Jump to content
Annons

Inspelning av elgitarr


Mysticum

Recommended Posts

Vill spela in lite ljud från elgitarren till datorn mest på skoj. Problemet är att jag inte har lyckats. Har testat några alternativ:

1. Spela in via mikrofon. Låter helt makalöst kasst, inte ens lyssningsbart. Visserligen har jag mikrofon av sämsta möjliga kvalité, men skulle det verkligen göra någon stor skillnad om jag hade en bättre mikrofon? Ljudkortet är ett vanligt SB (säkert billigaste varianten).

2. Spela in via "External speaker"-utgången på förstärkaren (en Laney 30W med reverb). Nu får jag visserligen ljud, men av den kvalitén att jag inte skulle låta min värsta ovän lyssna på det. Alldeles för skrikigt för att inte tala om allt brus. Mer brus än gitarrljud är ingen osanning.

3. Spela in via hörlureutgången på förstärkaren. Det klart bästa alternativet! Nu får jag faktiskt ljud, även om det är lite bakgrundsbrus. Problemet är att volymen är ultra-låg (har maxat inspelningsvolymen) och när man höjer den genom CoolEdit hörs det ett surrande i bakgrunden (plus att kvalitén är snudd på horribel).

Hur ska jag göra? Vill bara kunna spela in lite enkla riff för skoj skull, inget proffsigt alltså.

Ska införskaffa en V-amp 2 snart. Hjälper den mig någonting om jag har de problem som jag nyss beskrivit? Är det bara att koppla sladden från V-ampen till linjeingången på datorn och spela in? Blir det mycket brus eller helt okej? Om någon har en V-amp och kunde spela in något test vore det otroligt schysst!

Och om jag skaffar en V-amp, ska jag använda förstärkarsimulatorn eller koppla den genom förstärkaren och spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är väl egentligen att jag inte har råd att lägga ut så mycket pengar för en mick (är trots allt en fattig student 😎 ). Hur kan jag göra det bästa av situationen då? Hjälper V-ampen något om jag kör in den direkt i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart V-ampen hjälper! Kör linjeutgången rätt in i ljudkortets linjeingång. Klappat och klart!

Och om jag skaffar en V-amp, ska jag använda förstärkarsimulatorn eller koppla den genom förstärkaren och spela in?

Nu förstår jag inte. Vad ska du med V-ampen till om du inte använder förstärkarsimulatorn? Det är ju det man har den till. 😎 Eller menar du högtalarsimulatorn? Men om du väljer att koppla bort högtalarsimulatorn och koppla V-ampen till din vanliga stärkare så får du ju samma inspelningsproblem som du har nu. Nej, kör bara V-ampen rätt in i datorn!

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

Det billigaste är nog att skaffa mjukvaruförstärkaren GuitarSuite. Den är gratis. Sen gäller det eklart att man får ner latecyn på ljudkortet så att den går att spela med. Har man inte köpt något mer musikanpassat ljudkort så kan det ofta ändå räcka att ladda ner dessa drivrutiner: http://www.asio4all.com/

GuitarSuite hittar du här: http://www.simulanalog.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

så får du ju samma inspelningsproblem som du har nu

Exakt vad jag menade, hoppades att någon skulle svara precis som du gjorde för att få bekräftat att jag inte får samma inspelningsproblem när jag använder V-ampen direkt till datorn.

JJRockford: Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det billigaste är nog att skaffa mjukvaruförstärkaren GuitarSuite. Den är gratis. Sen gäller det eklart att man får ner latecyn på ljudkortet så att den går att spela med. Har man inte köpt något mer musikanpassat ljudkort så kan det ofta ändå räcka att ladda ner dessa drivrutiner: http://www.asio4all.com/

GuitarSuite hittar du här: http://www.simulanalog.org/

Har du kört GuitarSuite?

Hur löser du det med signalnivåerna? Gitarren har ju en lite skum signal som varken passar på mik- eller linjeningången på datorn. Finns det nån gainkontroll på ett sunkigt SB-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent teoretiskt så borde det ju vara mick-ingången du ska använda; Där sitter ju en (om än en brusig och inte så välljudande) mickförstärkare, och de flesta gitarrer har ju passiva mikrofoner. Fast det kanske inte alls är samma signal som från en passiv sångmick, det vet jag inte riktigt. Det enda jag har att jämföra med är min laptop (som jag egentligen inte använder till musik), där finns ju bara två ingångar, hörlur och mick. Kopplar jag inte gitarren i mickingången så får jag dra ner inspelningsnivån till nästan noll, för att inte få för hög signal innan.

Borde finnas någon inställning för att skruva ner nivån på mick-ingången även på ditt SB ljudkort. På min laptop öppnar man volymkontrollen, går in på Alternativ->Egenskaper, och väljer "Justera volym för inspelning".

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiv DI-box, i stil med DENNA, är att föredra om det ska låta riktigt bra, men den kan förstås bara drivas av riktig fantommatning (48V), så att koppla den till ett SB-kort är bara att glömma... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiv DI-box, i stil med DENNA, är att föredra om det ska låta riktigt bra, men den kan förstås bara drivas av riktig fantommatning (48V), så att koppla den till ett SB-kort är bara att glömma... 🙂

Kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiv DI-box, i stil med DENNA, är att föredra om det ska låta riktigt bra, men den kan förstås bara drivas av riktig fantommatning (48V), så att koppla den till ett SB-kort är bara att glömma... 😆

Kostar?

1125:- inkl moms - men det är lång leveranstid på dem; ca 3-4 veckor normalt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Vill spela in lite ljud från elgitarren till datorn mest på skoj. Problemet är att jag inte har lyckats. Har testat några alternativ:

1. Spela in via mikrofon. Låter helt makalöst kasst, inte ens lyssningsbart. Visserligen har jag mikrofon av sämsta möjliga kvalité, men skulle det verkligen göra någon stor skillnad om jag hade en bättre mikrofon? Ljudkortet är ett vanligt SB (säkert billigaste varianten).

2. Spela in via "External speaker"-utgången på förstärkaren (en Laney 30W med reverb). Nu får jag visserligen ljud, men av den kvalitén att jag inte skulle låta min värsta ovän lyssna på det. Alldeles för skrikigt för att inte tala om allt brus. Mer brus än gitarrljud är ingen osanning.

3. Spela in via hörlureutgången på förstärkaren. Det klart bästa alternativet! Nu får jag faktiskt ljud, även om det är lite bakgrundsbrus. Problemet är att volymen är ultra-låg (har maxat inspelningsvolymen) och när man höjer den genom CoolEdit hörs det ett surrande i bakgrunden (plus att kvalitén är snudd på horribel).

Hur ska jag göra? Vill bara kunna spela in lite enkla riff för skoj skull, inget proffsigt alltså.

Ska införskaffa en V-amp 2 snart. Hjälper den mig någonting om jag har de problem som jag nyss beskrivit? Är det bara att koppla sladden från V-ampen till linjeingången på datorn och spela in? Blir det mycket brus eller helt okej? Om någon har en V-amp och kunde spela in något test vore det otroligt schysst!

Och om jag skaffar en V-amp, ska jag använda förstärkarsimulatorn eller koppla den genom förstärkaren och spela in?

Jag har en vamp och bruset beror ju på disten desto mindre dist desto mindre brus och mickarna iof,men köpa en vamp 2 det är en prisvärd multipedal
Link to comment
Dela på andra sajter

Det billigaste är nog att skaffa mjukvaruförstärkaren GuitarSuite. Den är gratis. Sen gäller det eklart att man får ner latecyn på ljudkortet så att den går att spela med. Har man inte köpt något mer musikanpassat ljudkort så kan det ofta ändå räcka att ladda ner dessa drivrutiner: http://www.asio4all.com/

GuitarSuite hittar du här: http://www.simulanalog.org/

Tack för tipset om GuitarSuite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...