Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Testa ditt ljudkorts latency

----------------------------

MÄnga ljudkort skryter om vilken latency de har - eller kan skruvas ner till, men olika tillverkare har lite olika definitioner av latency.

SÄ vad sÀgs om ett riktigt test? Det hÀr testet motsvarar ungefÀr följande situation: Du sitter med din elgura, men har ingen förstÀrkare, sÄ du har en förstÀrkarsimulator i datorn istÀllet (som VST-effekt), skickar in gitarrsignalen till datorn och lyssnar i hörlurar. Hur lÄng tid tar frÄn det att du slÄr pÄ gitarrstrÀngen till att ljudet hörs i lurarna?

Observera att denna latency kan vara annorlunda Àn om du hade spelat pÄ ett klaviatur och anvÀnt ett VST-instrument.

Du behöver:

* Cubase, eller nÄt program som kan öppna projekt gjorda med Cubase SL 1.06.

* En kabel, som ska kopplas mellan line out och line in. Du behöver en stereokabel eller tvÄ monokablar beroende pÄ vilka kontakter ljudkortet har.

* Ett ljudkort att testa!

Instruktioner:

1. Skruva ner volymen (eller stÀng av) eventuella slutsteg / monitorer / annat som du tror inte gillar att spela upp en fyrkantvÄg pÄ högsta volym. Och dra ut kontakten till hörlurarna.

2. Gör instÀllningar i ljudkortets kontrollpanel. Se till att vald inspelningskÀlla Àr line in och att all monitoring Àr avstÀngd. Om den inte Àr det kan du fÄ rundgÄng, och det vill du inte. Om du kan göra instÀllningar för latency hÀr, gör det - sÀtt det lÀgsta vÀrdet som din dator och ljudkort klarar av utan att du fÄr hack och sprak och hÀngningar och annat dumt.

3. Koppla in tidigare nÀmnd kabel. VÀnster ut ska gÄ till vÀnster in, och höger ut ska gÄ till höger in. (Har du en stereokabel bör du inte behöva du inte oroa dig för detta.)

4. Öppna Cubase, och se till ASIO direct monitoring Ă€r avstĂ€ngt (Devices -> Device Setup -> VST Multitrack -> Direct monitoring).

5. Öppna projektet i Cubase. SĂ„ hĂ€r Ă€r det upplagt:

* Audio 01 Àr kanalen som innehÄller en sekunds tystnad och sedan en sekunds fyrkantvÄg pÄ hög volym. Ljudet gÄr hÀrifrÄn och ut i vÀnster kanal, som du har kopplat till vÀnster in via kabeln.

* Audio 02 Ă€r en ”mellankanal”. HĂ€r bearbetas ljudet som kommer in frĂ„n vĂ€nster kanal och gĂ„r sedan ut genom höger (monitoring ska vara aktiverad hĂ€r). Jag har lagt ett litet reverb som VST-effekt, men den Ă€r satt pĂ„ 100% dry och 0% wet för att inte förĂ€ndra ljudet. Denna VST-effekt motsvarar förstĂ€rkarsimulatorn jag pratade om högst upp.

* Audio 03 spelar in ljudet frĂ„n höger kanal. Se till att denna kanal Ă€r markerad och har ”record enable”.

6. Placera markören i början av projektet och tryck pÄ Rec. Om allt fungerar ska en sekunds tystnad och en sekunds fyrkantvÄg spelas in pÄ kanalen Audio 03.

7. Zooma nu in kring 1 s och dÀrefter. Se hur mÄnga millisekunder efter 1.000s som Audio 03 börjar visa en fyrkantvÄg. DÀr har du ditt latencyvÀrde!

Edit: Och filen med projektet finns hÀr.

Redigerat av Diwic
Annons
Postat (redigerat)

Mina testresultat:

Ljudkort: M-audio Firewire 1814

Drivrutinsversion: ASIO, 5.10.0.5034

LatencyinstÀllning: 64 samples

Testresultat: 7 ms

LatencyinstÀllning: 128 samples

Testresultat: 11 ms

LatencyinstÀllning: 512 samples

Testresultat: 27 ms

Ljudkort: SB Live! 1024

Drivrutinsversion: DirectX

LatencyinstÀllning: 512 samples

Testresultat: 185 ms

Ljudkort: SB Live! 1024

Drivrutinsversion: DirectX

LatencyinstÀllning: 2048 samples

Testresultat: 488 ms

Ljudkort: Realtek AC97 Audio

Drivrutinsversion: MME

LatencyinstÀllning: 1024 samples, 3 buffers

Testresultat: 176 ms

Drivrutinsversion: MME

LatencyinstÀllning: 5512 samples, 5 buffers

Testresultat: 985 ms

Redigerat av Diwic
Postat

Coolt! Är det möjligt för dig att kolla hur latencyn blir pĂ„ ett Realtek AC97 med asio4all installerat? Det Ă€r nĂ€mligen det jag har. Och skulle vilja veta latencyn. Det Ă€r lite jobbigt för guran, den latencyn jag har. SĂ„ jag vet, vilken latency som Ă€r gĂ„ngbar...

Postat

Drivrutinsversion: ASIO4All 2.6

LatencyinstÀllning: 128 samples

Testresultat: 25 ms

Det var ingen större skillnad om jag hade 512 som buffersize. En lÀgre buffer size gav konstant "overload" i ASIO4All. Jag noterade dock att Audio 02 kom efter 10 ms - vilket lÄg pÄ 0 i de andra fallen, eftersom Cubase latencykompenserar. Detta gör att jag Àr lite osÀker pÄ om kanske nÄgra av millisekundrarna ska rÀknas bort.

// David

Postat
MÄnga ljudkort skryter om vilken latency de har - eller kan skruvas ner till, men olika tillverkare har lite olika definitioner av latency.

Om jag inte minns fel sÄ Àr det oftast ingÄngs-latency som anges som lÀgsta latency pÄ ljudkort. Utöver det finns Àven en utgÄngs-latency vilket Àr fördröjningen för att signalen skall passera programmet och gÄ till utgÄngen pÄ ljudkortet. Denna brukar vara lite större Àn ingÄngs-latency. Det du mÀter Àr Àven den extra latency som en plugg kan lÀgga till. Men hÀr kanske man fÄr se upp lite eftersom olika pluggar har olika lÄng latency.

Men precis som du sÀger, den latency som anges i ljudkortets instÀllningar Àr inte alls den latency som systemet faktiskt har. Vilket ocksÄ förklarar att folk hÀvdar att sÄ lÄg latency som 5-10ms kan vara mÀrkbar nÀr man spelar ett instrument trots att den inte borde vara det.

/Majken

Postat
Om jag inte minns fel sÄ Àr det oftast ingÄngs-latency som anges som lÀgsta latency pÄ ljudkort. Utöver det finns Àven en utgÄngs-latency vilket Àr fördröjningen för att signalen skall passera programmet och gÄ till utgÄngen pÄ ljudkortet. Denna brukar vara lite större Àn ingÄngs-latency. Det du mÀter Àr Àven den extra latency som en plugg kan lÀgga till. Men hÀr kanske man fÄr se upp lite eftersom olika pluggar har olika lÄng latency.

Men precis som du sÀger, den latency som anges i ljudkortets instÀllningar Àr inte alls den latency som systemet faktiskt har. Vilket ocksÄ förklarar att folk hÀvdar att sÄ lÄg latency som 5-10ms kan vara mÀrkbar nÀr man spelar ett instrument trots att den inte borde vara det.

Som du sÀger - det jag mÀter Àr först en ingÄngs-latency, sedan plugg-latencyn och sedan utgÄngs-latencyn. (Plus ev latency i sjÀlva Cubase!) Plugglatencyn borde vÀl vara rÀtt liten i de allra flesta fall? Jag har inte ens tÀnkt pÄ att den skulle kunna variera, men det Àr klart att t ex en kompressor med "predict"-funktion skulle kunna ha rÀtt hög latency.

Men du som testar ljudkort i Studio, vad tror du om att Àven ha med ett sÄnt hÀr test av latencyn, istÀllet för att nöja sig med vad tillverkaren sÀger? Det Àr ju ÀndÄ en viktig parameter för mÄnga av oss och det hade varit intressant att veta om ljudkorten hÄller mÄttet.

// David

Postat
Är det inte lite beroende pĂ„ vilken prestanda datorn har? AlltsĂ„ hur lĂ„g latency man kan fĂ„...

Jo. Jag skulle dock gissa att i stort sett alla datorer som sÄlts de senaste tvÄ-tre Ären inte pÄverkar latencyn nÀmnvÀrt om man inte har vÀldigt krÀvande pluggar (som dessutom Àr programmerade pÄ sÀtt som gör att de tar mer CPU med lÀgre buffertstorlek).

Ingen annan som Àr sugen pÄ att ladda in projektet i Cubase och testa sitt ljudkort? Jag hade hoppats att vi skulle fÄ upp en liten databas hÀr över olika ljudkort och dess latencyvÀrden...

// David

Postat

Det har en bra idé. Men instruktionerna Àr nÄgot krÄngliga. Vore det inte bÀttre att förklara hur man mÀter tidsintervallet mellan ingÄende och utgÄende ljud, och sedan uppmana alla att mÀta dessa vid en satt buffer (t ex 512 samples). Olika datorkonfigurationer klarar som sagt av olika lÄga buffers. SÄ att mÀta vid lÀgre buffrar visar mer av systemets kapacitet.

Postat
Det har en bra idé. Men instruktionerna Àr nÄgot krÄngliga. Vore det inte bÀttre att förklara hur man mÀter tidsintervallet mellan ingÄende och utgÄende ljud, och sedan uppmana alla att mÀta dessa vid en satt buffer (t ex 512 samples). Olika datorkonfigurationer klarar som sagt av olika lÄga buffers. SÄ att mÀta vid lÀgre buffrar visar mer av systemets kapacitet.

Nja...dels sÄ Àr det ju sÄ att det inte alltid Àr "x st samples" som man kan stÀlla in, ibland Àr det nÄgot annat, och det kan finnas mer Àn en instÀllning som pÄverkar latencyn.

Dels sÄ var det sÄ att med ASIO4All+AC97 fick jag ungefÀr samma latency oavsett om bufferten var satt till 512 eller 128, medan med FW1814 blev det stor skillnad mellan 512 och 128 samples.

// David

• 2 Ă„r senare...
Postat

Jag besökte rÀtt mÄnga affÀrer innan man lyckades att övertala mig att köpa ljudkortet Edirol FA-66 Fire-Wire.

Jag Ă€r vĂ€l nöjd eftersom jag aldrig tidigare haft ett ljudkort, men nu nĂ€r jag gluttat i en del forum Ă€r min Edirol nĂ€stan aldrig đŸ˜± nĂ€mnd. Är det ett bra ljudkort i sin prisklass 3700:- och latensvĂ€rdet helt OK, eller???

Tack

• 2 mĂ„nader senare...
  • 6 mĂ„nader senare...
creel (oregistrerad)
Postat

MÄste det vara line-out? Jag har ingen line-out. Line-in dÀremot.

• 7 mĂ„nader senare...
Postat

Att testa sitt ljudkorts latency mĂ„ste vĂ€ll alla göra och inte bara för att testa det? Man mĂ„ste vĂ€ll skriva in det vĂ€rdet i alla DAW:sĂ„ att det automatiskt kompenserar om man ska anvĂ€nda externa effekter? Annars blir det ju jobbigt att anvĂ€nda extern hĂ„rdvara 😉 Eller Ă€r det bara pluggar de flesta DAW:s kompenserar för? Jag har inte en aning, bara en frĂ„ga och tanke som slog mig. Eftersom jag inte har Cubase sĂ„ fĂ„r jag vĂ€ll inte vara med dĂ„ 🙂

Men iaf, jag kan vĂ€ll vara med eftersom jag Ă€ndĂ„ testade 😛

512 samples

ca 2ms (en aning mindre)

DIGI96

HD Accel

MVH

Anders

Postat
Att testa sitt ljudkorts latency mĂ„ste vĂ€ll alla göra och inte bara för att testa det? Man mĂ„ste vĂ€ll skriva in det vĂ€rdet i alla DAW:sĂ„ att det automatiskt kompenserar om man ska anvĂ€nda externa effekter? Annars blir det ju jobbigt att anvĂ€nda extern hĂ„rdvara 🙂 Eller Ă€r det bara pluggar de flesta DAW:s kompenserar för?

Cubase detekterar det sjĂ€lv nĂ€r man ber programmet göra det - och stĂ€ller in kompensation automagiskt sĂ„ att man slipper hĂ„lla rĂ€tt pĂ„ siffror och skriva in manuellt... 🙂

Postat (redigerat)
Cubase detekterar det sjĂ€lv nĂ€r man ber programmet göra det - och stĂ€ller in kompensation automagiskt sĂ„ att man slipper hĂ„lla rĂ€tt pĂ„ siffror och skriva in manuellt... 🙂

För extern hÄrdvara? Jag menar bÄde analog och digital. Den Àr ju olika beroende pÄ vad du kopplar in. Att den kan kompensera för ljudkort och pluggar för ljudkortet Àr en sak. Men du mÄste ju ha olika latency beroende pÄ signalvÀgen utanför ljudkortet. Eller hur. SÀg att du har en hel kedja. Hur Àr det teoretiskt ens möjligt för Cubase att veta din exakta kedja och dess latency? Jag menar inte PDC nu.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
För extern hÄrdvara? Jag menar bÄde analog och digital. Den Àr ju olika beroende pÄ vad du kopplar in. Att den kan kompensera för ljudkort och pluggar för ljudkortet Àr en sak. Men du mÄste ju ha olika latency beroende pÄ signalvÀgen utanför ljudkortet. Eller hur. SÀg att du har en hel kedja. Hur Àr det teoretiskt ens möjligt för Cubase att veta din exakta kedja och dess latency? Jag menar inte PDC nu.

MVH

Anders

Cubase skickar helt enkelt ut en signal pÄ den valda utgÄngen och mÀter hur lÄng tid det tar för returen att komma till den valda ingÄngen och stÀller in latencykompensering utifrÄn det. Kan ocksÄ vara olika pÄ olika ut/ingÄngs-kombinationer om man har mÄnga I/O att leka med. Byter man ut nÄgot i den externa kedjan sÄ fÄr man förstÄs göra en ny detektering innan man börjar jobba med det.

Postat (redigerat)
Cubase skickar helt enkelt ut en signal pÄ den valda utgÄngen och mÀter hur lÄng tid det tar för returen att komma till den valda ingÄngen och stÀller in latencykompensering utifrÄn det. Kan ocksÄ vara olika pÄ olika ut/ingÄngs-kombinationer om man har mÄnga I/O att leka med. Byter man ut nÄgot i den externa kedjan sÄ fÄr man förstÄs göra en ny detektering innan man börjar jobba med det.

Ah, okej. Jag har inte extern hĂ„rdvara sjĂ€lv Ă€nnu. Men det verkar som om man inte behöver fylla i nĂ„got manuellt sĂ„ lĂ€nge man har Digidesigns Interface har jag lĂ€st mig till nu 🙂 Dock nĂ€r du anvĂ€nder exempelvis Lynx, Rosetta osv. sĂ„ behöver du manuellt göra detta EN gĂ„ng. SĂ„ det va nog nĂ„got liknande Ă€ven i PT 🙂 Har inte hunnit sĂ€tta mig in riktigt i allt Ă€nnu.

Tusan vad tekniken kan 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
512 samples

ca 2ms (en aning mindre)

DIGI96

HD Accel

Hur kan du fÄ ett vÀrde under 11.6 ms vid 512 samples (förutsatt att du kör 44,1 KHz och Àven om du kör 96 KHz sÄ borde du fÄ minst 5,3 ms Ät ett hÄll)?

Postat (redigerat)
Hur kan du fÄ ett vÀrde under 11.6 ms vid 512 samples (förutsatt att du kör 44,1 KHz och Àven om du kör 96 KHz sÄ borde du fÄ minst 5,3 ms Ät ett hÄll)?

Jag kan inget om teknik 🙂 Hur kan du frĂ„ga mig det 🙂 Japp, jag körde 44,1 Khz

Bilden över Àr orginalljudet och den under Àr det inspelade ljudet som gick ut frÄn interfacet och in igen. lÀngd 1 ms pÄ markören. SvÄrt att ens se om det Àr aningen mer.

post-12080-1234742291_thumb.png

Redigerat av Gizmozis
Postat

Om du kör 44,1 KHz med en buffer pÄ 512 samples, kommer ditt system att ha en latency pÄ minst 11,6 ms (512 / 44100) Ät ett hÄll. Sen att ett PT-HD-system (och Àven t ex Cubase) kompenserar för denna fördröjning (Àven externt) Àr en annan sak.

Postat
Ah, okej. Jag har inte extern hĂ„rdvara sjĂ€lv Ă€nnu. Men det verkar som om man inte behöver fylla i nĂ„got manuellt sĂ„ lĂ€nge man har Digidesigns Interface har jag lĂ€st mig till nu 🙂 Dock nĂ€r du anvĂ€nder exempelvis Lynx, Rosetta osv. sĂ„ behöver du manuellt göra detta EN gĂ„ng. SĂ„ det va nog nĂ„got liknande Ă€ven i PT 🙂 Har inte hunnit sĂ€tta mig in riktigt i allt Ă€nnu.

Tusan vad tekniken kan 🙂

MVH

Anders

Hej. Yes sa lange man har digis interface eller Lynx aurora ( till PTHD) sa behovs inga manuella installningar.

Lynx aurora har samma latency som digis interface. Darimot far man stalla manuellt med apogee mm... 🙂

Postat (redigerat)
Om du kör 44,1 KHz med en buffer pÄ 512 samples, kommer ditt system att ha en latency pÄ minst 11,6 ms (512 / 44100) Ät ett hÄll. Sen att ett PT-HD-system (och Àven t ex Cubase) kompenserar för denna fördröjning (Àven externt) Àr en annan sak.

Det Àr mycket möjligt. Som sagt sÄ snackar du med en som aldrig brytt sig om att lÀra sig det tekniska. I och för sig sÄ kör jag aldrig över 128 samples och vanligtvis pÄ 64 vilket dÄ om jag förstÄr dig rÀtt ger mig en latency pÄ ca 1,4ms vid 44,1Khz. Det lÄter vÀll ÀndÄ rÀtt OK? Rent praktiskt sÄ fungerar det hur bra som helst att spela till iaf.. Ser inget syfte i att Àndra dessa lÀngre. och det kÀnns riktigt skönt att slippa det. StÀlla om för inspelning, och sedan Àndra för mix.. Det skulle vÀll vara om man kör massa Virtuella instrument som man skulle fÄ höja samples. Men jag har inte rÄkat ut för det Àn iaf.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Hej. Yes sa lange man har digis interface eller Lynx aurora ( till PTHD) sa behovs inga manuella installningar.

Lynx aurora har samma latency som digis interface. Darimot far man stalla manuellt med apogee mm... 🙂

The man 🙂

Underbart att veta nĂ€r man köper pĂ„ sig lite hĂ„rdvara sen och att jag fick det bekrĂ€ftat. Jag och siffror Ă€r inte de bĂ€sta vĂ€nner 🙂

MVH

Anders

Postat
Det Àr mycket möjligt. Som sagt sÄ snackar du med en som aldrig brytt sig om att lÀra sig det tekniska. I och för sig sÄ kör jag aldrig över 128 samples och vanligtvis pÄ 64 vilket dÄ om jag förstÄr dig rÀtt ger mig en latency pÄ ca 1,4ms vid 44,1Khz. Det lÄter vÀll ÀndÄ rÀtt OK?

StÀmmer i teorin, i praktiken sÄ fÄr du alltid en smula mer Àn buffersize/samplerate i fördröjning, men inte lika illa som externa kort dÄ de har extra minnesbuffrar som adderar ytterligare mellan 3-7 (ibland mer) ms. Skulle du gÄ och bli riktigt krÀsen sÄ kan du ju köra 32 samples som innebÀr strax under 1 ms latency och det kommer ingen att klaga pÄ!

Postat (redigerat)

Det som sagts i trÄden kan vara förklaringen till att jag kan köra 2-3 ms vid 44,1 khz pÄ en 3 ghz processor, 800 mhz fsb och ett obskyrt audiofil PCI kort i 5000kr klassen, DAL CardDeluxe. (lÄter snuskigt bra btw)

Jag tyckte sjÀlv att fy helsike, det hÀr mÄste det ju vara nÄt skumt med. Men det funkar faktiskt. Uppgiften om 2-3 ms latency vid 44,1 fÄr jag ifrÄn cubase dialogruta, och jag har för mig att den brukar vara ganska korrekt. Mjukvaran till ljudkortet har ingen annan instÀllning Àn bara ett skjutreglage, mer <-> mindre och vÀrdet man justerar Àr namngivet som ASIO Buffer Size och vÀrdet anges i millisekunder, men jag har ingen som helst aning om bufferstorleken i antal samples och sÄ, för mjukvaran visar inte det.

Redigerat av Opus99
Postat

Hej!

Ett PT Hd system har 105 samples (2.38ms) latency @ 44.1. Det spelar ingen roll vad du har satt buffersize eftersom HD kors fran PCI korten och inte datorns CPU. Sa det ar i stort sett bara AD/DA latencyn du har i ett PT hd system. Ingen audio buffer eller system buffer. mm

Detta galler vid inspelning utan pluggar fran att du spelar en not till att du hor den.

Snabb forklaring men det ar ganska svart att forklara helt hur det ligger till, kommer knappt ihag sjalv.. 🙂

MVH

Postat
Hej!

Ett PT Hd system har 105 samples (2.38ms) latency @ 44.1. Det spelar ingen roll vad du har satt buffersize eftersom HD kors fran PCI korten och inte datorns CPU. Sa det ar i stort sett bara AD/DA latencyn du har i ett PT hd system. Ingen audio buffer eller system buffer. mm

Detta galler vid inspelning utan pluggar fran att du spelar en not till att du hor den.

Snabb forklaring men det ar ganska svart att forklara helt hur det ligger till, kommer knappt ihag sjalv.. 😆

MVH

Ja, nÀstan sant. Ska du spela in pÄ ett program pÄ datorn, t.ex. Wavelab sÄ Àr dock cpu:n inblandad, dÄ allt som spelas via software Àr CPU inblandat.

Om du dÀrimot Àr ute efter att sjunga lite tillvanliga högtalare t.ex som att plugga in en mikrofon till en vanlig stereo sÄ kan ljudkortet förbipassera ljudet utan CPU med hjÀlp av DMA (Direct Memory Access).

// andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.