärr inget exempel, men för att få mer tyngd i virveln (har inte testat dom övriga trummorna ännu då det var virveln det gällde i mixen jag höll på med), så testade jag att skicka ut ljudet i gitarrförstärkaren och micka upp. En blandning av dom ljuden gav precis vad jag ville ha i det fallet 😱

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag lär fortsätta använda det.

Guest AndersL
Hmm, kanske är ute och cyklar lite, har ingenting med baskagge och göra. Men testade en grej som kanske kan passa in i tråden iaf 😉

Jag kör DFH, ettan. Jag har tyvärr inget exempel, men för att få mer tyngd i virveln (har inte testat dom övriga trummorna ännu då det var virveln det gällde i mixen jag höll på med), så testade jag att skicka ut ljudet i gitarrförstärkaren och micka upp. En blandning av dom ljuden gav precis vad jag ville ha i det fallet 😄

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag lär fortsätta använda det.

Tja, låter det bra så är det rätt! 😉

Vet flera stora ljudtekniker som brukar skicka trummor genom en gitarrstärkare. Tydligen ska "Orange" stärkarna vara extra bra för uppgiften, men det är bara vad jag hört.

Den där grejen med att använda en NS-10 kon är inte helt ovanligt och det finns speciella 'mickar' att köpa för detta ändamål.. som andra redan nämnt. En annan grej som jag vet Jim Andersson har gjort en del gånger är att stereomicka baskaggen. Han brukar köra M/S så vitt jag vet, minns inte vilka mickar.. jag hörde en låt med Patricia Barber där själva trumman är riktigt liten, typ 18"(kan inget om hur många tum en baskagge är men denna var alltså liten), men den lät stor som ett hus. Riktigt mäktigt...