Jump to content
Annons

Hur får jag bort mitt latency?


fabian

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att koppla ihop min studio som legat nere några år och nu har jag fastnat med problemet "latency".

Har en snabb dator, win xp, audiophile 2496, usb midikeyboard, 8 kanals mixerbord + lite till.

Är de nån som har nåt tips om ev kopplingschema eller nån underbar drivrutin som jag missat o som kanske löser problemet.

Tack för hjälpen!!!

MVH

Fabian

EDIT: tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Peta inte på de där. Utan:

Installera drivisarna och mjukvarumixern du fick med kortet. Öppna programmet som installeras, kan inte minnas exakt namn. ( se bild nedan ) . Välj däri en låg buffer size. 128 ger 2-4 ms fördröjning.

cp3.png

Kopplingschema och hårdvara har ingenting med fördröjningen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla tips. testade asio4all o då försvann allt ljud från datorn. ska se om ja hittar mina orginal drivisar. de va som sagt några år sedan.

nån som vet var man kan hitta det annars?

Med ytterst vänliga hälsningar

Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ställer in lägre latency än datorn klarar av att hantera, så kommer du att få klick och sprak och elände i ljudet. Datorn får alltså lättare att hantera det hela med högre latency, så om du kör med många VSTi och plugineffekter, så är det troligt att du måste upp i latency för att det ska funger ordentligt. För att kunna ställa in riktigt låg latency, så kan du därför i vissa fall behöva stänga av en del instrument och effekter när du ska spela in - men vid mix kan du förstås ligga på hög latency utan problem, eftersom du ju inte spelar något i realtid då...

Link to comment
Dela på andra sajter

// de fyra nedanstående inläggen sammanslagna med denna tråd från annan tråd i samma ämne /Olsberg

Läste runt lite på forumet angående folk som hade problem med latency/delay mellan synth -> dator ...

detta beror ju oftast på ljudkortet då, men det finns lösningar!

jag har bra ljudkort i min huvudburk så jag behöver inte använda det.. men jag va ändå tvungen.

jag installerade cubase på min äldre ljudburk, där det sitter ett standard Creative Audigy1 eller 2 (kommer ej ihåg).

EFter det installerade jag ASIO4ALL, och fick en lacenty på 13ms vilket knappt är märkbart.

JAg tänkte ta upp detta igen pga jag är 1000% säker på att dom FLESTA på detta forumet använder "standard datorer" med icke perfekta ljudkort. (rätta mig om jag har fel) , men jag tror dom flesta här är glada amatörmusiker. som har kanske just denna typen av ljudkort.

Men gå från typ 400ms till 13ms är oerhört stor skillnad.

Nåja jag testade sen att koppla in en av syntarna hemma till denna äldre burk, och det märks inte nån latency at all!

Ett utmärkt tips till Er som har problem med detta

(Detta är testat med Cubase SX2 , ska tilläggas)

/Perrra

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har SB! Live eller Audidgy så kan man ta Kx-drivers. Mycket mer inställbara, låte bättre, jag får 5ms med mitt SBlive, och massa annat.

Samma erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...