Jump to content
Annons

Jazzgitarr.


favino

Recommended Posts

Jag har försökt spela in min Halvakustiska jazz gitarr i ett år, men blir inte helt nöjd.

Här är förutsättningarna: Ibanez halvakustisk, Roland AC 30, i rätt dämpat rum.

Jag är nöjd med mitt ljud (&spel) som det klingar i hemstudion.

När det kommer till att micka upp det skiter det sig dock. Har tillgång till 4 kondensator mickar

Samson C01, ADK Hamburg edition bl a men får det inte att låta bra med någon.

Mickarna har placerats riktigt nära, ute i rummet, XY & kombinationer därav. Med olika mickar och avstånd, utan att förbättra något.

Dety bästa jag åstadkomit är att ha en liten kondensator (samsonC02 ca 20 cm från membranet i 45° vinkel) genom presonus kompressor och yamahabord med en aning boostad mid.

Ljudet väl inspelat i Pro tools låter inte dåligt, men det fattas de där sista 10 % i närvaro och kärna

som jag inbillar mig finns innan.

Innan signalen når pro tools har jag testat att köra det genom mitt mixernbord (yamaha mg 16/4) med insert till en Presonus compressor. Enbart genom M- boxens Preamps, eller m box i kombiantion med kompressorn.

Jag har även balanserade utgångar på stärkaren, men signalen ut är för hög för att kunna spela in

med (eller rättare sagt, för att få en bra signal ut måste stärkaren lira på för låg volym för att det skall kännas bra att lira)

Hitintills har jag bara spelat in signalen i mono. Ibland med reverb och kanske lite chorus, men mest helt torrt.

Har även suttit och tveakat med EQ i pro tools för att få det att lyfta, men vill ha mer "närvaro" i ljudet

och tycker inte det funkat heller.

Uppmickningen gör mig smått galen, och jag har hitintils kapitulerat och lirar mest in genom en POD 2.0 då ljudet där ändå blir lika bra som mina uppmickningsförsök. (dock tycker jag att det känns ruttet att lira genom poden, den hänger inte med riktigt på nåt sätt)

För att tydliggöra så är soundet ganska jazztraditionellt, a la Benson, kanske med en liten vilja att låta som Rosenwinkel på tidigaste plattorna, Även gitarrljudet Halapi hade på den där Bo kaspers hiten "kommer alltid att leva" är ju gött!

Förslag och tips mottages tacksamt, även på ev. patcher till poden..

Snart slår jag på disten igen och går den enkla vägen med massa gain...!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack, jag skall pröva ldina ideer. Dynamisk mick måste skaffas, en Sm 57:a funkar väl?

Har fibblat lite och upptäckt att det inta bara var mitt gitarrljud som felade. Jag har inte låtit gitarren

ligga tillräckligt starkt i mixarna, prövade att dra ner alla andra kanaler 8 db rakt av på låten jag håller på med nu, o då ploppade lite mer av gitarren fram förstås. Vidare har jag lagt till 3db vid 340 Hz i Pro tools, med rätt vid Q faktor, samt lagt på gitarrreverbet

I Pro tools och i stereo mot mono tidigare, och det gjorde det bättre helt klart, trodde mono skulle göra att ljudet "fäster" bättre, men stereoreverb gjorde susen.

Jag skall flytta stärkaren ut i vardagsrummet som inte är så dämpat (borde ha gjort det tidigare då

fläkten i min sampler väsnas enormt i studion) och mecka runt lite.

Tack för tipsen, uppskattas! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...