Jump to content
Annons

cnt

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Det är mycket skitsnack i tråden 😉. Eftersom ingen av er verkar programmera själva så kan jag avslöja: - Ja, det finns gratisvarianter av EQ's, Limiters och kompressorer som låter exakt lika (då snackar vi exakt) som dyra kommersiella produkter. Yogng.com's gratisplugg W1 Limiter är en EXAKT kopia av Waves L1 t.ex. Detta beror på att man kan använda samma filter och samma rutiner. - MEN därmed inte sagt att alla pluggar låter lika dant. Långt ifrån. Men skillnaden ligger INTE i om dom kostar pengar eller inte. Skillnaden ligger i hur programmeran valt att gå tillväga, hur mycket tid han/hon lagt på att utveckla programvaran att låta på ett visst sätt. Det finns massa faktorer som t.ex. översampling och (anti)aliasing som påverkar resultatet MARKANT. - Sen kan jag avslöja att det går att kopiera hårdvara rakt av. Sampla hårdvaran -> kör en diff på originalet -> Vips du kan skapa en plugg med EXAKT samma karaktär genom att använda diff:en. Det finns många pluggar som arbetar på det sättet. Men det är ett jäkla jobb att sampla hårdvara på det sättet och man måste sampla VARENDA parameterinställning om man inte kör med FASTA presets (vilket funkar jättebra för vissa ändamål). - SKILLNADEN PÅ PLUGGARNA AVGÖRS INTE AV PRISET UTAN AV PROGRAMMERARENS SKICKLIGHET, ERFARENHET AV ÄMNET OCH MÅL (Waves pluggar är t.ex. mediokra och det finns en uppsjö av gratispluggar som gör EXAKT samma sak). En sak till kan jag säga: För många pluggar, oavsett pris, låter alldeles för lika för att vara intressanta att använda. Ytterligare en sak: DSP-baserade mjukvaru-pluggar GÖR EXAKT SAMMA SAK SOM en PC. UAD's pluggar låter inte bra för att dom kan köras på en DSP-hårdvara, utan för att dom är väldigt genomtänka och skickligt programmerade. DSP:erna på UAD är dessutom inte alls speciellt kraftfulla jämfört med en modern PC. Anledningen till att dom behåller konceptet skulle jag tro är för att piratkopiering blir omöjligt för folk som inte köpt kortet och för att folk verkar tro att en dator (DSP) som bara gör en sak, inte är samma sak som en dator som gör flera saker. PS. Jag har arbetat med VST-pluggar sedan Cubase VST5 kom, dvs snart 10 år. Pluggarna från den tiden låter oftast förjävligt, Cubase egen EQ t.o.m. SX3 är helt keff, den har en tendens att kunna dista(!) när man drar ner basen med ett HPF i vissa situationer....
  2. det kostar bara multum om man förlorar men intressant att du ger hela branschen skulden för något som några individer gjort lika clever som att säga att IOK är för doping bara för att ben johnson dopade sig antar att du har ett flertal exempel på okända låtar som blivit stulna utan ersättning? antar också att du haft ganska nära kontakt med skivbolag eftersom du vet exakt hur dom funkar? för inte sitter du väl å upprepar en massa rappakalja som du läst på olika forum? Man tar ju uppenbarligen inget ansvar från bolagets sida. Man saknar moral helt enkelt. Din jämförelse är felaktig. IOK söker ju upp fel (dopning). Skivbolagen gör bara detta om det gynnar ekonomin - deras ekonomi. Inte för att göra något rättvist! >det kostar bara multum om man förlorar Så man behöver inte lägga ut några pengar då menar du? Så en vanlig dödlig med vanlig månadslön kan betala ett advokat-team? Och om deras advokat-team råkar vara mer moraliskt efterblivna så kan dom kanske vinna. Och då står man där med bestulen låt och dessutom skuldsatt 🙁 Jag köper inte musik från stora bolag (bojkott kallas det visst). Inte för att nån bryr sig, men det känns bra att kopiera deras skitmusik och sprida vidare. Så kanske dom förlorar en krona eller två 🙂 Hehe 😉
  3. hur kommer du fram till den slutsatsen? Kanske för att personerna ifråga inte fått någon ersättning och det har inte uppmärksammats av skivbolaget. Och det är inte första gången man snor från "okända" låtar utan att ersätta originalproducenten. Det är ju inte så att skivbolaget erkänner utan dom motarbetar stämningarna, privatpersoner som då inte KAN stämma eftersom det kostar multum med pengar att köra hela racet. De stora skivbolagen är riktiga svin som _enbart_ bryr sig om stålar, dvs att tjäna stålar för egen vinning. På andras bekostnad eller ej. Egentligen inget konstigt med det. De ÄR vinstdrivande företag. Företag/aktiebolag som har ETT syfte: att tjäna pengar. De är knappast på musikskaparnas sida som dom så gärna vill hävda via media. Jag bojkottar att köpa musik som släpps av de stora bolagen, laddar hem de artister som jag gillar istället. Är artisterna så penga-kåta att dom vill sälja sig till djävulen (hehe) så behöver dom inte mina pengar iaf. Jag tjänar inga direkta pengar som går att leva på av mina egna produktioner, men ändå fortsätter jag göra musik. Jag hoppas att industrin som den ser ut idag dör ut, gärna tackvare fildelningen. Musik kommer aldrig sluta finnas. Däremot kommer inkomsterna sjunka från själva försäljningen och artisterna hittar andra vägar att få inkomster på. Hehe, nu övergick detta till något helt annat ämne 🙂
  4. Sökte på Timbaland men hittade inte denna tråd. Sökfunktionen verkar fungera dåligt. I vilket fall är det jävligt ironiskt att musikindustrin är mot fildelning men för sampling/snodda låtar - så länge som originalartisten inte är rik och har råd att stämma. Så jävla sjukt. Känner äckel inför hela sättet dom hanterar frågan på, sådan dubbelmoral. För oss som gör musik i syften andra än att tjäna pengar, så räcker det ju med att man blir erkänd genom cred... Inte ens det kunde den jäveln (Timbaland) göra utan kallar originalartisten för "idiot". Fy fan vilket svin alltså. Dessutom hade det räckt om Timbaland kontaktat originalartisten - eller bara gett honom credd på skivan. Det hade iaf jag nöjt mig med.
  5. Såg att ni ska skriva om Timbaland i nästa nummer. Då kanske ni kan kommentera hur Timbaland tycker det är OK att sno andras verk. Visst är det roligt att sampla/sno idéer. Men Timbaland gör det utan att ge cred till originalartister. Den här är riktigt riktigt illa enligt min mening, då han verkligen snott rakt av (se film för bevis). Svar från Timbaland där han rakt ut erkänner att han snott någon annans verk rakt av men säger att originalartisten är en quote "idiot" eftersom det var musik från ett "videogame" - vilket inte ens stämmer. (och om det nu vore sant så ska folk som gör spelmusik inte ha några rättigheter?) Här är några fler exempel där inte gjort rätt för sig: http://www.youtube.com/watch?v=ORsHlKSyvBo...feature=related http://www.youtube.com/watch?v=6PpIImvvPC8...feature=related http://www.youtube.com/watch?v=R6PYMyJp9Wo...feature=related Kommersiell hiphop/rnb. Producenterna är bara ute efter blingbling, det blir så övertydligt. Skulle vara kul att veta vad IFPI gör åt detta. Får originalartisterna ersättning? Dags för lite grävande Studiojournalistik. 😲 Timbalame. 🙂
  6. Är det jag som är efterbliven eller vart hittar jag BEFORE and AFTER versioner av låten Obstinacy av Peppemannen som Daniel Lindeberg mixade om i senaste Studio? Kul idé iaf..
  7. Jag köpte ett Edirol UA-1X USB för typ 800 kr på Musikbörsen (finns säkert billigare nånstans?). Det är inte ett låglatenskort "by default" men det går att "fuska" tills sig låglatens med ordentliga drivrutiner från http://www.asio4all.com. Funkar klockrent, har körde med ett sådant under en livespelning i Cubase SX. Den har en utgång och en ingång (+ en hörlursingång). Precis lagom för en laptop 😳 Mer info om USB-ljudkortet hittar du här: http://www.edirol.com/products/info/ua1x.html.
  8. Btw, när du syftar på häx-psyke-sekt antar att du syftar på I***s och M****s fester.. men de är ju jävligt små fester jämförelsevis.
  9. Vi har nog varit på samma fester skulle jag tro. De enda festerna jag undviker är stockholmsfesterna (har dock varit på ett antal där också - det är mest tjackpundare och Ecstasykäkande fjortisar där tyvärr). Jag behöver bara säga Kilsbergen (1994-2000 RIP) Om du inte varit där så har du inte varit på riktiga skogsfester 😆 Jag hävdar dock att 90% inte alls är drogade. Jag t.ex. kan dansa och få väldigt "extrema" upplevelser utan droger (och se "drogad" ut enligt vissa). (ja, jag har även prövat psykedeliska droger utanför festerna - jag tycker inte om folk som storknarkar på fester eftersom det även drabbar oss oskyldiga). Förövrigt var svamp lagligt framtills Augusti 1998. Peace! 😆
  10. Vilket jävla skitsnack från trådskaparen. Har själv gått på fester sedan 1994 och är själv arrangör. Visst, I _vissa kretsar_ förekommer mycket psykedeliska droger - men LÅNGT ifrån 90% är drogade på festerna.
  11. Inget slår RME's ljudkort - ni som prövat RME's produkter vill nog knappast byta till något sämre (och vad är bättre?!)..
  12. Jag är fullständigt övertygad om att det finns några psy-tomtar och svampplockare som inte håller med 😄 (Infected mushroom?) Jag är rätt säker på att Infected Mushroom INTE använder droger under sitt musikskapande. Däremot emellanåt på andra håll har det nog hänt. Deras musik är inte särkilt skruvad eller psykedelisk egentligen - finns bättre (eller värre om man tycker så: typ Shpongle som jag själv sett röker på i studion under en tv-intervju). Själv prövade jag alkohol och göra musik = funkar inte alls så bra för jag drack ngt för mkt och fattade knappt vad jag lyssnade på/gjorde. Men det kan vara bra för att få upp konsentrationen/glömma vardags oron för vissa 😉 Har även prövat att röka på en gång när jag skulle göra musik (av ren nyfikenhet),. det funkade väldigt dåligt för mig. Blev mest bara avslagen och ville hellre slappa framför tv:n (och jag som inte ens har en tv i studion). Jag röker _väldigt_ sällan (2-3 ggr om året utomlands) så ingen tror att jag är nån jävla knarkare eller så. 😎 Droger ger trotsallt en erfarenhet som vissa kan behöva för att komma igång (alltså efter en tid efter själva "highet") med sitt liv. Men det kan bli raka motsatsen som ngn sagt här tidigare: att drogerna tar över livet. O dit vill INGEN komma (jag har kompisar som är helt nere i sitt rökande). Bättre att hålla sig borta.
  13. Jag har själv kollat runt lite men det finns inga programvaror som stöder VST och då kan man lika gärna ge upp (om man inte kör med hårdvara/samplingar förstås). Har dock sett att Audacity finns för linux och den har en plugin för att stödja VST tror jag.. Men Audacity är en väldigt simpel audioeditor 😕 Om Cubase SX fanns för Linux skulle jag definitivt välja Linux före Windows.
  14. Nja, "språket" heter b1ff (biff). 1337 (elite) är något man är. 😆
  15. Jag rekommenderar ASUS-moderkort fast med nForce2-chipset för AMD-processorer: Asus A7N8X Deluxe nForce2 (1024 kr på PCButiken.com). Jag har ett sådant och det funkar riktigt bra. Det har stöd för Dual DDR-RAM m.m. RME Audio rekommenderar även det moderkortet: www.rme-audio.de - How to tweak and configure the nForce2 chipset and Asus A7N8X for digital audio recording AMD XP-processorer är mycket snabbare när det gäller VST-hantering än vad Intels processorer är.
×
×
  • Skapa ny...