Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag tänkte att det var dags att diskdefragmentera mina hårdskivor igen och jag vill bara använda Windows egen diskdefragmenterare, INGEN ANNAN, okay? Men när jag ska köra den så avbryter datorn defragmenteringen för att det finns inkonsekvenser på något sätt. Och så säöger den att jag ska köra chkdisk eller scandisk. Hur gör man det? Jag har XP SP2. 😱

Annons
Posted

Ojdå.

Du borde kunna ladda hem en scandisk o köra. Tror inte den finns med i XP. Men det är konstigt ändå; är diskarna fat32-formatternade??

Posted
Ojdå.

Du borde kunna ladda hem en scandisk o köra. Tror inte den finns med i XP. Men det är konstigt ändå; är diskarna fat32-formatternade??

Tack för svar! Nej det är sådant där NTSF eller NTFS heter det kanske.

Posted (edited)

Enligt Windowshjälpen går det inte att köra scandisk i XP. Varför står det då att man ska köra scandisk?

tydligen ska jag köra chkdsk istället men det ska göras från något som heter kommandotolken. men kör jag den kommer det en konstig svart ruta med lite skrivmaskinstext i.

Edited by Fredrika
Guest MarcusRombo
Posted (edited)
Enligt Windowshjälpen går det inte att köra scandisk i XP. Varför står det då att man ska köra scandisk?

tydligen ska jag köra chkdsk istället men det ska göras från något som heter kommandotolken. men kör jag den kommer det en konstig svart ruta med lite skrivmaskinstext i.

Det är nog som dom säger, att det inte går att köra scandisk i XP.

Du verkar inte vara så bekant med kommandotolken. 😛😱😄

Du gör så här: Går in i kommandotolken, sen skriver du bara chkdsk. Så! Sen väntar du bara 🙂

EDIT: Hoppas du inte stöter på några problem angående detta i framtiden Fredrika 🙂

Edited by MarcusRombo
Posted

Eh...om du går in i utforskaren och högerklickar på hårddisken, väljer egenskaper, och därefter fliken verktyg så hittar du "felkontroll" överst. Såvitt jag kan förstå så motsvarar det scandisk. Kollar och reparerar filsystem alltså.

Posted
Du verkar inte vara så bekant med kommandotolken. 😛😱😄

Du gör så här: Går in i kommandotolken, sen skriver du bara chkdsk. Så! Sen väntar du bara 🙂

EDIT: Hoppas du inte stöter på några problem angående detta i framtiden Fredrika 🙂

Nej man kan ju inte vara bekant med allt hihi

Okay jag fattar tror jag

Posted
Eh...om du går in i utforskaren och högerklickar på hårddisken, väljer egenskaper, och därefter fliken verktyg så hittar du "felkontroll" överst. Såvitt jag kan förstå så motsvarar det scandisk. Kollar och reparerar filsystem alltså.

Jättesmidigt ju! Är detta då samma sak som att skriva in chkdsk i kommandotolken?

Tack för era svar! Jag hoppas att allt funkar så att jag kan återkomma 😱

Guest MarcusRombo
Posted

Jättesmidigt ju! Är detta då samma sak som att skriva in chkdsk i kommandotolken?

Tack för era svar! Jag hoppas att allt funkar så att jag kan återkomma 😛

Japp, det är samma! Chkdsk = checkdisk

Varsågod Fredrika! 😄 Ha en trevlig midsommar nu!