Jump to content
Annons

ska köpa en ADK A51e, nåt mer som behövs?


Nikke K

Recommended Posts

tjohoa!

ska äntligen slå slag i saken och inhandla en ADK A51e nu när den är nedsatt så mkt på MB! Kommer jag att behöva nåt utöver den? tänkte om det behövs en preamp eller så? vill helst inte lägga ut mera pengar eftersom jag har det rätt knapert just nu! tips uppskattas 😳

peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...eller kolla någon beggad MACKIE... Jag sitter själv med ett ( numer oanvänt ) Behringer MX8000 ... Mackiens micpreamp låter bättre och brusar mindre...

Framförallt är det viktigt att preampen orkar driva micken utan att "krokna" när du gainar på micksignalen... det är inget vidare att ha en bra mikrofon och inte ha ett micksteg som orkar driva den...utan en massa brus o skit..

Kör själv med en ADK GT2 och kan bara säga att du kommer inte bli besviken på micken 😳

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jag var på estrad musik idag, och den billigaste preampen de hade kostade 595. Jag har inte råd med att lägga så mkt på detta...iaf inte just nu! kan ni ge tips och länkar till några billigare? eller e dem bara skit?! andra alternativ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik R. (oregistrerad)

Förmodligen är en micpre för 595:- inte så mycket att hänga i julgran heller. Spara ihop en tusing till och få något som faktiskt fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inget ljud alls i en kondensatormic om du inte har fantommatning - inte ens svagt ljud, tyvärr... Billigare preamp än 595:- hittar du helt enkelt inte - knappast ens om du köper begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa ljudkort har inbyggda preamps, om jag inte har helt fel. Är ganska säker på att mitt ljudkort har två inbygda preamps i alla fall (Delta 1010LT).

mm precis...tänkte oxå på det...funderar på om jag ska spara ihop till ett nytt ljudkort istället för att köpa en preamp...sitter med ett SB Live! 5.1 nu liksom...men jag ska köpa micken imorn iaf 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa ljudkort har inbyggda preamps, om jag inte har helt fel. Är ganska säker på att mitt ljudkort har två inbygda preamps i alla fall (Delta 1010LT).

Det förekommer ljudkort med micingångar - men det är sällsynt att de också kan ge fantommatning, som ju kondensatormicarna kräver för att kunna fungera öht...

Efter en snabb titt i manualen till Delta 1010LT, så verkar det vara så även med det kortet, att det finns micpreamps, men ingen fantommatning. Det är alltså i så fall dynamiska micar och batteridrivna micar som kan användas till det kortets micingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

bläddrade precis igenom senaste numret av Studio och såg då en behringer mixer för typ 6-700kr. Är det nåt att ha?? kommer köpa micken imorn iaf... funderar på om jag ska spara lite till och köpa ett audiotrak maya II som har preamp på eftersom jag ändå behöver ett bättre ljudkort...??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du egentligen skall använda din studio till. Jag förstår att du är nybörjare och kanske är det viktigaste för dig att komma igång och få liv i dina grejer...

Det fungerar med en jättebillig mixer, förutsatt att den har phantommatning, precis som andra oxå skrivit. Om du köper en mer påkostad "dedikerad" micpreamp så kommer du att få bättre ljud med mindre brus, men det är ju inte säkert att det spelar någon avgörande roll för dig just nu.

Vad som däremot kan vara bra även om du är nybörjare är en kompressor som håller i signalen lite innan du skickar in den i ljudkortet, och ser till att signalen inte blir överstyrd och att du får jämnare nivåer att arbeta med.

Anyway, skaffa du en billig micpreamp och kör igång. Det är lättare att sedan köpa till saker, när man har något att utgå ifrån och börjat lära sig lite mer om VARFÖR man behöver olika saker. 🙂

Dessutom kommer du att uppskatta sakerna mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekomenderar micpreampbox med firewire! Då slipper du gå via ditt kassa SB live (har oxo ett SB live) Du höjer ljudkvaliteten 18 snäpp!

Man kan få sjyssta sådana för dryga tusingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du egentligen skall använda din studio till. Jag förstår att du är nybörjare och kanske är det viktigaste för dig att komma igång och få liv i dina grejer...

Det fungerar med en jättebillig mixer, förutsatt att den har phantommatning, precis som andra oxå skrivit. Om du köper en mer påkostad "dedikerad" micpreamp så kommer du att få bättre ljud med mindre brus, men det är ju inte säkert att det spelar någon avgörande roll för dig just nu.

Vad som däremot kan vara bra även om du är nybörjare är en kompressor som håller i signalen lite innan du skickar in den i ljudkortet, och ser till att signalen inte blir överstyrd och att du får jämnare nivåer att arbeta med.

Anyway, skaffa du en billig micpreamp och kör igång. Det är lättare att sedan köpa till saker, när man har något att utgå ifrån och börjat lära sig lite mer om VARFÖR man behöver olika saker. 😛

Dessutom kommer du att uppskatta sakerna mer!

jag har tänkt rätt mycket och har kommit fram till att jag nog ska köpa en billig mixer till att börja med. Tycker jag att det är kul och vill fortsätta är det ju bara att spara igen 😠 bättre att komma igång än att vänta länge för att få bättre grejer när jag kanske inte ens vill fortsätta och tröttnar..(tror iof inte jag gör det, men ändå 😉)

tack för alla tips hittils...men ge mig gärna tips på mixers för under 1000kr. Bra mickingångar är högsta prioritet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en lite reflektion: För 1000:- får du nog bättre ljudkvalitet om du köper en lös preamp än om du köper en mixer, som ju för samma pengar kanske har 6 preamps och dessutom eq och annat, som måste dela på kostnaderna... Titta gärna på begagnat om du håller dig i detta prisläge och vill ha lite bättre kvalitet.

Är du ute efter högre kvalitet, så titta alltså främst på preamps. Klarar du att ge det 600:- till (om du går efter listpris), så får du dessutom en förhållandevis väldigt bra preamp i Studio Projects VTB-1. 😠

Behöver du ha en mixer, eller känns det bara bättre för att du "får mer för pengarna"...? Samtidigt som du får fler funktioner för samma pengar, så kan du nämligen räkna med att du "på köpet" får sämre ljudkvalitet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en lite reflektion: För 1000:- får du nog bättre ljudkvalitet om du köper en lös preamp än om du köper en mixer, som ju för samma pengar kanske har 6 preamps och dessutom eq och annat, som måste dela på kostnaderna... Titta gärna på begagnat om du håller dig i detta prisläge och vill ha lite bättre kvalitet.

Är du ute efter högre kvalitet, så titta alltså främst på preamps. Klarar du att ge det 600:- till (om du går efter listpris), så får du dessutom en förhållandevis väldigt bra preamp i Studio Projects VTB-1. 😄

Behöver du ha en mixer, eller känns det bara bättre för att du "får mer för pengarna"...? Samtidigt som du får fler funktioner för samma pengar, så kan du nämligen räkna med att du "på köpet" får sämre ljudkvalitet. 😉

mm kanske det...fick ett mail av en här i commmunityt, han säljer en Alto MicPreamp för 100 pix till mig! 🙂 ska ringa upp honom och kolla...

har köpt micken nu idag, vilken skönhet 😆 känns väldigt robust, jobbigt att inte kunna testa bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp. Det var jag som mailade. Tänkte göra en god gärning.

Trombonisten.

yep! riktigt najs! jag ringer dig som sagt imorn så kan vi nog ses! har du någon mer specifik info om vilken preamp det är??

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. En Alto Alpha Mictube. 2 kanaler och äkta rör. Inget för mig, men funkade utan problem sist jag provade. Tänkte ändå sälja den, har samlat damm ett bra tag.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu känns det som julafton! jag har pluggat in allt och testat rappa lite...låter ju så grymt rent!

tackar så otroligt mycket för att jag fick köpa preampen av dig Gunnar/Trombonisten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu känns det som julafton! jag har pluggat in allt och testat rappa lite...låter ju så grymt rent!

tackar så otroligt mycket för att jag fick köpa preampen av dig Gunnar/Trombonisten!

Känns som det är dax för mig att fixa lite beats till dig nu då så det blir några låtar gjorda! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu känns det som julafton! jag har pluggat in allt och testat rappa lite...låter ju så grymt rent!

tackar så otroligt mycket för att jag fick köpa preampen av dig Gunnar/Trombonisten!

Känns som det är dax för mig att fixa lite beats till dig nu då så det blir några låtar gjorda! 😄

hell yeah 🙂 ska tjata lite på dig imorn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
murtlest (oregistrerad)
fick ett mail av en här i commmunityt, han säljer en Alto MicPreamp för 100 pix till mig! 😄 ska ringa upp honom och kolla...

Hehe ingen mer som har en gammal mic preamp som ligger o samlar damm?

Ska oxå köpa den där micen o det känns lite surt o betala 895 för Alton när folk säljer den här för en hundring 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tjenna jag osså tänk köpa ADK A51e mic´en

och jag har hittat en premp hos musikbörsen en BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200 för 683:- och jag undrar om de nån skilnad mellan den och Alto Alpha Mictube vilken av dem är bäst eller är dem lika bra ??

och jag undrar om min ljudkort är bra eller kanke har en premp redan

det är en soundblaster Audigy 2 ZS !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag har svarat på samma fråga i en annan tråd, så tar jag det här också.

Diverse diskussioner i detta forum, har visat att Alton troligen är ett bättre val än Behringern.

Audigy har kanske en preamp av risig kvalisort - men det har inte fantommatning, något som krävs för att du ska kunna använda A51. Du behöver alltså en preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...