Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag höll på 80-talet på att göra lite inspelningar på en portastudio Tascam porta One som på den tiden kostade rätt mycket.

Har nu igen blivit intresserad att börja spela in lite demos....

I dessa datorerna tid så har jag förstått att det är hårddiskinspelning som gäller.

Nu har jag lite frågor:

Vad ska man ha för ljudkort?

Jag vill ha åtminstone 4 kanaler in för att kunna spela in trummorna på 4 olika spår.

Kan jag använda Portastudions (Tascam Porta One) mixerdel eller är den helt kass med dagens mått?

Vilket hårddiskinspelningsprogram är det som gäller?

Annons
Posted

Jadu, det beror lite på hur mycket du är beredd att betala. Enklast är det ju om du köper ett ljudkort med minst fyra bra mic preamps inbyggt, eller att du kör med ett mixerbord som kan skicka ut kanalerna för sig. Men de kostar också en del om man ska ha vettig kvalité.

Det var väldigt längesen jag satt med en Porta One så jag minns inte riktigt vilka funktioner som finns på den, men man kan nog räkna med att den är ganska uttjänt i dagsläget för annat än skissmaskin.

Sen kan du ju fundera på om du verkligen vill använda datorn eller inte. De porta-studios som finns idag ger ju väldigt mycket för ganska lite pengar. Men det är ju en smaksak vad man föredrar. Jag tycker att en dator är mycket mer flexibel och lättarbetat, men en portastudio är ju fortfarande enklare.

När det gäller program så finns det ju inte direkt något som "gäller". det beror lite på dina behov. Ska du pyssla något med midi tex?

Posted

Någon midi ska jag absolut inte göra....det ska vara "riktig" musik 🙂

Kan du tipsa om något hyfsat billigt ljudkort?

Porta One har fyra separata utgångar...har jag sett men dock aldrig använt.

Kan man använda det som pre-amp?

Kan du nämna nåt program?

Posted

tyvärr kuben. det går inte att hjälpa dig utan att skriva en uppsats.

du måste specificera hur mycket du vill lägga ut, vad du har för dator i dag. exat hur du tänkt att spela in. hur portabelt du vill att det ska vara, etc, etc.

det är en djungel idag på inspelningfronten och det krävs jättemycket läsning och jämförelser för att kunna välja rätt i slutändan.

Posted (edited)

M-Audio Delta 44 och M-Audio Delta 1010LT är två ganska poppis lågbudgetkort som ligger på 1500kr respektive 2000kr.

Sen kommer man ju upp i priserna 3000-5000kr om du ska ha ett bättre kort med 4 ingångar.

Jo visst borde din Porta One funka som pre-amp till att börja med iaf. Men vad jag minns så är den ganska tunn och brusig i ljudet (var visserligen över tio år sedan jag använde en), så jag tror du tjänar på att köpa något bättre i framtiden.

Själv föredrar jag programmet Mackie Tracktion för jag tycker det är grymt lättjobbat och håller ändå hög kvalité trots sin enkelhet och låga pris. Annars finns det ju Acid och Cubase och en massa andra..

Edited by rainydays
Posted

Ok...Itzhak...jag förstår att det måste vara svårt att tipsa om utrustning när du inte vet vad jag har för krav....

Jag kan säga så här....

Jag har spelat in väldigt många demos på min gamla Porta One för så 20 år sen....hade skoj som fan...

Vi spelar punk/hårdrock

Ljudmässigt så är väl den rätt OK förutom att det blir lite dropouts på kasettbandet emellanåt...och att 4 kanaler är för lite....man vill ju kunna ha 2 gitarrer...en L och en R...trummor,bas,sång....ja till slut måste man mixa ihop 2 kanaler och blev inte det 100% bra så är det ju kört.

Det skulle trevligt att kunna lägga virvel,kagge,pukor på separata kanaler...

Antar att de flesta ljudkort idag har bättre prestanda än en gammal klenod från 80-talet....

Posted

Som någon sa här tidigare så är M-Audios Delta kort ganska prisvärda alternativ i den lägre prisklassen. Vad gäller inspelningsprg så finns det en hel uppsjö, själv är jag mest van med Steinbergs så jag får väl tipsa om någon av de billigare varianterna av Cubase (tror de heter SE resp SL). Vad gäller mixerdelen på din gamla porta så kan du använda den men jag tror att även en budget mixer idag kommer att låta bättre. Hårddiskinspelning med dator är ju helt klart det mest flexibla sättet att jobba på men det kan vara lite jobbigt att komma igång med det om man inte är van att jobba med dator.

Ett annat alternativ kan vara en hårdiskporta särskillt en lätt begagnad. De är ofta mycket mer lika en vanlig gammal hederlig porta än ett hårddisk system och de kan dessutom vara riktigt prisvärda...

Men som sagt det beror helt på vad du är ute efter...

Posted

Tycker du ska pröva Ljudkorten Esi juli kostar runt 1500 och musikprogrammen som alla andra säger Cubase dock SX 2.0

Posted

Kentaa>>> Men Esi Juli-kortet har väl bara 2 ingångar?

Om jag vill micka upp trummorna med 4 mickar och kunna mixa med nivåerna efter inspelning så bör jag väl ha åtminstone 4 ingångar?