Jump to content
Annons

Köpa studiomonitorer


flintan

Recommended Posts

Jag ska äntligen ta mig i kragen och köpa lite bättre (hoppas jag) monitorer att mixa med. Egentligen har jag ingen budget för detta men inser att det är ett måste för att utveckla mina mixkunskaper.

Hittills har jag använt ett par AKG-K501 lurar, min stereo (Denon PMA 525-R int. först. + Sonab/Carlsson OA12, renoverade och moddade av mig enligt kontens alla regler) samt en annan stereo med NAD först. + ProAc Response kloner. Iof väldigt trevliga prylar att lyssna på musik med och jag känner dom hyfsat väl men dom är lite väl förlåtande för att mixa genom...

Nu till mina frågor:

1. Är det någon vits att köpa aktiva billighets monitorer typ Behringer, Phonic mfl. Eller är det bara skräp som kommer att låta sämre än vad jag har nu?

2. Hur är det med kvaliten på förstärkeri och delningsfilter i monitorer under 5000kr klassen, det kanske lönar sig bättre att sikta på passiva typ (hittade beg för 2000kr påvendolin) och använda Denon förstärkaren alt. köpa ett billigt beg HiFi-steg?

3. Har inte heller bestämt mig för hur stora monitorer jag behöver. Man vill ju höra vad som händer under 50Hz men samtidigt blir det mer skrymmande, svårare att möblera akustiskt och dyrare. Vad har ni andra med mindre hemmastudio för erfarenheter av era monitorer? Skulle ni ha köpt större eller mindre?

Jag siktar mest på att hitta något beg alternativ eftersom det oftast lönar sig bäst men alla synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag började med ett par mindre (ESI nEar05) och mixade bort mig fullkomligt i basen på grund av saknaden av den.

Sen uppgraderade jag till ett par Behringer Truth 2031A vilket lyfte allting en bra bit. Helt klart prisvärda monitorer när det gäller storlek kontra pris.

Sen hittade jag mina nuvarande monitorer till ett skitbra pris snällt sagt. Ett par Event 20/20 Bas som låter precis sådär som jag har velat att det ska ha låtit. Mao bra separation mellan instrument och tydlig diskant samt bra lågbas.

SÅ av mina erfarenheter så ligger Behringer-monitorerna ändå rätt bra till om du har en tajt budget.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Flintans fråga är ställd på ett korrekt sätt; "hur är det egentligen med alternativen"? Typ bra HiFi-steg och passiva högtalare?

Är det nån som kör passivt öht? (ja, utom jag då, som mixar hjälpligt i ärvd skräpstereo...)

När man besökte studios "på min tid" så var det poppis med element inbyggda i väggen. Nån hembyggare som gör sånt?

***

Jag är oxå nyfiken, nån gång under hösten ska jag uppdatera till nåt vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. I de lägre prisklasserna brukar slutsteg och elektroniska filter vara av "billig" kvalitet - och då kan det faktiskt bli bättre resultat genom att man köper ett par passiva och använder ett hyfsat slutsteg till dem.

Sedan beror det också på hur kinkig man är förstås. 😱

Element inbyggda i väggen? Det tror jag knappast. Det är snarare hela monitorlådan som byggs in i väggen och är intryckt i absorberade material där för att släcka ut alla vibrationer som annars skulle förstärkas i väggen...

Det görs fortfarande - och förespråkas av vissa, framför att ha monitorerna på ett stativ bakom mixern. Personligen tycker jag att det verkar onödigt jobbigt att bygga in - men det är väl som i så många andra fall, en smaksak... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😉 har nEAR05 by ESI och är jäkligt nöjd med dessa. Basen kommer om man eq:ar lite ... Stod dock i valet mellan dessa och Behringer... Båda två kostar runt 3000:- och (i mitt tycke) väldigt prisvärda ....La min budget mellan 2000-5000:- och däriemellan kom valet att uppstå mellan dessa två. Lyssnade på ett par för 7000 (kommer ej ihåg namnet men hela mellanregistret tycktes saknas...

Good luck !!! 😠 mvh gladamatör

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara ta och räcka upp handen på det här med passiva högtalare. 😠

Sitter på ett par hemmabyggda lådor med visaton element i och en Pioneer stärkare till detta. Kanske inte världens bästa konfiguration för studio, men det låter minst sagt skapligt med tanke till priset. Lågbasen under 50Hz löser sen min även hemmasnickrade subbe 😉

EDIT: Särskrivning...

Redigerat av Lui
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara ta och räcka upp handen på det här med passiva högtalare. 😉

Sitter på ett par hemmabyggda lådor med visaton element i och en Pioneer stärkare till detta. Kanske inte världens bästa konfiguration för studio, men det låter minst sagt skapligt med tanke till priset. Lågbasen under 50Hz löser sen min även hemmasnickrade subbe 😳

EDIT: Särskrivning...

Intressant tycker jag

Kan du speca vad för komponenter du har? Jag antar att du gjorde nån sorts research innan du valde det du valde?

Designade du lådorna själv, eller skaffade ritning?

***

Jag håller faktiskt just nu på att bygga ett par dunkadunka-högtalare. Räknar inte me att få nån frekvensgång/studiostandard direkt, det här handlar mest om att skrämma grannarna. Jag kände väl för att snickra lite. Lite av ett impulsköp från ljudia; billiga Zachryprylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

NAD är väl ett bra fabrikat för förstärkare, väl! I så fall (och även om så nu inte vore fallet), så finns det knappast nån större anledning till att köpa aktiva monitorer...

Om du använder samma summa pengar för att köpa passiva, som du tänkt lägga på ett par aktiva, så lär du få mycket bättre kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kan iaf säga vad du INTE ska köpa: M-audio's billigaste skräp. Jag fick ett par DX4'or, vilka kan liknas med ett par leksakshögtalare. Kör mina gamla JBL från 70-talet som drivs av en nästan lika gammal Harmon Kardon. Kommer dock att köpa nya monitorer snart, men står själv inför samma dilemma som du.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med ett par mindre (ESI nEar05) och mixade bort mig fullkomligt i basen på grund av saknaden av den.

Sen uppgraderade jag till ett par Behringer Truth 2031A vilket lyfte allting en bra bit. Helt klart prisvärda monitorer när det gäller storlek kontra pris.

Sen hittade jag mina nuvarande monitorer till ett skitbra pris snällt sagt. Ett par Event 20/20 Bas som låter precis sådär som jag har velat att det ska ha låtit. Mao bra separation mellan instrument och tydlig diskant samt bra lågbas.

SÅ av mina erfarenheter så ligger Behringer-monitorerna ändå rätt bra till om du har en tajt budget.

/Micke

Jo, min budget är som sagt rätt tight. Jag har eg ingen. Och ska köpa mikrofoner också... Men man får ju prioritera.. Ingen alkohol, inte äta ute, snåla... i en månad eller två...

Så Behringer är inte helt körda. Vilka nackdelar har dom? Fördelarna får väl sägas vara att dom är billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Behringer är inte helt körda. Vilka nackdelar har dom? Fördelarna får väl sägas vara att dom är billiga.

Nu tror jag iofs att det var den äldre modellen jag testade, men i mitt tycke så var de ganska så luddiga och otydliga i ljudbilden. Fick en känsla av att ljudet var insvept i ett tjockt tygskynke...

Men som sagt, jag tror ändå att det nog kan va vettigt att kika på passive om du nu har en hyfsad förstärkare.

Och glöm inte råd #1 när det gäller monitorhandlande! -Se till att LYSSNA SJÄLV innan du bestämmer dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. I de lägre prisklasserna brukar slutsteg och elektroniska filter vara av "billig" kvalitet - och då kan det faktiskt bli bättre resultat genom att man köper ett par passiva och använder ett hyfsat slutsteg till dem.

Sedan beror det också på hur kinkig man är förstås. 🥰

Element inbyggda i väggen? Det tror jag knappast. Det är snarare hela monitorlådan som byggs in i väggen och är intryckt i absorberade material där för att släcka ut alla vibrationer som annars skulle förstärkas i väggen...

Det görs fortfarande - och förespråkas av vissa, framför att ha monitorerna på ett stativ bakom mixern. Personligen tycker jag att det verkar onödigt jobbigt att bygga in - men det är väl som i så många andra fall, en smaksak... 😛

Hur tror du min Denon förstärkare står sig jäfört med stegen i "billighets" monitorerna? Känns som den borde klara sig rätt bra med tanke på att den kostade ungefär lika mycket som monitorerna i fråga.

Men en aktiv monitor är ju en matchad helhet med aktiv delning, slutsteg och högtalare utmätta att jobba tillsammans... Och så är det, vad jag förstår, lättare att konstruera ett någorlunda korrekt aktivt delningsfilter än ett passivt med alla dess nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

🥰 har nEAR05 by ESI och är jäkligt nöjd med dessa. Basen kommer om man eq:ar lite ... Stod dock i valet mellan dessa och Behringer... Båda två kostar runt 3000:- och (i mitt tycke) väldigt prisvärda ....La min budget mellan 2000-5000:- och däriemellan kom valet att uppstå mellan dessa två. Lyssnade på ett par för 7000 (kommer ej ihåg namnet men hela mellanregistret tycktes saknas...

Good luck !!! 😛 mvh gladamatör

Visst, små högtalare kan också ha hyfsat med lågbas (låg resonansfrekvens) men inte lika ljudstarkt (pga naturlagarnas begränsningar). Och man behöver ju inte mixa på så hög volym. Men det tillverkas inte så många sådana högtalare eftersom dom inte skulle palla om man spelar för starkt eller nåt.

Däremot vet jag inte om det är så lyckat att dra på mer bas på eq'n. Målet är ju att ha så ofärgad medhörning som möjligt. Och om man drar på mer bas med eq är risken att frekvenser runt 50-100Hz blir överrepresenterade medans man fortfarande inte hör vad som händer under 50Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Lui @ 20 August 2005, 02:00)

Kan bara ta och räcka upp handen på det här med passiva högtalare. 😳

Sitter på ett par hemmabyggda lådor med visaton element i och en Pioneer stärkare till detta. Kanske inte världens bästa konfiguration för studio, men det låter minst sagt skapligt med tanke till priset. Lågbasen under 50Hz löser sen min även hemmasnickrade subbe 😳

EDIT: Särskrivning...

QUOTE (Vallhagen @ 20 August 2005, 11:13

Intressant tycker jag

Kan du speca vad för komponenter du har? Jag antar att du gjorde nån sorts research innan du valde det du valde?

Designade du lådorna själv, eller skaffade ritning?

Faktum är att jag inte gjorde någon större research, då jag byggde dessa för ett tag sedan (5-6 år kanske) innan jag riktigt började intressera mig på riktigt för kvaliteten på högtalare motsvarande. Elementen som sitter i är ett par Visaton som sagt, samma som sitter i http://www.visaton.com/english/artikel/art_544_6_20.html.

Lådorna är sen likvärdigt konstruerade med orginalen till Alto I. (Tilläggas bör väl kanske att dessa byggdes i slöjden på skolan och alltså enbart elementen som kostat mig pengar)

Redigerat av Lui
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ingen som har erfarenheter eller synpunkter på dessa?

Har försökt söka på internet men inte hittat så mycket. Folk verkar i allmänhet tycka att dom är lite klena i basen men dom specar -3dB vid 40Hz vilket jag tycker verkar helt ok för en 6" monitor.

Ska väl pallra mig iväg till nån musikaffär och lyssna lite då...

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga,

Det heter ju närfältsmonitorer för att de är konstruerade så att man ska kunna sitta relativt nära och ändå få en bra lyssning. Men vad är det för skillnad mot andra högtalare? Vad gör att de ÄR närfältsmonitorer?

Har läst mig varm på InoAudio Pip som ju verkar trvliga. Men dom är ju inte konstruerade att vara studiomonitorer eller närfältsmonitorer utan "vanliga" HiFi stativ högtalare.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis samma dilemma som du flintan.

Har en gammal Bang och Olufsen som jag har använt olika högtalare till när jag försökt mixa.

Har funderat lite på M-Audios paket LX4 2.1. En 8"sub + 2 sateliter med 4" högtalare. Hela kitet är aktivt (drivs av subben).

Kan det vara idé även för mig att köpa ett par passiva och driva dessa med B & O-stärkarn. 0 Är B & O-stärkarn tillräkligt bra.

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga,

Det heter ju närfältsmonitorer för att de är konstruerade så att man ska kunna sitta relativt nära och ändå få en bra lyssning. Men vad är det för skillnad mot andra högtalare? Vad gör att de ÄR närfältsmonitorer?

Har läst mig varm på InoAudio Pip som ju verkar trvliga. Men dom är ju inte konstruerade att vara studiomonitorer eller närfältsmonitorer utan "vanliga" HiFi stativ högtalare.. 😉

Hela idén med närfältsmonitorer är att försöka efterlikna "enklare" HIFi högtalare som finns hemma hos musikkonsumenter. Det stora mainmonitorer som oftast användes i studios på 70-80 talet ansågs låta för bra så man behövde nåt simplare att referenslyssna i helt enkelt.

Det var en het debatt om nåra populära närfältare i en annan tråd och i ett svar så bifogade jag två länkar med intressant läsning om fenomenet närfältsmonitorer.

Du hittar mitt inlägg med länkar och allt på: https://www.studio.se/index.php?showtopic...30entry186290

Själv tycker jag sånna här små högtalare är helt förkastliga att använda som huvudmonitorer. det ska var högtalare med fullare register för det. Jag hittade ett par guldklimpar på blocket för ett tag sen.. Kolla in http://www.blocket.se/view/5737933.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 det är betydligt bättre monitorer det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag sånna här små högtalare är helt förkastliga att använda som huvudmonitorer. det ska var högtalare med fullare register för det. Jag hittade ett par guldklimpar på blocket för ett tag sen.. Kolla in http://www.blocket.se/view/5737933.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 det är betydligt bättre monitorer det 🙂

Hehe, jo säkert... Men hur bra kommer det att bli att köra med såna i en akustiskt obehandlad hemstudio på 10kvadratmeter...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag sånna här små högtalare är helt förkastliga att använda som huvudmonitorer. det ska var högtalare med fullare register för det. Jag hittade ett par guldklimpar på blocket för ett tag sen.. Kolla in http://www.blocket.se/view/5737933.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 det är betydligt bättre monitorer det  😄

Hehe, jo säkert... Men hur bra kommer det att bli att köra med såna i en akustiskt obehandlad hemstudio på 10kvadratmeter...? 🙂

Tja.. men man får ju fixa till akustiken i sitt "kontrollrum" helt enkelt. 10 kvadrat är helt ok bara det är dämpat på rätt sätt. Satt själv i ett kontrollrum på 8~10 kvadrat med JBL 4430 (samt äckliga Auratone närfältare på mixern 😉 ) matade av ett Gas Ampzilla-steg och det var en väldigt populär studio under 80-90 talet och en hel del radiohits och guldskivor spelades in där.

Jag är generös med länkar i dag.. Här en om hur man fixar akustiken i "kontrollrumet"

http://www.soundonsound.com/sos/jul98/arti...acoustics1.html

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy system 600 P verkar inte så poppis...

Var runt på några musikaffärer igår. Blev inte mycket klokare. Alla vill bara sälja det dom råkar ha inne för tillfället och det var inte många som ens kunde erbjuda lyssning... Dessutom så tycker inte jag att man får nån vidare bra bild när man står i en affär och hetslyssnar mellan olika modeller. Visserligen hade det varit mer givande om jag tagit med egen musik men det känns inte som man vet om en produkt är passande eller inte förrän man använt den ett tag...

Så nu bojkottar jag affärerna och beställer på internet istället.

Hittade Truth 2031A för €299 hos thomann.de i Tyskland, plus 15€ i frakt.

Det får bli en chansning. Någon som beställt därifrån förut? Hoppas bara man inte får nåt måndagsex och måste returnera...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaha! Det skulle man ju inte ha gjort... Hämtade ut monitorerna på "posten" (en kemtvätt på hornsgatan..) i fredags. Antingen har dom haft en prao elev på lastkranen vid båten eller så har dom helt enkelt bara för att jävlas lagt min kartong underst med flera ton andra prylar över.. :rolleyes: Bara för att det står "Handle with care! Contains musical instruments." runt hela kartongen.

Iallafall så var den ena kartongen halvt mosad med stora hål i pappen och monitorn i den lådan har dammkåpan på basen helt intryckt och diskantdomen med tillhörande skyddsgaller av stål intryckt likaså. Hur lyckas dom??? Det är inte direkt första gången som posten slarvar.

Emballaget var likaså helt förstört. Såna plastpåsar med luft i som spruckit och tappat all dämpförmåga.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare men jag har mailat Thomann och ska gå till ett riktigt postkontor (om det finns några kvar) på måndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! Det skulle man ju inte ha gjort... Hämtade ut monitorerna på "posten" (en kemtvätt på hornsgatan..) i fredags. Antingen har dom haft en prao elev på lastkranen vid båten eller så har dom helt enkelt bara för att jävlas lagt min kartong underst med flera ton andra prylar över.. 🙁 Bara för att det står "Handle with care! Contains musical instruments." runt hela kartongen.

Iallafall så var den ena kartongen halvt mosad med stora hål i pappen och monitorn i den lådan har dammkåpan på basen helt intryckt och diskantdomen med tillhörande skyddsgaller av stål intryckt likaså. Hur lyckas dom??? Det är inte direkt första gången som posten slarvar.

Emballaget var likaså helt förstört. Såna plastpåsar med luft i som spruckit och tappat all dämpförmåga.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare men jag har mailat Thomann och ska gå till ett riktigt postkontor (om det finns några kvar) på måndag.

Shit, fan va trist! 😄

Hoppas det löser sig iaf, för du kommer antagligen bli supernöjd med monitorerna.

Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela idén med närfältsmonitorer är att försöka efterlikna "enklare" HIFi högtalare som finns hemma hos musikkonsumenter. Det stora mainmonitorer som oftast användes i studios på 70-80 talet ansågs låta för bra så man behövde nåt simplare att referenslyssna i helt enkelt.

Det är nog en sanning med stor modifikation - som kanske var sann för flera år sedan. De flesta använder numera närfältare som har en detaljerad ljudbild och som hjälper till vid mix, snarare än tvingar ljudteknikern att lära sig hur han ska kompensera för felen i monitorerna för att det ska låta bra...

Möjligen kan ett par små, dåliga högtalare användas som en extra referens, men närfältsmonitorerna är ofta det huvudsakliga arbetsredskapet.

Jag var i helgen på besök i en riktig proffs-studio, där just detta kunde bekräftas. Det fanns förstås de sedvanliga stora "huvudmonitorerna" som var inbyggda i väggen - och som mest är till för att kunderna ska kunna lyssna på hög volym i det stora kontrollrummet (många tror att det måste vara högt för att man ska kunna lyssna ordentligt... 😉 ), medan all mixning görs i närfältarna, med sporadisk referenslyssning i huvudmonitorerna.

Närfältarna (huvudmonitorerna också för den delen...) var ett par Dynaudio (alltså inte några hemska Yamaha-reliker från anno dazumahl... 🙁 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. I de lägre prisklasserna brukar slutsteg och elektroniska filter vara av "billig" kvalitet - och då kan det faktiskt bli bättre resultat genom att man köper ett par passiva och använder ett hyfsat slutsteg till dem.

Sedan beror det också på hur kinkig man är förstås. 😉

Element inbyggda i väggen? Det tror jag knappast. Det är snarare hela monitorlådan som byggs in i väggen och är intryckt i absorberade material där för att släcka ut alla vibrationer som annars skulle förstärkas i väggen...

Det görs fortfarande - och förespråkas av vissa, framför att ha monitorerna på ett stativ bakom mixern. Personligen tycker jag att det verkar onödigt jobbigt att bygga in  - men det är väl som i så många andra fall, en smaksak... 😉

Hur tror du min Denon förstärkare står sig jäfört med stegen i "billighets" monitorerna? Känns som den borde klara sig rätt bra med tanke på att den kostade ungefär lika mycket som monitorerna i fråga.

Men en aktiv monitor är ju en matchad helhet med aktiv delning, slutsteg och högtalare utmätta att jobba tillsammans... Och så är det, vad jag förstår, lättare att konstruera ett någorlunda korrekt aktivt delningsfilter än ett passivt med alla dess nackdelar.

I lägre prisklasser kan du nog räkna med att nästan vilken förstärkare som helst klassar ut de som är inbyggda i aktiva lådor.

Ett billigt elektroniskt filter har lika många nackdelar som ett passivt filter - så det där med att allt är anpassat och optimerat för vartannat, är mest marknadsföringstexter. Tillverkaren köper in slutsteg och filter från den fabrik i fjärran östern som lyckas ge lägst pris för stunden - allt för att fortfarande ha en chans att tjäna pengar trots det låga utpriset. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...