Jump to content
Annons

U2 Ullevi 29:e juli


Recommended Posts

Idag är jag mör... minst sagt. Jag hade vissa planer på att gå på Rammstein ikväll men de skulle nog inte komma till sin rätt med gårdagen färskt minne. Allt annat skulle nog kännas ganska blekt och tunt nu i jämförelse.

Jag och mrs Krause köade från 11.00 utanför Ullevi. Stämningen var på topp och jag lyckades utan någon som helst större bedrivs snika åt mig en sådan där orange T-shirt helt gratis som det stog Ullevi på. Den fungerade utmärkt som vätskeuppsamlare längst ner i min ryggsäck då flaska MER exploderade på grund av tryck i kön. Ullevis säkerhetspersonal borde kunnat agera lite smidigare och lära sig av andra hur man gör... Insläpp på Globen och Stadium har alltid varit mycket bättre arrangerade ur publiksynpunkt men det finns väl en viss stolthet av oss Göteborgare att inte lära oss för mycket av 08-orna även om de är bättre på en del saker. Jag sörjer inte min flaska MER men det var riktigt farligt att stötvis släppa fram publiken i fållor...det hade varit bättre att börja kön dirket framme vid biljettluckorna men ändå haft kvar kravallstaketen för att miska tryck bakifrån.

Vi lyckades till slut ta oss in i "The Golden Circle" och ställde oss längst bak i den för att slippa ha en massa "häng" i ryggen och för att få bästa ljud och synupplevelse...vilket vi fick. Ljudet var mycket bra...det bästa jag varit med om på en stor konsert. Scenshowen var likaså fast den slår inte Zoo TV turnén som i mitt tycke och smak var den bästa genom tiderna. Bono var i högform...verkligen på topphumör...han gav det där lilla extra som saknades något när jag såg dom senast i Globen 2001.

Bono sa att U2 bara var i början av sin karriär men jag undrar vad dom kommer att hitta på härnäst? Att lyckas skapa om U2 och göra en ny Achtung Baby blir nog svårt men man kan ju alltid hoppas...

Att det började regna vid ONE kändes nästan magiskt som om att det tillhörde showen på något vis...och Edge stampade takten så att det plaskade. I sitt rack denna gång kan jag medela att Edge bland annat hade i två Line6 Pod XT Pro.

Larry såg lidande ut som vanligt...och det gör han när han trivs...

Adam var som vilken mysfarbror som helst.

Var går gränsen för gubbrock? U2:s medlemmar börjar med stormsteg närma sig de 50 men de känns inte ett dugg mossiga.

Jag hoppas det blir en till turné...och det SNART...jag längtar redan.

_________________

Jag var där...

Scandinavium 1992

Stockholms Stadium 1993

Ullevi 1997

Globen x2 2001

Ullevi 2005

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inget U2-fan, hade faktiskt inte hört en enda låt från senaste plattan...men JÄKLAR vad de öste på! Är helt tagen av den fantastiska show de bjöd på! Stod mitt på planen, mitt i folkhavet och gungade, hoppade, studsade igenom hela konserten.

Magiskt vackra ljus-/bildeffekter på "backdropen" och Bono var minsann på toppenhumör och publiken likaså. Kan inte räkna alla de tillfällen när håret på armarna reste sig av välbehag och en härligt euforisk känsla spred sig genom kroppen.

Regnet som ramlade ner i samband med "One" tillförde, enligt mig, bara ytterligare en dimension och fick mig bara att klappa, hoppa, studsa, gunga ännu mer där jag stod i min dyngsura t-shirt.

Finns egentligen bara ett ord att beskriva gårdagens konsert: VÄRLDSKLASS!

Jag är som sagt helt tagen och har fortfarande, snart ett dygn efter första ackordet av The Edge, svårt att fatta hur jäkla bra det var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var går gränsen för gubbrock? U2:s medlemmar börjar med stormsteg närma sig de 50 men de känns inte ett dugg mossiga.

Jag hoppas det blir en till turné...och det SNART...jag längtar redan.

_________________

Jag var där...

Scandinavium 1992

Stockholms Stadium 1993

Ullevi 1997

Globen x2 2001

Ullevi 2005

Om de närmar sig 50 och inte känns mossiga är det DU som gått och blivit gammal 😉

Skämt åsido, men jag tycker det är många band/artister som håller sig "fräsha" trots hög ålder, helrätt.

Ta och kolla på DIO live så får ni se, han är över 60. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst spelning. Absolut. Grymt kul å se dem igen. Nu var det åtta år sen sist för min del. Och det här trodde jag aldrig. Min barndoms stora, STORA idoler.

Jag tänkte inte gå, tyckte biljettpriserna var för höga. Men så vann brorsan biljetter på Radio City dagen innan.. Så vad var det att bråka om? 😆

Men ärligt talat så spöade POPMART skiten ur Vertigo.. Så är det. Det fanns stunder då det var riktigt genombrutalt bra. Men varför valde de så många lugna partier? Det kändes som om det helt enkelt var för lugnt och mysigt.. Mossigt kanske man skulle kunna säga, bitvis. Men kul med två extranummer, och Zoo TV Tour flörten var helt briljant. Grymt underbart å se.

Dock kände jag att hela evenemanget blev lite väl mycket välgörenhetsgala då de spikade upp numret till den där hjälporganisationen som man skulle messa till.. Det var väl ändå lite väl onödigt, politisk aktivism i all ära, men nånstans blir det för många sådana moment, t o m för mig.. 😉

Överlag en riktigt bra spelning, men vissa passager kunde kanske skippats.. ehrm.. 4a? Njae, en trea säger jag. Ändå har jag väl så gott som alla skivor av dem sånär som på ett par tre stycken.. Jag är ett dåligt fan helt enkelt.. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...