Jump to content
Annons

Melodi


Tranback

Recommended Posts

Tjenare!

nu är det så att jag har en låt som är helt klar förutom att jag inte har någonm melodi och det står helt still ihuvet, jag blir galan jag har suttit i en vecka nu utan att få fram ett skvatt.

så jag undrar om det finns några regler eller något hur en meldi ska låta, om det finns några skaler eller något sånt.

tacksam för hjälp

//Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju de vanliga dur-/mollskalorna. Det är ju förmodligen de du använt till låten. Vilka ackord innehåller låten?

Börja med att använda ackordstonerna (alltså de tre fyra toner som ackordet är gjort av) och mixtra med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Regler är till för att brytas. Gör något du tycker låter bra istället. 😎

Exakt. Musikteori i all ära, men just melodierna brukar bli bäst om man bara spelar på känn. Ett tips om du kört fast: Gör en annan låt emellan och återkom till den första om några veckor eller nåt.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunna musik teori kan vara hämande men oftast så är det ett jätte bra verktyg.

Jag skulle tipsa om att du lär dig dom vanligste skalorna, typ

Dur

renmoll

harmoniskmoll

melodiskmoll

och slutligen pentatonisk skala och den vanliga bluesskalan.

Använd dom när du ska sjunga.

Du kan också använda dig av arpegios (vet inte hur det stavas) Dvs brutna ackord.

Ett Cmaj7 innehåller följande toner, C E G B har du tex ett ackord i låten som är ett maj7 så kan du ju alltid sjunga den sjunde tonen osv..

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

nu är det så att jag har en låt som är helt klar förutom att jag inte har någonm melodi och det står helt still ihuvet

Tjenare!

Jag har en tavla som är helt klar förutom att jag inte har målat något än... 🙂

Nä, skämt åsido, jag vet hur det känns när harmonier och instrument bara låter helt perfekt men melodin finns inte där. Det enklaste är ju att börja med att ha en melodi men det blir ju inte riktigt så alltid.

Mitt tips är att lyssna på låten helt avskalad från alla slingor och dylikt som mest förvirrar en om man ska göra melodi. Lyssna t.ex bara på bas och trummor el. sätt dig med en gitarr och spela ackorden så dyker det nog upp något. Troligen kommer det passa fint till övriga musken sen, eller så får du kanske arra om en aning.

Som andra redan sagt, skit i teorin, den tråkar bara till det... 🙂

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du låten på datorn i ett program tex Cubase är det enklast att börja med att sätta en loop på lämpligt antal takter tex första versen eller 8 takter. Spela in sång på en annan kanal samtidigt som du lyssnar på kompet. Sjung vad som helst, vilka ord som faller dig på läppen. Riktig text kan du lägga i ett senare skede. Låt loopen gå på och prova alla möjliga melodislingor. När du tycker du hittat nåt (tex efter 10 varv) stanna inspelningen och du ska ha alla 10 sång-inspelningarna stackade så att du kan gå igenom var och en och kolla vad som blev bäst. Fortsätt så med resten av låten. Nästa dag lyssnar du igenom igen om något var värt att spara annars börja om igen. Att börja studera teori i detta läge borde inte vara nödvändigt, har du lyckats göra ett komp besitter du säkert tillräckligt kunnande för att snickra ihop en melodi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är så här. Rätta mig om jag har fel.

Alla som säger nåt dylik "skit i teorin den tråkar bara till det" är sådana som inte har förstått sig på musik teori. Dom vill inte lära sig det eftersom dom tror att det är tråkigt, kan också vara så att dom e lata.

Alla som har läst musik teori dvs någolunda avancerad teori förstår att det blir lättare och roligare att göra musik. Det är bra att förstå sig på det man gör.

En bil mekaniker använder ju sina verktyg till att trimma bilen. Samma är det med en musiker som använder sina teoretiska verktyg till att trimma musiken. Visst, jag håller med att man inte ska fastna i regler för då blir det tråkigt, men det är inte fel att använda en ringnyckel (kvintcirkeln, eller nåt annat teoretiskt verktyg) för att trimma musiken och få den att låta mera intressant.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt korrekt bra med teori, men här uppfattar jag det som att Mustafa ville kunna vaska fram en melodi till ett komp relativt snabbt. En parantes är att Lennon och McCartney kunde inte ens noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt korrekt bra med teori,  men här uppfattar jag det som att Mustafa ville kunna vaska fram en melodi till ett komp relativt snabbt.  En parantes är att Lennon och McCartney kunde inte ens noter.

...inte Benny Andersson heller - men han har också gjort en och annan låt som är helt ok... 😎

Mycket riktigt, är det ett plus att kunna teorin, eftersom det kan underlätta mycket och korta ner tiden man behöver ägna åt skapandet. Dessutom är det bra att bryta mot reglerna ibland, för att skapa något som är mer intressant att lyssna på - och det kan man bara göra om man känner till reglerna. Nåja - teori eller inte; Efter några års autodidakt* erfarenhet, utvecklar man faktiskt en personlig känsla för det, som slår all teori på fingrarna med hästlängder, eftersom det skapar en egen, unik stil som inte nödvändigtvis följer några mallar alls.

Den enda regeln man behöver följa, är ju egentligen att melodin ska klinga snyggt ihop med kompet - och så ska man komma ihåg att det är melodin som är det viktiga, eftersom det är melodin folk kommer att vilja nynna på. Om det befintliga kompet inte går ihop riktigt med den melodi man hittar, så är det alltså fel på kompet. Det är också melodin som är det som gör låten mest unik - så det är alltid värt att lägga mycket tid på den. Det är också en fördel om den är relativt enkel, så att man kan komma ihåg den och så att en människa som inte är proffs verkligen kan nynna med - och samtidigt inte för enkel, för då har sannolikt någon annan låt redan använt melodin eller delar av den... 😎

EDIT:

*Autodidakt = självlärd

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Öppna en flaska Vin, ta hem en kompis som får spela

gitarr åt dig och sitt sen hela kvällen och lobba fram

& tillbaka. Har du tillgång till en liten bandare med in-

spelningsfunktion, sätt då den på inspelning så du in-

te glömmer av något helt groteskt bra du kom på un-

der brainstormingen.

Lycka till, och du :

Glöm inte att posta resultatet sen.

/Mange

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du ha så mycket melodi i din låt???

Är det sångmelodin du håller på med eller?

Man måste ju inte alltid ha så mycket melodislingot etc. Rocket USA med suicide t ex. hur bra som helst, bygger inte allt för mycket på melodier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt korrekt bra med teori, men här uppfattar jag det som att Mustafa ville kunna vaska fram en melodi till ett komp relativt snabbt. En parantes är att Lennon och McCartney kunde inte ens noter.

Lennon och McCartney kunde inte skriva och läsa noter nej. Det betyder dock inte att dom inte kunde musikteori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt korrekt bra med teori,  men här uppfattar jag det som att Mustafa ville kunna vaska fram en melodi till ett komp relativt snabbt.  En parantes är att Lennon och McCartney kunde inte ens noter.

Lennon och McCartney kunde inte skriva och läsa noter nej. Det betyder dock inte att dom inte kunde musikteori.

Det är därför det är en parentes... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det helt korrekt bra med teori,  men här uppfattar jag det som att Mustafa ville kunna vaska fram en melodi till ett komp relativt snabbt.  En parantes är att Lennon och McCartney kunde inte ens noter.

...inte Benny Andersson heller - men han har också gjort en och annan låt som är helt ok... 😮

Mycket riktigt, är det ett plus att kunna teorin, eftersom det kan underlätta mycket och korta ner tiden man behöver ägna åt skapandet. Dessutom är det bra att bryta mot reglerna ibland, för att skapa något som är mer intressant att lyssna på - och det kan man bara göra om man känner till reglerna. Nåja - teori eller inte; Efter några års autodidakt* erfarenhet, utvecklar man faktiskt en personlig känsla för det, som slår all teori på fingrarna med hästlängder, eftersom det skapar en egen, unik stil som inte nödvändigtvis följer några mallar alls.

Den enda regeln man behöver följa, är ju egentligen att melodin ska klinga snyggt ihop med kompet - och så ska man komma ihåg att det är melodin som är det viktiga, eftersom det är melodin folk kommer att vilja nynna på. Om det befintliga kompet inte går ihop riktigt med den melodi man hittar, så är det alltså fel på kompet. Det är också melodin som är det som gör låten mest unik - så det är alltid värt att lägga mycket tid på den. Det är också en fördel om den är relativt enkel, så att man kan komma ihåg den och så att en människa som inte är proffs verkligen kan nynna med - och samtidigt inte för enkel, för då har sannolikt någon annan låt redan använt melodin eller delar av den... 😄

EDIT:

*Autodidakt = självlärd

Jag fattar inte vem det är som har inbillat alla att musikteori innehåller en massa regler? Ingen bok jag har läst har det stått hur man "ska" skriva musik. Visserligen har jag inte kommit så långt, men jag uppfattar det som att de, tvärtom, är väldigt noga med att påpeka att det inte är regler. T ex: så här ser en kromatisk skala ut... i jazz används ofta... osv. De enda reglerna jag känner till är hur man läser och skriver noter. Men det kan man ju också göra som man vill med, i alla fall när det gäller skriva.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

melodier hmm...själv kan jag inte ett piss om e d g f h y k p c c c p eller vad det är folk pratar om. en enda grej jag behöver veta är om tonerna passar med varandra, så att dom inte är eller låter out of tune.

trixxa tills det låter bra sen frågar du nån annan om det låter bra, 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...