Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej! jag och en kompis håller på med ett litet musikprojekt. Vi använder oss av väldigt simpla medel, för att vi vill göra på det sättet. Nåväl, vi spelar in analogt med en laptop typ halvny modell med standardljudkort och en liten olivettimikrofon i mikrofoningången. IBLAND händer att ett litet missljud kommer med dock, och jag tänkte bara kasta ut frågan ifall någon vet vad det är. det låter "chi chi chi chi chi" som ett hihatslag med delay ungefär, ganska tyst. Det återkommer under hela inspelningen med jämna mellanrum. Ibland händer det INTE! Det är alltid samma ljud, och vi har pillat runt på precis alla ljudinställningar som går att pilla på (inte så många). Vi håller på att bli galna! hjälp!

Annons
Posted (edited)

Antagligen ljudläckage internt i datorn.. det där chi-chi-chi ljudet kan vara digitalt brus från hårddiskens dataflöde.. Tyvärr väldigt vanligt på enklare integrerade ljudkort.. Har samma problem på en av mina datorer med ett inbyggt AC97 ljudkort.

edit: kom på en sak.. När ni spelar in se till att allt annat är mic ingång är avaktiverat i ljudinställningar.. T.ex så kan det smyga in mycket oljud via CD ljud in.. eller Line-in etc.

Edited by hegobald
Posted

tackar för svaret! joodå, vi har provat att stänga av allt annat...förutom wave-kanalen för vi måste använda den som monitor när vi spelar in nya spår. Du har säkerligen rätt i att det är ljudkortet som är kass, det skumma är bara att det inte alltid har varit såhär! /CJ

Posted (edited)

chi-chi-chi ljudet uppstår nog när den minnesbuffer inspelningsprogramet gjort i i RAM minnet tar slut och det blir tvunget att använda cachen på hårddisken.. En temporär lösning på problemt, om ni åtminstone har mer än 256 Mb RAM i datorn, kan vara att helt sonika slå av Windows växlingsfil. Då tvingas Windows att använda RAM som Chache-minne. Detta görs genom att högerklicka på "Den här Datorn" ->"Egenskaper"->fliken "Avacerat"->knappen prestanda "Inställningar"->Fliken "Avancerat" igen sen längst ner "Virtuelt minne.. Ändra".. (Gäller WinXP)

Edited by hegobald
Posted

Oj skitbra!! tack så himla himla mycket!, det kan mycket väl lösa problemet...i så fall har du räddat oss från mycket grubblande!

Posted

jag vte faktiskt inte, den är inte min. jag har ingen aning vilken sorts diskar acer brukar kasta i sina burkar, samsungdiskar kanske, dom är väl inte precis dom hetaste nej.....