Jump to content
Annons

Ljudkortet suger ju!


Emmmir

Recommended Posts

Jag "dissar" inte folk på forumet (som någon påpekade) men när ni kommer med uttalanden som att SB-korten skulle duga för inspelning så måste jag ju rätta er 🙂

Absolut, självklart ska du rätta till det du tycdker är fel. Men då måste du också komma med belägg för dina påståenden.

Varför funkar inte SB-korten (inga SB-kort?) för inspelning?

Är det drivrutinerna?

Är det frekvensgången?

Är det klockan?

Är det latencyn?

Vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som är missledande i diskussionen är att hobby-meckare väldigt lätt får för sig att så fort det låter skit om deras inspelningar så är det ljudkortets fel. Så är det sällan; det handlar om dåligt spel, dåliga idéer, dålig akustik, dålig mix och dålig lyssning långt före ljudkortets kvalité.

Det är uppenbart att det är skillnad på olika ljudkort, men dom flesta låter dugligt idag, och sitter man med nån taskig behringermixer och kinamikrofon i sott sovrum med dålig akustisk så är ju inte första prioritet att skaffa nytt ljudkort (förutsatt att det man har inte krånglar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är missledande i diskussionen är att hobby-meckare väldigt lätt får för sig att så fort det låter skit om deras inspelningar så är det ljudkortets fel. Så är det sällan; det handlar om dåligt spel, dåliga idéer, dålig akustik, dålig mix och dålig lyssning långt före ljudkortets kvalité.

Det är uppenbart att det är skillnad på olika ljudkort, men dom flesta låter dugligt idag, och sitter man med nån taskig behringermixer och kinamikrofon i sott sovrum med dålig akustisk så är ju inte första prioritet att skaffa nytt ljudkort (förutsatt att det man har inte krånglar).

Bullseye! 🙂

Väljer hellre ett fullblodsproffs vid en soundblasterbaserad studio med gratispluggar än en amatör i polarstudion.... (R.I.P.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tala av egen erfaranhet att SB LIVE! inte är särskilt bra för inspelning. En radikal ljudkvalitets skilnad med mitt EMU kort jag har nu. För att inte tala om riktiga ASIO drivrutiner, eller att man kan spela in 12 kanaler samtidigt?

Jag gillar inte soundblaster korten så hårt, men har man inget annat duger det. En polare till mig spelar in på SB LIVE med en SM58, liten gittarstärk, men inte låter det han gör så kasst. Under de åren han spelat in musik på den utrustningen har han blivit mycket duktig på det lilla han har. Det som ofta är sämst i en ljudkedja har jag märkt, är ljudkällan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...