Jump to content
Annons

Ljudkort i bärbar


lodger

Recommended Posts

Jag hade tänkt att köpa en billig bärbar för att mixa och mastra min musik som jag spelat in på min stationära dator.

Den bärbara har ett ljudkort som tillverkaren kallar Integrerat DirectSound, DirectSound3D.

Funkar det med ett sånt för att spela upp 24 bit wav filer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju aldrig lätt att veta utan att ha specarna till just det kortet. Men om det inte råkar göra det, så finns det nog i a f ersättningskort från ungefär 1500 (då tänker på jag på sådana man sätter in i det där instickfacket, PCMIA heter det?). Studio har testat någon variant.

Tänk bara på att vissa projekt kan bli för tunga för en laptop (i a f en billig), även om man har en ganska enkel stationär. Man får nog räkna med att en laptop som har motsvarande prestanda som en stationär kostar kanske 3-4 gånger så mycket (lite orättvis jämförelse kanske, eftersom man i det priset ändå får en platt skärm...).

Link to comment
Dela på andra sajter

OK,tack för svaret.men om man måste lägga ut ca:1500 på ett PCMIA kort för att spela upp 24 bitars ljud så kan man väl lika gärna köpa ett USB ljudkort för samma peng typ Maya 44 eller MayaEX för då kan man ju också spela in om man skulle vilja det.Eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Föreslår det bärbara E-mu 1616, vilket är ett PCMCIA-kort för bärbar. Kostar 4200 SEK, kommer om tre veckor. Annars finns det som sagt billigare PCMCIA som Echo Indigo, heter det väl...???

Men visst, satsa på ett enkelt Firewire eller ett USB 2.0 om du vill. Du kan nog få vilket som för 2000 SEK. På E-mu 1616 kan du naturligtvis spela in iofs. En del Firewire med två ingångar, enklast möjliga är ju inte dyra. Om det räcker.

🤪

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hittade jag artikeln i om Creative Audigy 2 ZS Notebook.

Kortet får ju bra kritik av Studio och är billigt så det är väl bara att slå till.enda orosmomentet är väl att i artikeln står det att kortet inte kan användas fullt ut med vissa datorer.Hur kan man kolla det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Echo Indigo är absoult ett säkrare kort än Creatives crap, som bl a inte har ASIO-drivers som kan hantera 44.1kHz. Sanslöst korkat om Creative har tänkt sig att sälja det till musiker... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag hade tänkt att köpa en billig bärbar för att mixa och mastra min musik som jag spelat in på min stationära dator.

Den bärbara har ett ljudkort som tillverkaren kallar Integrerat DirectSound, DirectSound3D.

Funkar det med ett sånt för att spela upp 24 bit wav filer?

Jag köpte ett Edirol UA-1X USB för typ 800 kr på Musikbörsen (finns säkert billigare nånstans?). Det är inte ett låglatenskort "by default" men det går att "fuska" tills sig låglatens med ordentliga drivrutiner från http://www.asio4all.com.

Funkar klockrent, har körde med ett sådant under en livespelning i Cubase SX.

Den har en utgång och en ingång (+ en hörlursingång). Precis lagom för en laptop 😳

Mer info om USB-ljudkortet hittar du här:

http://www.edirol.com/products/info/ua1x.html.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...