Jump to content
Annons

Mikrofon/Ljudkortstrubbel, snälla hjäp..


SnabelApan (oregistrerad)

Recommended Posts

SnabelApan (oregistrerad)

Hej.

Jag köpte nyligen ett terratec dmx 6fire 24/96 ljudkort, läste manualen och där stod följande: ""Please note: the so-called 48 V phantom power supplies occasionally used in the professional audio sector can not be used with this module". Detta gör mig en smula orolig då jag har en sån här mikrofon: http://www.rodemic.com/specsnt3/ och undrar då, är det en sån mikrofon de syftar på i manualen och isåfall varför kan jag inte använda den? kan den skada mitt ljudkort på något sätt?

Och så till min andra fråga vilken möjligtvis är kopplad till första (hoppas inte!). Det är så att när jag spelar in t.ex. sång med min mikrofon så hör jag små klick då och då, jag har provat ändra buffer/samples, ändra Hz, har ljudkortet långt ifrån mitt grafikkort, uppdaterat win xp (har nyligen formaterat och ominstallerat xp btw), uppdaterat ljudkortets drivrutiner men inget verkar hjälpa? Kan det vara så att jag har för lite RAM? Jag har bara 256 mb på min p4 2.4 Ghz (och kör som sagt var win xp) eller kan det vara så att min mikrofon inte är kompatibel med mitt ljudkort (VE OCH FASA). Tacksam för alla svar och förslag på saker jag kan prova, vill verkligen inte återgå till mitt kassa soudblaster live.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din mic behöver helt enklet 48V fantom matning. Skaffa en micpreamp eller koppla micken via ett mixerbord som har 48V fantom matning. Micken behöver en drivspänning för att den ska funka som det är tänkt...eller så kan du använda ett piggt 9Volts batteri som du kan sätta i micken.

Jag gissar att du får in en för svag audio in-signal.

Testa även att spela in från någon annan ljudkälla tex. Extern CD, MD, för att kolla så att det inte det är något knas med datorn och ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...