Jump to content
Annons

Styra sequencer med ljudspår


Gote

Recommended Posts

På den gamla goda tiden, innan allt var datoriserat, använde man ju riktiga bandspelare 😮 i hemstudion. Låg man då i teknikens framkant kunde man lägga ett synkspår på bandaren och låta den styra sequencern (på Atarin 😎 ).

Idag är allt naturligtvis mjukvarubaserat, så frågan är om det går att göra likadant i datorn? Dvs låta sequencern lyssna på ett ljudspår och synka in sig på det?

Anledning till att jag frågar är att jag vill koppla ihop en mjukvaru-recorder (utan stöd för MIDI) med en sequencer.

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synken med bandaren var ju inte någon sorts audio-synk, utan en tidskod som talar om för datorn var i låten den ska spela...

Visst går det fortfarande att synka mot midiklocka eller SMPTE - men det vill ju till att den där recordern skickar ut någon form av tidskod.

Annars får du köra utan synk och spela in kanalerna på separata kanaler i sequencern om du vill föra över inspelningarna till datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå grannen! 😮

Jo, men borde det inte gå att få till samma tidkod i mjukvaru-bandare? Alltså istället för att ha midiklockan på ett magnetband så har man midiklockan i en wav-fil...

Eller missar jag något i resonemanget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab klarar av det och en hel dela andra audioeditorer/recorders. Men frågan är vad du ska synka emot..

Man brukar börja med att spela in synksignalen (SMTPE) på ett tomt spår sen låter man MIDI/audio seguencern synka mot detta.. Men i integrerade program som Cubase Logic etc. så behövs ju inte detta.. Det är ju redan synkat..

Om du däremot menar att du vill att din midisequncer ska följa takten (beat) på ett audiospår så är det nog nåt annat du får söka efter...

i t.ex gratisprogramet Audacity finns det nåt som beatfinder som med hjälp av filter och annan analys förösker hitta takten (BPM) vet inte om detta kan synkas mot MIDI sen.. Vet att i program som Cubase resp Wavelab så kan man använda VST plugins som kan analysera BPM i ett någurlunda tydligt audiospår och sen synka det mot MIDI klockan.

Du får förklara vad det är du vill synka först och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab klarar av det och en hel dela andra audioeditorer/recorders. Men frågan är vad du ska synka emot..

Man brukar börja med att spela in synksignalen (SMTPE) på ett tomt spår sen låter man MIDI/audio seguencern synka mot detta.. Men i integrerade program som Cubase Logic etc. så behövs ju inte detta.. Det är ju redan synkat..

Om du däremot menar att du vill att din midisequncer ska följa takten (beat) på ett audiospår så är det nog nåt annat du får söka efter...

i t.ex gratisprogramet Audacity finns det nåt som beatfinder som med hjälp av filter och annan analys förösker hitta takten (BPM) vet inte om detta kan synkas mot MIDI sen..  Vet att i program som Cubase resp Wavelab så kan man använda VST plugins som kan analysera BPM i ett någurlunda tydligt audiospår och sen synka det mot MIDI klockan.

Du får förklara vad det är du vill synka först och varför?

Varför? Därför!! 🙁

Du är inne på rätt spår från början. De programmen jag testar är inte lika kompletta som Cubase mfl, men jag vill ändå kunna använda datorn som en komplett studio. Jag vill alltså kunna använda ett sequencerprogram för midi ihop med ett inspelningprogram för ljud. Så frågan är hur man får de två programvarorna att gå i takt med varandra och jobba tillsammans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. Om jag förstår dig rätt nu då.. du vill att så köra 2 enskilda program i samma dator.. Det ena med audio och det andra med MIDI.. Sen vill du att dom ska synka???

Program som är kompatibla med t.ex ReWire kan använda sig av nåt som heter Sync to host och således synkar t.ex Reason och Cubase även om dom synbart körs som separata program i samma dator.

För enklare program tror jag inte att det går så bra faktiskt.. Jag har dock inte hört talas om nåt sånt men vem vet?

Då är det betydligt enklare att t.ex tanka hem ProTools Free eller Rosegarden. Importera sedan dina audiospår resp midi-spår i dom och få synken på köpet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Jag vill göra det svårt för mig! 🙂

Min tanke var att det fanns fristående Rewire-liknande program som skulle kunna bistå mig. Det finns applikationer för att skicka MIDI mellan olika program, och det finns andra som strömmar audio mellan olika program, allt naturligtvis i realtid. Men det verkar inte finnas något sätt att synka dem när de inte har något gemensamt.

Anledningen till att jag krånglar till det är att jag vill använda gratisprogram, och jag vill ha friheten att välja midi- och audioprogram separat. Jag håller på att utvärdera vilka alternativ det finns när man inte vill betala för programvaran, men inte vill köra med piratprogram. Och det finns massa alternativ, några klarar både midi och audio, några tar både VST och VSTi, några spelar bara in audio, några tar bara midi, osv. Min tanke var att man fick ännu fler alternativ om man kunde blanda program som man ville.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är mitt svar enkelt.. RTFM! 😕 Det borde stå nåt i dokumentationen av respektive program om dom kan synka eller inte.. Och på vilket sätt i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...