Jump to content
Annons

Fel vid kopiering!


AndyPandy

Recommended Posts

När jag gör en låt gör oftast som så att jag gör en vers och en refräng och sedan trycker jag i princip ctrl-A och håller ner Alt-tangenten och kopierar sedan rubbet så att jag får en ny vers och refräng. Men när jag gör det händer titt som tätt att allt det kopierade hamnar ur synk, dvs när jag går in och kollar i en part så har alla noter hamnat en bråkdel av en 16-del åt höger, och jag fattar inte varför; jag har snap på, och då borde ju allt hamna rätt?

Någon som har liknande erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du inte kvantiserat spåren kan det ju hända att något spår börjar lite för tidigt eller att alla spår börjar lite för sent. Då kopierar du ju från starten av spåret (inte takten) men klistrar in i början av takten vilket leder till synkproblem. Kopiera takterna istället för spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte kvantiserat spåren kan det ju hända att något spår börjar lite för tidigt eller att alla spår börjar lite för sent. Då kopierar du ju från starten av spåret (inte takten) men klistrar in i början av takten vilket leder till synkproblem. Kopiera takterna istället för spåren.

Alla spår är kvantiserade och stegprogrammerade, alla parts börjar precis på ett taktslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändrar till "Beats" istället för det du nu har [ Kanske Seconds ]

så har du mer valmöjligheter vid själva förflyttningen. Mer streck att

pricka in på. Testa att stänga av "Snap" och se fall du kan flytta allt

den lilla millimeter fel det hamnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nu har ni missförstått det hela! Alla parts hamnar precis rätt, det är alla toner inuti partsen som hamnar fel. Det är det som är mystiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det kan inte ha med RAM-minnet att göra då? När pc:n kommer längre fram och ska skyffla så orkar det inte med till 100%...?

Eller också har du för höga krav på mjukvaran. Det blir inte bättre?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte kvantiseringen inställd på trioler eller punkterat?

Nix! Tonerna förflyttas bara en jätteliten bit åt höger.

Det händer mig också ibland. Men då har jag inte snap påslaget och går inte efter "bars". En liten liten förskjutning kan uppstå och har man väl klistrat så är det svårt att få den att ligga rätt igen. När det hänt mig så har det varit som sagts här ovan. Jag har inte haft snap på och haft inställningen på mindre än "bar".

Förskjutningen kan bli ett enda taktslag och har du kvantisering ställd på 32 delar eller liknande så syns det inte föärrän du går in i varje part att det flyttat sig ett litet steg fel. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

nej du, nu har jag provat i sx2 och det fungerar fint. jag provade bara att rita in noterna i två takter, och sedan kopiera och det blev nästa bättre än vad det var innan.

kör du med senaste uppdateringen?

det kanske är något fel på hårdvarulåset?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej du, nu har jag provat i sx2 och det fungerar fint. jag provade bara att rita in noterna i två takter, och sedan kopiera och det blev nästa bättre än vad det var innan.

kör du med senaste uppdateringen?

det kanske är något fel på hårdvarulåset?

Det händer bara när jag kopierar mycket data! Tror jag! Jag har i alla fall inga problem vid små projekt.

Och hur i helsike skulle det kunna vara fel på hårdvarulåset?! Antingen fungerar väl låset, eller också fungerar det inte?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara en bug? Samma sak har hänt mej ett flertal gånger då jag ska flytta hela verser. Jag har då blivit tvungen att markera alla toner i parten i editorn och flytta dem med kvantiseringen på så att första tonen hamnar rätt och de andra följer efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. hörrödu, prova att korta ner partsen, så att första noten verkligen hamnar först, och inte en bit efter parten börjar. Händer t.ex. om du trycker in startnoten för tidigt och sen kvantiserar; då är längden på parten fortfarande kvar.

.. och SEN kopierar du 🙂

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...