Jump to content
Annons

Klassisk musik med Reason 3


Vad tycks?  

28 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • 1. Suger
      1
    • 2. Bra, men behöver arbetas på
      3
    • 3. Godkänt
      6
    • 4. Nästintill perfektion
      7
    • 5. Mästerverk
      5


Recommended Posts

Hoppas den kan skänka nån form av inspiration 😉

LÅTNAMN: The Legendary Treasure

ARTIST/GRUPP: Sophisticated Minds

GENRE: Orkestralt/klassiskt

LÅTLÄNGD: 12:48

KOMPOSITÖR: Patrik Tibell, Jochen Dehner

PRODUCENT: Patrik Tibell

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3 och RPS

STORLEK: MP3 = 18 Mb, RPS = 177 Kb

LÅTLÄNK: klicka här för att komma åt MP3

klicka här för Reason-versionen (tryck på Reason-ikonen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kompositionsmässigt/arrmässigt är detta ofattbart begåvat. Mycket mycket nice,

och härlig stämning. Men...det låter inte naturligt alls. Har själv Reason, och tycker inte Ni har valt de mest ultimata orkesterljuden. Mycket låter syntetiskt, i synnerhet stråkarna. BPM:met är på TOK för statiskt. Vet ej hur man påverkar

mastertrack i Reason (tempoväxlingar), för jag gör sådant i Cubase.

Men herregud allt beror ju på vad man har för ambitioner med det hela, och här

tycks de ju vara höga. Så varför inte gå hela vägen? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kompositionsmässigt/arrmässigt är detta ofattbart begåvat. Mycket mycket nice,

och härlig stämning. Men...det låter inte naturligt alls. Har själv Reason, och tycker inte Ni har valt de mest ultimata orkesterljuden. Mycket låter syntetiskt, i synnerhet stråkarna. BPM:met är på TOK för statiskt. Vet ej hur man påverkar

mastertrack i Reason (tempoväxlingar), för jag gör sådant i Cubase.

Men herregud allt beror ju på vad man har för ambitioner med det hela, och här

tycks de ju vara höga. Så varför inte gå hela vägen? 😱

Tempoförändringar går tyvärr ej att göra i Reason, men om man pluggar det med Cubase :rolleyes: Jag tror mixningen och EQ kan vara en del av orsaken till att allt inte låter fullständigt realistiskt, men Reason har ju vissa svagheter främst gällande brass och woodwindljuden. Jag skulle gärna villa ha lite teknisk hjälp gällande EQ om det är något specifikt du tycker låter helt galet eller så 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Verkligen intressant att här dyker upp ett instrumentalt stycke och till råga på allt ett med klassisk touch. Kommer att tänka på Andreas Vollenweider...

Positivt:

* Ambitionen att skapa ett dylikt stycke

* Oboerna

* När trummorna kommer in efter ca. 4:10.

* Trumpeterna

* Slutet

Negativt:

* Väl mycket melodier och passager. Fokusera på något man kommer ihåg och upprepa det.

* Fagotterna

* Sitaren är lite "off"

* Stråkarna har dålig botten

:3 poäng.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, uj ruggigt bra detta här! Tror jag lägger av nu... Så levande, händer saker hela tiden! Vilket jobb, vilket hantverk! Sitaren bl a är urläcker. Fantastiskt! Vad är ni för tjommar egentligen? Låter ju som ni har massor av erfarenhet och oändligt kunnande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kompositionsmässigt/arrmässigt är detta ofattbart begåvat. Mycket mycket nice,

och härlig stämning. Men...det låter inte naturligt alls. Har själv Reason, och tycker inte Ni har valt de mest ultimata orkesterljuden. Mycket låter syntetiskt, i synnerhet stråkarna. BPM:met är på TOK för statiskt. Vet ej hur man påverkar

mastertrack i Reason (tempoväxlingar), för jag gör sådant i Cubase.

Men herregud allt beror ju på vad man har för ambitioner med det hela, och här

tycks de ju vara höga. Så varför inte gå hela vägen? 😱

Tempoförändringar går tyvärr ej att göra i Reason, men om man pluggar det med Cubase :rolleyes: Jag tror mixningen och EQ kan vara en del av orsaken till att allt inte låter fullständigt realistiskt, men Reason har ju vissa svagheter främst gällande brass och woodwindljuden. Jag skulle gärna villa ha lite teknisk hjälp gällande EQ om det är något specifikt du tycker låter helt galet eller så 😆

Ja asså raring det är ju såhär att Reason har helt klart sina brister och i synnerhet då i sequensern. Den suger klart vårtsvinstestiklar.

Har Du varit en duktig pojke och uppgraderat till 3.0 (tror t o m en uppgradering på den är på G, typ 3.1, 3.2 eller så)? Eq:n i Reason är heller inte bra. Bara bas och diskant (vad håller de PÅ med??). Synd är att man inte kan eq:a Reason i Cubase, såtillvida man inte gjort om hela klabbet till wav-filer. Förvisso kan man

lägga effekter under varje sampler, typ NNXT och genom dem använda eq.

(Jobbigt!!).

I Cubase, testa att dra in hela midifilen där och clicka på tempofunktionen i

transportbaren och lek med markören på måfå, så får Du se på fan.

Det blir garanterat mer lefvande. KÖR HÅRT!!

Edith: Piaff.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget att säga om låten i sig. Den är helt magnifik. Ni måste ha ton med erfarenhet av symfonikomposition, annars skulle det inte gå att göra en sån här låt. Eller?

Påminner mej om Warcraft 2 musiken på sina ställen. Bra bra bra.

Men visst hörs det att det inte är på riktigt, inte hur intstrumenten spelar, det är bara hur de ljuder, om du förstår vad jag menar. Ni kan ju lätt skicka in den till nåt grymt företag och få jobb vart ni vill. Blizzard kanske, ni kan ju göra musik till Warcraft 4 eller starcraft 2. Eller nån film men det är inte lika coolt. 😄

Jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej detta är inte vad jag förväntade mig när jag läste ordet "klassisk". Det går uppenbarlgien inte att göra klassisk musik med Reason, fast det visste jag redan innan. Kanske man kan göra nåt med Voices of the Apocalypse-refilen men inte med detta. Som konstmusik ("klassiskt") betraktat är detta rent vedervärdigt tycker jag

Men

Detta passar som handen i hansken i en dataspelsmiljö. Helt suveränt i ett sådant sammanhang, utan diskussion!

Som ljudspår till en lågbudgetfilm går det också framförallt om ni gör den på föreslagna Edirol Orchestra istället för med Reason.

Ni har verkligen talang och kan åstadkomma mycket med den talangen. Bra om ni förvaltar den talangen så bra som möjligt. Kanske bör ni sikta högre? Som till Vienna Symphonic Library, t ex.??! Eller Dan Dean & Kirk Hunter? Där skulle ni kuna göra guldgrejer tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej detta är inte vad jag förväntade mig när jag läste ordet "klassisk". Det går uppenbarlgien inte att göra klassisk musik med Reason, fast det visste jag redan innan. Kanske man kan göra nåt med Voices of the Apocalypse-refilen men inte med detta. Som konstmusik ("klassiskt") betraktat är detta rent vedervärdigt tycker jag

Men

Detta passar som handen i hansken i en dataspelsmiljö. Helt suveränt i ett sådant sammanhang, utan diskussion!

Som ljudspår till en lågbudgetfilm går det också framförallt om ni gör den på föreslagna Edirol Orchestra istället för med Reason.

Ni har verkligen talang och kan åstadkomma mycket med den talangen. Bra om ni förvaltar den talangen så bra som möjligt. Kanske bör ni sikta högre? Som till Vienna Symphonic Library, t ex.??! Eller Dan Dean & Kirk Hunter? Där skulle ni kuna göra guldgrejer tror jag. 

Håller med...för detta stycke

men

inte som kompositörer..

Här har ni satsat mer på "variation" än "komposition". Men stycket är så bra att jag tycker ni bör satsa på att lära er mer om komposition och hur man bygger upp klassisk musik. Den vägen är lång men ni verkar både ha ambisionen och säkert begåvningen. Tror ni vet om Sibelius, SibeliusMusic.com och www.Garritan.com...?

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt snyggt!!!

Men som redan nämnts, den här typen av musik ska spelas av en riktig orkester för att bli riktigt bra. Man hör tydligt att det är "datorgjort".

Men som sagt, jag lyfter på hatten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat. Riktigt snyggt. 4a. Hörs att det inte är "riktigt" men det innebär inte att det inte skulle platsa i nån snygg rulle eller liknande. Det tycker jag absolut inte. Nästa fräsiga hollywood produktion kanske.. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

powster (oregistrerad)

det här gillar jag, lite distade gitarrer på detta så har vi hollywood metal 😄

men så är jag ju också lite knäpp 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt imponerande! 🙁

Det känns ibland lite statiskt, kanske pga tempot är samma rakt igenom. Sån här musik brukar ju växla i tempo. Men det går ju inte att göra i Reason, så detta är väl ungefär så bra man kan göra det.. 😉

Detta bevisar bortom allt rimligt tvivel att man KAN komponera klassisk musik i Reason (för optimalt resultat låter man sedan en orkester spela upp stycket)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läckert! Som någon sa, otroligt levande musik. Har försökt skriva i den här genren också men har aldrig blivit nöjd med något. Nu är man ju dock lite sugen på att försöka igen..

Angående produktionen så håller jag med om att det hörs att det är datorgjort, men vad göra när man inte har en egen symfoniorkester i garaget..? Riktigt bra och talangfullt gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså raring det är ju såhär att Reason har helt klart sina brister och i synnerhet då i sequensern. Den suger klart vårtsvinstestiklar.

Har Du varit en duktig pojke och uppgraderat till 3.0 (tror t o m en uppgradering på den är på G, typ 3.1, 3.2 eller så)? Eq:n i Reason är heller inte bra. Bara bas och diskant (vad håller de PÅ med??). Synd är att man inte kan eq:a Reason i Cubase, såtillvida man inte gjort om hela klabbet till wav-filer. Förvisso kan man

lägga effekter under varje sampler, typ NNXT och genom dem använda eq.

(Jobbigt!!).

Har du vart en duktig pojke och läst manualen? EQn I reason är parametrisk och i 3an så kom en ännu bättre med low- och high-shelf funktioner och low-cut. Kolla in reason-versionen av låten om du undrar hur detta e möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med om att detta är ett fantastiskt stycke musik, och ser verkligen fram emot att höra vad ni gör med edirol orchestral edition. Har själv användt det en del i mina produktioner av lite mer popkaraktär, och är mycket nöjd med resultatet.

Men inget kan nog slå vienna orchestral på fingrarna.

Är det någon som faktiskt använt det så skulle jag gärna höra lite kommentarer. Är nyfiken på det, men det är ju så ruskigt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså raring det är ju såhär att Reason har helt klart sina brister och i synnerhet då i sequensern. Den suger klart vårtsvinstestiklar.

Har Du varit en duktig pojke och uppgraderat till 3.0 (tror t o m en uppgradering på den är på G, typ 3.1, 3.2 eller så)? Eq:n i Reason är heller inte bra. Bara bas och diskant (vad håller de PÅ med??). Synd är att man inte kan eq:a Reason i Cubase, såtillvida man inte gjort om hela klabbet till wav-filer. Förvisso kan man

lägga effekter under varje sampler, typ NNXT och genom dem använda eq.

(Jobbigt!!).

Har du vart en duktig pojke och läst manualen? EQn I reason är parametrisk och i 3an så kom en ännu bättre med low- och high-shelf funktioner och low-cut. Kolla in reason-versionen av låten om du undrar hur detta e möjligt.

WHAT???!!!! 😉

Nämen asså, va??? Nej NU jä.....HAR JAG MISSAT DET?! 🙁😎

Har definitivt INTE varit en duktig pojke utan en slarver!

Skall genast kolla in Reason-versionen och läsa manualen!!! Tack! 😉

(Gud vad jag känner mig dum!! 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...