Jump to content
Annons

klarar min dator följande saker om jag köper


FXboy

Recommended Posts

🙂 jag har en dator som har 750 mhz prossesor 256 mb ram och 32 mb grafik.

jag funderar och köppa en ljudkort en (delta Audiophile 2496 och har fått samplitude 7 från en kopis för 2000 kr ellr jag byte saker som var värt 2000 kr me han. så min fråga är? kommer jag klara mig med den dator jag har?

allså det jag ska köra är midi och spela gitarr och använda guitar rig då o då.

tack samm för hjälp och råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
😉 jag har en dator som har 750 mhz prossesor 256 mb ram och 32 mb grafik.

jag funderar och köppa en ljudkort en (delta Audiophile 2496 och har fått samplitude 7 från en kopis för 2000 kr ellr jag byte saker som var värt 2000 kr me han. så min fråga är? kommer jag klara mig med den dator jag har?

allså det jag ska köra är midi och spela gitarr och använda guitar rig då o då.

tack samm för hjälp och råd.

Tror inte du kan göra något alls med den datorn.

750 millihertz processor, 256 millibyte RAM och 32 millibyte grafik räcker inte långt. 😄

Skämt åtsido. Datorn är i långsammaste laget och minnet på tok för litet. För MIDI borde det räcka men sedan är det nog stopp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det verkar dyrt bara!? Ett nytt 2496-kort kostar väl ungefär 1000 kronor nuförtiden... Borde väl finnas ganska gott om nya ljudkort för under 2000 där det ingår inspelningsprogram också?

Edit: Glömde påpeka att din dator absolut duger till att göra musik med, även om det nog är väl klen för de nyare programmen. Men välj äldre (=mindre resurskrävande) programvara så kommer det gå alldeles utmärkt.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det verkar dyrt bara!? Ett nytt 2496-kort kostar väl ungefär 1000 kronor nuförtiden... Borde väl finnas ganska gott om nya ljudkort för under 2000 där det ingår inspelningsprogram också?

Edit: Glömde påpeka att din dator absolut duger till att göra musik med, även om det nog är väl klen för de nyare programmen. Men välj äldre (=mindre resurskrävande) programvara så kommer det gå alldeles utmärkt.

det värkar att jag kommer inget vart me den dator jag har, med min musik skapande. bäst att jag tar och sparar litte pengar och köper än ny och då börja skafa jludkort och rästen jag behöver. men tack för era åsikter och råd

Link to comment
Dela på andra sajter

det värkar att jag kommer inget vart me den dator jag har, med min musik skapande. bäst att jag tar och sparar litte pengar och köper än ny och då börja skafa jludkort och rästen jag behöver. men tack för era åsikter och råd

Rent spontant skulle jag säga att din dator duger gott och väl. Men det beror på lite vad du menar med att du ska använda den till MIDI. Ska du köra en massa VSTi-pluggar så kan det ju lätt hända att din processor eller hårddisk inte orkar med, eller att minnet inte räcker till. Men annars ska det inte vara några som helst problem.

Mitt tips när det gäller inspelningsprogram är Mackie Tracktion. Det är inte så systemkrävande och dessutom väldigt lättanvänt.

Men samplitude funkar ju det med. Jag har kört det på en Celeron 400Mhz, ett antal kanaler och effekter utan problem. Men Samplitude är inget vidare om du ska pyssla mycket med MIDI. Då är faktiskt Tracktion bättre även om det är relativt begränsat det med i jämförelse med Cubase och liknande.

Jag förmodar att det inte var en legal kopia av samplitude du fick för det priset? 🙂 Om den är legal så var det ju ett väldigt bra köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det verkar dyrt bara!? Ett nytt 2496-kort kostar väl ungefär 1000 kronor nuförtiden... Borde väl finnas ganska gott om nya ljudkort för under 2000 där det ingår inspelningsprogram också?

Edit: Glömde påpeka att din dator absolut duger till att göra musik med, även om det nog är väl klen för de nyare programmen. Men välj äldre (=mindre resurskrävande) programvara så kommer det gå alldeles utmärkt.

det värkar att jag kommer inget vart me den dator jag har, med min musik skapande. bäst att jag tar och sparar litte pengar och köper än ny och då börja skafa jludkort och rästen jag behöver. men tack för era åsikter och råd

Beror sig lite på vad du ska använda dina alster till? Spelar du t ex i ett band, och vill ha en oerhört mångsidig portastudio för att göra bra demos med så duger din dator alldeles utmärkt (förutsatt att du väljer rätt programvara då... Och förmodligen ett nytt ljudkort).

Jag har min stenåldersdator (P3 450 Mhz, 128 MB primärminne, 6 GB HD) i replokalen just som portastudio. Den har ett EMU APS-ljudkort, Win98 och Cubase VST24, och klarar ändå minst lika mycket som en dedikerad digitalporta för 10-15000.

(Tidigare har jag använt den att spela in demos till bandet på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...