Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har haft problem med kompression en längre tid. Jag inser att det behövs på de flesta låtar, men jag får inte det att låta bra. Det kanske är svårt att ge några generella regler för hur man ska ställa en kompressor, men om man sysslar med pop/rock, som jag gör, borde den inte ställas ungefär lika på låtarna då? Och i så fall hur? Jag har en UAD-1 så om det är någon som har tips angåendende kompression med denna får ni gärna berätta.

tacksam för svar

Annons
Posted (edited)

Som slutgiltig Kompressor tror jag att La2a fungerar bättre.

1176 är bättre på snabbare saker så som virvel , percussion ja trummor i allmänhet.

I alla fall " The Real Deal "

Fanns en tråd för inte så länge sedan med generella inställningar

för kompressor, Sök på forumet så bör du hitta den .

Annars Googla på compression setting eller liknande.

Edited by Piccazzo
Posted
Jag har haft problem med kompression en längre tid. Jag inser att det behövs på de flesta låtar, men jag får inte det att låta bra. [...] Jag har en UAD-1 så om det är någon som har tips angåendende kompression med denna får ni gärna berätta.

Håller med Picazzo. Till att komprimera sång, bas, akustisk gitarr, ja det mesta (till och med helheten) funkar LA2A riktigt bra. Experimentera med den. Det finns knappt någon kompressor som är enklare att hantera heller. En ratt för mängden komression och en för utnivå. Jobba med switchen ställd på kompression, limiter är överkurs!

Posted

Jag brukar använda 1176LN på sång men funkar riktigt bra på trummor som sagt... Blir bra ljud. Jag använder 1176LN på allt.... nästan.

LA2A använder jag gärna ofta oxå. Oftast på basen.

EX-1 funkar bra på el-gitarren och ak-gitarren. Även GateComp grejen där vad den nu heter, är riktigt nice på elgitarr....

Finns en del sköna presets i EX-1-an oxå. Men då är det ju en EQ i den oxå...

Posted

Tack för tipsen, ska testa i kväll.

Men ska jag lägga kompressorn på masterregelm, eller komprimera kanal för kanal??

Posted

Jag har varken 1176LN eller LA2A, men däremot EX-1 och GateComp. Men var hittar man presets til EX-1?

Men ska jag lägga kompressorn på masterregelm, eller komprimera kanal för kanal??

Posted
Jag har varken 1176LN eller LA2A, men däremot EX-1 och GateComp.

Starta demon av LA2A (eller 1176LN), då har du full tillgång till pluggarna under en viss tid (2 eller 4 veckor har jag för mig).

Det beror på hur du vill jobba. T ex, lägger du kompressor på master så komprimerar du hela mixen. Om du lägger kompressor på bas-spåret komprimerar du basen separat.

Du hittar en hel del generell info och tips om hur du jobbar med kompressor om du använder sökfunktionen.